از ولت تا بولت؛ جنرال موتورز در چالش الکتریکی‌سازی

وضعیت اسفناک جنرال موتورز در ۱۰ سال گذشته را بسیاری از دنبال‌کنندگان اخبار صنعت خودرو‌ به یاد دارند که با چالش‌های عمیق مالی مواجه بوده است. این خودرو ساز با داشتن بیش از یک قرن تجربه در خودرو‌سازی از جمله بزرگ‌ترین خودرو سازان دنیا است که محصولات بسیار زیادی در این شرکت و زیر مجموعه‌های معروفش تولید می‌شود. در آن دوران بحرانی زمانی که مدیر اجرایی جدید این شرکت تازه کارش را شروع کرده بود معرفی خودرویی مانند شورولت ولت که هیبرید برقی بود روح تازه‌ای به خودروهای پر مصرف این خودرو ساز دمید که به نظر می‌رسید در آن دوران می‌توانست فشارها را از روی جنرال موتورز کم کند. این خودروی جدید جنرال موتورز در سال ۲۰۱۰ معرفی شده است و در بازارهای دنیا به سرعت رسوخ کرده است. این خودرو با دو نام ولت و امپرا به تعداد ۱۳۰ هزار دستگاه تا نوامبر سال ۲۰۱۶ به فروش رسیده است که فقط ۱۱۰ هزار دستگاه از آن در آمریکا به‌عنوان بازار اصلی به فروش رسیده است.

در همان روزهای اول هدف از طراحی این خودرو نمایش توانمندی جنرال موتورز در ساخت خودروهایی با مصرف بهینه سوخت است. فناوری هیبرید به خودرو این امکان را می‌دهد که بخشی از نیروی مورد نیازش را از انرژی ذخیره شده در باتری هایش تامین کند و در مجموع با مصرف سوخت کمتری نیروی بیشتری تولید کند. البته این خودرونتوانست جنرال موتورز را از خطر ورشکستگی نجات دهد اما باعث شد تا این شرکت خودرویی موفق را برای چند سال در خط تولیدش داشته باشد و این روزها صحبت از شورولت بولت به میان آمده است که خودرویی کاملا برقی است. خودرو سازان مطرح دنیا عموما ابتدا کاربران خود را با خودروهای هیبرید برقی آشنا می‌کنند و به‌تدریج به سمت خودروی برقی حرکت می‌کنند. این تجربه را می‌توان در ب ام و، نیسان و سایر خودرو سازان هم مشاهده کرد و عموما قبل از اینکه به‌طور جدی محصولی خاص و برقی را معرفی کنند در زمینه خودروهای هیبرید مدل‌های موفقی ارائه می‌کنند تا اعتماد مشتریان به نیروی برق جلب شود. شورولت بولت به‌عنوان خودرویی تمام برقی با موتورهای الکتریکی ۲۰۰ اسب بخاری مجهز است که برای خودرویی به ابعاد بولت بسیار مناسب است و البته این توان موتور باعث شده است که خودرو در شتاب هم عملکرد خوبی داشته باشد و در ظرف کمتر از ۵/ ۶ ثانیه می‌تواند به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند.

حداکثر سرعتی که بولت می‌تواند به آن دست پیدا کند ۱۵۰ کیلومتر در ساعت است و با قیمتی شبیه به تسلا مدل ۳ به فروش می‌رسد هر چند تسلا مدل ۳ در سال ۲۰۱۸ به بازار خواهد رسید اما مشخصات به مراتب متفاوت تری نسبت به بولت دارد و بسیار هوشمندتر و قدرتمند‌تر حداقل روی کاغذ به نظر می‌رسد. شورولت با معرفی این خودروی تمام برقی در تلاش است تا خودرویی با قیمت مناسب برای قشر متوسط جامعه بسازد و پیش بینی شده در سال ۲۰۱۷ وارد بازار شود. با یک‌بار شارژ کامل می‌توان در حالت عادی با این خودرو بیش از ۳۸۰ کیلومتر رانندگی کرد که برای استفاده‌های شهری و مسافرت‌های کوتاه کاملا مناسب است. شتاب بالا و امکانات داخلی کامل و دیجیتال در این خودرو باعث می‌شود تا افراد تجربه متفاوتی از رانندگی با یک خودروی برقی را که آلودگی ندارد داشته باشند. سفر شورولت از ولت به بولت کاملا حساب شده به نظر می‌رسد البته با احتیاط کامل انجام شده است و این کار جنرال موتورز و شرکت شورولت را می‌تواند رعایت تمام احتیاط‌های لازم در نظر گرفت و البته مدل ۲۰۱۷ ولت همچنان تولید می‌شود و طرفداران خودش را دارد. رقابت میان خودرو سازان بزرگی مانند تویوتا، جنرال موتورز و نیسان در ساخت خودروهای تمام برقی در آینده وارد فاز جدید خواهد شد.

اعداد و ارقامی که در برنامه تولیدی این شرکت‌ها دیده می‌شود بین ۳۰ تا ۸۰ هزار دستگاه را نشان می‌دهد اما تسلا موتورز در این میان اعلام کرده ۴۰۰ هزار دستگاه تسلا مدل ۳ را روانه بازار خواهد کرد. جنرال موتورز با تکیه بر فناوری‌های روز و با احتیاط کامل تلاش کرده در خودرو‌سازی نوین حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد. اما آنچه مهم است این که جنرال موتورز بتواند از فروش این خودروها درآمد مناسبی داشته باشد و این در حالی است که بر‌اساس گزارش‌ها از نظر مالی شورولت ولت تجربه خوبی برای جنرال موتورز نبوده است و بر اساس بررسی‌های بلومبرگ، بولت هم حاشیه سودی پایین برای این شرکت خواهد داشت و در کنار فناوری‌ها و ویژگی‌هایی که به سختی به دست آمده‌اند بولت ممکن است موفقیت مالی چندانی برای جنرال موتورز با توجه به رقبای بازارش نداشته باشد.

از ولت تا بولت؛ جنرال موتورز در چالش الکتریکی‌سازی

از ولت تا بولت؛ جنرال موتورز در چالش الکتریکی‌سازی