خطر فرونشست اصفهان

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: خشکی زاینده رود مشکلات عدیده و گسترده ای را برای کشور و به خصوص استان اصفهان به وجود آورده است که ذکر آن مثنوی ۷۰ من کاغذ خواهد شد.

وی ادامه داد: معضل قطع جریان آب زاینده رود در محدوده شهر اصفهان می تواند در دراز مدت منجر به خشک شدن خاک و پائین رفتن سطح ایستایی آب زیرزمینی در محدوده مذکور به دهها متر برسد. عبدالرسول جان نثاری تصریح کرد: این مسأله سبب به وجود آمدن پدیده دیگری به نام فرونشست تدریجی زمین خواهد شد که به طور حتم نقش اساسی در آسیب رسانی به تمام سازه ها و شاکله های ساختمان های موجود و به خصوص ساختمان های تاریخی خواهد شد. وی با تاکید بر اینکه تمدن با شکوهی که به دلیل جریان زاینده رود در فلات مرکزی ایران به خصوص شهر اصفهان شکل گرفته متعلق به تمام مردم ایران است، افزود: در حال حاضر با قطع جریان زاینده رود، فرونشست ویرانی این آثار تمدنی را تهدید می کند. جان نثاری اضافه کرد: با توجه به این موضوع آیا باید کماکان به موضوع زاینده رود با دید منطقه ای یا استانی نگاه کرد و آیا میراث فرهنگی یک کشور که در اصفهان در حال تهدید شدن بوده، مسئله کم اهمیتی است؟

وی با بیان اینکه به راستی این موضوع چه قدر دغدغه دولتمردان و مسئولان کشوری است و سازمان های بین المللی همانند یونسکو چه اندازه روی این موضوع حساسیت دارند، ادامه داد: بارها دیده ایم که تمام سازمان های داخلی و خارجی به دلیل مسائلی همچون ارتفاع بیشتر یک ساحل مجاور بناهای تاریخی چه قدر دغدغه مند شده اند. رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: امروز می خواهیم به همه آنها بگوییم که خطر فرونشست بسیار بسیار مهمتر از این حرف ها بوده و فرونشست علاوه بر ساختمان های جدید ساختمان های تاریخی را نیز تهدید می کند و اگر اقدام نکنیم فردا خیلی دیر است. وی افزود: در سال های گذشته نشانه ها و مواردی در شهرهایی همچون دامنه و دشت مهیار و برخوار مشاهده شده که در شهر دامنه سبب ترک خوردگی تعدادی از ساختمان ها شده است.

جان نثاری ادامه داد: فرونشست ها می توانند به صورت تدریجی و متاسفانه در برخی موارد به صورت ریزش ناگهانی ایجاد شوند، هر چند که خطر فرونشست کل شهر اصفهان را تهدید کرده و به نوعی تمام بناهای اصفهان را تحت الشعاع قرار می دهد، اما این خطر در بستر خود رودخانه حساس تر و نگران کننده تر است. وی تصریح کرد: بر روی رودخانه پل هایی مانند بابامحمود، مارنان، سی و سه پل،‌ جویی، خواجو، شهرستان،‌ جرم، ورزنه و پل های جدید وجود دارد. رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه کرد: به راستی این همه آثار تاریخی در کل شهر، بر روی خود رودخانه و همچنین تالاب گاوخونی و دهها مورد دیگر به اندازه دریاچه ارومیه حائز اهمیت نیست که دولت مردان ما و رئیس جمهور همان برخوردی که با مقوله دریاچه ارومیه کردند این جا هم انجام دهند.

وی تاکید کرد: از استاندار که صدای ما را می شنود و خود با جدیت مشکلات زاینده رود را پیگیری می کند، می خواهم گروهی از سازمان های مرتبط شامل آب منطقه ای، میراث فرهنگی، دانشگاه ها، مهندسان مشاور متخصص و سایر نهادهای متخصص را مأمور و مکلف به پیگیری و رصد این موضوع کرده و کار را به صورت کارشناسی رصد کنند. جان نثاری افزود: این که بعضی از مسئولان بگویند سازمان نقشه برداری کشور با یک اندازه گیری کلی موضوع را رصد می کند، کفایت کننده نیست چه بسا نیاز باشد اقدامات پیشگیرانه برای اطراف سازه های تاریخی انجام شود که اثرات این خطر و تهدید را کاهش بدهد. وی بیان کرد: البته در کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی درصدد برگزاری یک نشست با متخصصان هستیم که تا ابعاد موضوع بیشتر روشن شود.