کشور به تغییر رویه در بدنه خود نیاز دارد
مینو خالقی، یکی از دو بانوی کاندیدای ائتلاف فراگیر اصلاح طلبان در اصفهان است. او دانش آموخته دکترای عمومی و عضو هیأت علمی دانشگاه است و سوابقی چون عضویت در سازمان های مردم نهاد، همکاری با مطبوعات، ارائه مقالات پژوهشی تخصصی و فعالیت سیاسی به عنوان یک اصلاح طلب را در کارنامه کاری خود دارد. این مصاحبه پیرامون دیدگاه ها و برنامه های او است.
دنیای اقتصاد: انگیزه و اهداف شما از حضور در انتخابات این دوره از مجلس شورای اسلامی چیست؟
اگرچه عملکرد مجلس در دوره های گذشته نیز قابل تقدیر است اما به نظر می رسد برخی از افراد و نگاه ها مدت هاست در رأس سیاست گذاری و تصمیم گیری حضور دارند که رویکردهای آنان با انتظارات مردم در تضاد است. شعار ما برای این دوره امید، آرامش و رونق اقتصادی با نگاه اعتدالی است که نشان دهنده لزوم تغییر در رویکردها و نحوه تصمیم گیری ها است.

دنیای اقتصاد: این شعار و این هدف را چه گونه محقق خواهید کرد؟
بنا داریم با بهره گیری از توان کارشناسی موجود در بدنه سازمان های مردم نهاد و استفاده سازمان یافته از توان علمی دانشگاه ها، با ایجاد ساز وکارهای مشورتی و نظارتی لازم، در حد بضاعت خود نگاه توسعه ای را در مجلس حاکم کنیم. امروز کشور در آستانه تغییرات مهمی ایستاده است؛ تغییراتی که در روابط بین الملل، اقتصاد جهان، تعاملات فرهنگی و اجتماعی رخ داده و بنابراین الگوهای گذشته نیز باید تا حد زیادی تغییر کند. در همین شهر اصفهان، تعدادی از مطرح ترین دانشگاه های کشور یعنی دانشگاه اصفهان و صنعتی اصفهان و دانشگاه های آزاد نجف آباد، خوراسگان، خمینی شهر و پارک علم و فناوری، شهرک علمی و تحقیقاتی و سایر مراکز علمی مستقر هستند که هر یک در نوع خود قطب و هسته ای بزرگ محسوب می شوند و عدم توجه به این امکانات عملاً باعث هرز رفتن دارایی های شهر و استان می شود. نمایندگان استان باید از این ظرفیت ها نهایت استفاده را داشته باشند تا حق و سهم استان اصفهان را در برنامه ریزی ها و تصمیم گیری های ملی به خوبی لحاظ کنند. ما در ائتلاف اصلاح طلبان اصفهان، لزوماً به دنبال تدوین برنامه جدید نیستیم، ولی آمادگی داریم در هر جا که لازم است در برنامه های فعلی که البته حاصل سال ها کار کارشناسی بدنه متخصص و خبره است و با توجه به شرایط روز و به صورت علمی بازنگری هایی انجام دهیم. متأسفانه برخی افراد به دلیل سال ها حضور در مجلس، از این دیدگاه ها و تغییرات دور شده اند. البته نگاه آنان خادمانه و مسؤولانه است ولی کشور به تغییر رویه هایی در بدنه خود نیاز دارد. پاسخگویی نماینده ها و مطالبه گری بیشتر آنان کمترین انتظار مردم از مجلس جدید است. در دوره های گذشته به نظر می رسید نمایندگان مردم اصفهان تأثیرگذاری لازم و آن مطالبه گری مورد انتظار را نداشتند و با وجود قدرت عملی که وجود داشت، در نهایت خروجی لازم کسب نشد و این خسارت های مادی و معنوی زیادی به اصفهان تحمیل کرد.

دنیای اقتصاد: یکی از رویکردهای اصلی شما در حوزه میراث فرهنگی و محیط زیست است. در این دو حوزه چه برنامه هایی دارید؟
تشکیل کمیسیون تخصصی و مستقل میراث فرهنگی، تعهد به اولویت ملاحظات میراث فرهنگی در تدوین قوانین و تخصیص بودجه و برنامه‌ریزی؛ و اهتمام به وظایف نظارتی نمایندگی (سؤال از وزیران، رئیس‌جمهور و دیگر دستگاه‌های مرتبط، و تحقیق، تفحص و پیگیریِ شکایات در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس) از جمله این موارد است. ما معتقدیم حفظ و نگهداری میراث فرهنگی شهر اصفهان و دیگر شهرها و روستاهای تاریخی استان، تنها در گرو مدیریت یکپارچه، علمی و روزآمد همراه با تخصیص بودجه مناسب و تأمین نیروی انسانی کارآمد است. شهر اصفهان باید از ظرفیت های فرهنگی و میراثی خود به بهترین نحو استفاده کند. تقویت تشکل ها و همسو شدن نهادهایی همچون سازمان میراث فرهنگی، اداره اوقاف، شهرداری ها و هیأت های امنای اماکن مذهبی، می تواند در این زمینه بسیار مؤثر باشد. از برنامه های من در صورت ورود به مجلس، اهتمام کافی در راستای تدوین و تصویب قوانین جدید لازم در این حوزه با همکاری و هم‌فکری سمن‌ها و کارشناسان و تشکیل کارگروهی تخصصی به منظور اصلاح و بازبینی قوانین قدیمی و ناکارآمد مرتبط با حوزه‌ میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، است. همچنین باید تلاش کرد و جایگاه قانونی سازمان میراث فرهنگی را از معاونت به ریاست‌جمهوری ارتقا داد.

در حوزه محیط زیست نیز خواهم کوشید تا با ایجاد بستر قانونی مناسب از شاهرگ حیاتی اصفهان یعنی زاینده رود که نقش بنیادین در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی شهر دارد و حیات مردم این استان و استان های مجاور وابستگی کامل به استمرار جریان زندگی بخش آن دارد، به عنوان عامل پیوند دهنده میراث فرهنگی و طبیعی، و یکی از ارکان گردشگری استان، محافظت کنم و در تحقق مدیریت یکپارچه زاینده رود از سرچشمه تا تالاب با در نظر گرفتن همه ضوابط زیست محیطی حوضه آبریز زاینده رود تلاش کنم. همزمان به منظور مقابله با ریزگردها و بیابان زایی، ایجاد بستر قانونی برای تحقق طرح احیای تالاب گاوخونی را در دستور کار قرار خواهم داد. نگرانی مردم از بحث آلودگی هوا نیز دغدغه مهم دیگری است که باید برطرف شود. ما باید نگاه کارشناسانه را در تمام بخش های کشور حاکم کنیم و تصمیم گیری های دولت و مجلس باید بر اساس دیدگاه تخصصی شکل گیرد. در حوزه میراث فرهنگی و محیط زیست این موضوع به شدت اهمیت دارد و من در صورت ورود به مجلس تلاش خواهم کرد تا بستر قانونی مناسب برای سیاست زدایی از این دو سازمان و در صورت امکان، تغییر جایگاه آن از معاونت ریاست‌جمهوری به وزارتخانه فراهم آید.

دنیای اقتصاد: از دیدگاه شما برای تغییر و رسیدن از وضع موجود به وضع مطلوب چه تحولاتی نیاز است؟
مهم ترین تحول، تغییر در نحوه تفکر است و شناخت ظرفیت های اصفهان. ما همیشه در سطحِ شعار، اصفهان را صاحب بسیاری از ظرفیت ها می دانیم و به توانمندی هایش می بالیم. اما شعار «اصفهان، نصف جهان» دادن دردی از شهر و مردمش حل نمی کند. باید دید چقدر از این ظرفیت ها استفاده شده. امروز اصفهان در بحران های محیط زیستی، ترافیک و آلودگی هوا به سر می برد. امروز مردم اصفهان آن شادابی لازم را ندارند، سطح فرهنگی موجود در برنامه های روزمره یک شهروند اصفهانی با آن چه از اصفهان انتظار می رود، متفاوت است. مقوله های فرهنگی مورد بی توجهی قرار گرفته، در برخی مؤلفه های سلامت در وضعیت هشدار قرار داریم. متأسفانه اتفاقات بسیار بدی در اصفهان رخ داده که تا مدت ها هزینه مادی و معنوی این سوء مدیریت به شهر و شهروندان اصفهانی تحمیل خواهد شد. رویکرد ائتلاف اصلاح طلبان اصفهان در این رابطه حرکت به سمت توسعه پایدار است. توسعه پایدار یعنی از امکانات و منابع موجود در راستای بیشترین بهره وری استفاده کنیم و اطمینان داشته باشیم که این توسعه، به منابع و محیط زیست و جهان پیرامون ما خدشه ای وارد نمی کند. تمام کشور باید به این سمت برود. در اصفهان زمینه این توسعه پایدار فراهم است. ما منابع بی نظیر گردشگری، تاریخی، فرهنگی، طبیعی، علمی و تخصصی در اختیار داریم. توسعه صنایع تهدیدکننده محیط زیست دیگر در این استان معنایی ندارد. ظرفیت شرکت های دانش بنیان، ظرفیت های گردشگری و میراثی شهر اصفهان می تواند برای کل کشور، تحول آفرین باشد.

من به عنوان نماینده مردم اصفهان، با اعتقاد راسخ بر این که جاذبه های سرشار میراث طبیعی و فرهنگی شهر اصفهان و دیگر شهرها و روستاهای تاریخی این استان، بزرگترین سرمایه مردم استان برای توسعه پایدار است، خواهم کوشید تا با ایجاد بستر قانونی مناسب برای برنامه ریزی همه جانبه و معرفی این جاذبه ها به گردشگران داخلی و خارجی، توسعه این استان را بر محور گردشگری پیش برم و باور دارم که «گردشگری محور توسعه استان اصفهان» است. می کوشیم تا به حفظ سیمای شهر، منظر فرهنگی و هویت شهر بیش از پیش توجه و دقت نظر داشته باشیم و از اجرای پروژهای به ظاهر عمرانی که به این مهم خدشه وارد می کنند، با کمک به ارائه پیشنهادهای جایگزین، جلوگیری کنیم.من به عنوان کسی که خاستگاه اجتماعی اش همین سازمان های مردم نهاد بوده و در آنها رشد یافته است برای ایجاد بستر قانونی مناسب جهت تشکیل "شورای مشورتی سازمان های غیر دولتی استان اصفهان" با کمیته های تخصصی در موضوعات مختلف زیست محیطی، میراث فرهنگی، اجتماعی و ... متشکل از نمایندگان همه سازمان های مردم نهاد فعال در استان به منظور ارایه نظرات مشاوره ای در مدیریت کلان استان به همه سازمان های دولتی، خواهم کوشید.