مرثیه‌ای برای یک رویا!

هر آغاز را پایانی است و این موضوع برای دوستداران رولزرویس فانتوم حقیقت دردناکی است که هرچند سال یکبار تکرار می‌شود. شرکت‌های خودروساز برای ماندن در مسیر رقابت با سایر خودروسازان تولید محصولات خود را بعد از مدتی متوقف می‌کنند تا با ایجاد نوآوری یا معرفی نسلی جدید بتوانند توان رقابتی خود را حفظ کنند. مدیران رولزرویس تصمیم گرفتند که تولید مدل اخیر فانتوم را در انتهای سال ۲۰۱۶ خاتمه دهند. رولزرویس در نظر دارد تا نسل بعدی از این خودرو را در سال ۲۰۱۸ رونمایی کند؛ خودرویی سدان و لوکس مانند تمام خودروهای دیگرش که البته شاید نام فانتوم هم نداشته باشد.

در مدل‌های کوپه فانتوم و دراپ‌هد (روباز) جایگزینی وجود نخواهد داشت، اما نسخه سدان برایش جایگزینی در نظر گرفته شده است تا به حیات خود ادامه دهد. با توجه به اینکه سال رونمایی از مدل جدید ۲۰۱۸ اعلام شده است در سال ۲۰۱۷ این شرکت مدلی نخواهد داشت و بازار خودروهای لوکس جهان از فانتوم‌های رولزرویس خالی خواهد بود. مدیران ارشد رولزرویس اعلام کرده‌اند در تاریخ از پیش تعیین شده تغییری ایجاد نخواهد شد و آنها در ۳۱ دسامبر ۲۰۱۶ به تولید این خودرو پایان می‌دهند. در سال ۲۰۱۸ در واقع هشتمین نسل از فانتوم ساخته خواهد شد که بدنه‌ای تمام آلومینیومی خواهد داشت و البته تصاویری از این خودرو پیش از این منتشر شده است. شرکت رولزرویس این نسخه جدید را بهترین خودروی دنیا نامیده است و شرکت از اینکه چنین اغراق‌آمیز سخن گفته است نگرانی ندارد و همگان را دعوت کرده تا منتظر رونمایی از این فانتوم آینده شوند. در مدل حال‌‌حاضر رولزرویس خودرویی فوق‌العاده زیبا و لوکس را ساخته که در بخش طراحی داخلی نمایشی از خلاقیت و زیبایی در معرض دید قرار گرفته است. بیش از ۴۵۰ قطعه در کابین این خودرو زیبایی منحصربه‌فردی را به آن داده است که بخش‌های چرمی آن با ربات‌های کامپیوتری بریده شده‌اند که این موضوع دقت عمل رولزرویس را در ساخت فانتوم‌هایش نشان می‌دهد. در بخش پیشرانه رولزرویس از موتوری ۱۲ سیلندر که ۷۵/ ۶ لیتر حجم دارد و قادر است ۴۵۳ اسب بخار قدرت تولید کند و جعبه دنده‌ای ۸ سرعته خودکار این قدرت را به محور عقب انتقال می‌دهد. این توان می‌تواند خودرو را در مدت زمان کمتر از ۶ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برساند.

رولزرویس برای رنگ‌آمیزی منحصر‌به‌فرد از مدل‌های گذاشته خود کمک گرفته است و ارتباط خود با تاریخچه خود را هیچ‌گاه فراموش نمی‌کند؛ از جمله یک ترکیب رنگ سرخ و نقره‌ای و همین‌طور ترکیب رنگ آبی با سفید که هر دو از فانتوم‌های دهه ۱۹۳۰ الهام گرفته شده‌اند، جزو انتخاب‌ها هستند. در تصاویر منتشر شده از این فانتوم آینده رولزرویس، بدنه کاملا آلومینیومی آن که در حال ساخت است منتشر شده که بر اساس اعلام شرکت سازنده فناوری بالایی دارد. رولزرویس خودرویی برای افرادی است که می‌خواهند در خودروی خود آسایش و امنیت را با تمام وجود خود درک کنند. خودرو‌های رولزرویس در رده خودروهای فوق‌لوکس قرار می‌گیرند که البته عملکرد نسبتا بالایی دارند و در مدل آینده این موضوع به اوج خود خواهد رسید و امکانات جدیدی در بخش لوکس‌ترشدن خودرو اضافه خواهد شد. تمامی ۵۰ مدل فانتوم کوپه و کوپه دراپ‌هد کلکسیون زنیت فروخته شده‌اند؛ درحالی‌که خریداران هنوز هم برای دریافت سفارش‌های خود باید صبر کنند و این صبر تا بیش از دو سال به‌طول خواهد انجامید. این شرکت خودروساز استقبال از مدل‌های قبلی فانتوم را رضایت‌بخش اعلام کرده است و همچنان قصد دارد تا بر همان شکل و شمایلی که نسل ۷ داشته است، نسل بعدی را ادامه دهد؛ البته با به‌روزرسانی‌های مختلفی در بخش لوکس‌سازی و کیفیت بالاتر و کاهش وزن خودرو محصولی زیباتر ارائه خواهد شد که در خور نام رولزرویس باشد. آخرین فانتوم، قیمتی بیش از ۴۰۰ هزار دلار داشته است که در صورت اضافه شدن آپشن‌ها تا نیم میلیون دلار نیز افزایش پیدا می‌کند. رولزرویس از قدیمی‌ترین خودروسازان انگلیسی است که بخشی از مالکیت آن متعلق به بی‌ام‌و است و از سال ۱۹۰۶ وارد صنعت خودرو‌سازی شده است و در بخش هوا و فضا هم سازنده موتورهای جت است که شهرت خاص خودش را دارد. محصولاتی که این برند انگلیسی در طول بیش از صد سال ساخته است همواره در یک ویژگی و آن هم لوکس بودن، مشترک بوده‌اند.

این برای نخستین‌بار نیست که فانتوم با خط تولید خداحافظی می‌کند. یک‌بار جنگ جهانی دوم، یک بار بحران اقتصادی و یک بار هم تغییر سبک طراحی در شرکت رولزرویس، فانتوم را به بیرون از خط تولید هدایت کرد؛ اما نکته قابل اهمیت این است که رولزرویس هر بار پس از چندی، ققنوس‌وار از خاکستر خودش برخاسته و باز هم مورد توجه قرار گرفته است.

مرثیه‌ای برای یک رویا!

مرثیه‌ای برای یک رویا!