لزوم حمایت دولت برای کاهش قیمت تمام شده تولید

علیرضا دربان ثانی
صادرکننده نمونه کشوری

دنیای اقتصاد- علیرضا دربان ثانی صادرکننده نمونه کشوری است که فعالیت خود را در حوزه بازرگانی از سال 1360 آغاز کرده است، او از سال 71 در بخش بازرگانی وارد عرصه صادرات شده و از سال 79 نیز به حوزه صنعت و عرصه تولید لوازم کودک با پنج قلم کالا ورود پیدا کرده است. این صادرکننده نمونه ملی در گفت‌وگو با "دنیای اقتصاد" با اشاره به اینکه ابتدا کالای تولیدی را به افغانستان می‎فروختیم و این کالا از افغانستان به ازبکستان صادر می‌شد، اظهار می‎کند: پس از اینکه مسیر آسیای میانه به ایران باز شد، کشورهای ترکمنستان، قرقیزستان و ... برای خرید کالا به ایران آمدند و به تدریج کار خود را گسترش دادیم و در حال حاضر حدود 186 قلم کالا تولید می‎کنیم؛ «بی.بی لند»، «آیلین»، «کَمِلا» و «ماما لند» برندهای ما هستند.

دربان ثانی ارزش صادراتی محصولات خود را در سال جاری سه میلیون و 500 هزار دلار اعلام می‎کند و با بیان اینکه تنها صادرکننده لوازم کودک هستیم، در خصوص حمایت از صادرات، می‎افزاید: در واقع حمایتی صورت نمی‎گیرد؛ انتظار داریم دولت به گونه‎ای از تولیدکنندگان و صادرکنندگان حمایت کند تا در نهایت قیمت تمام شده محصولات کاهش یابد و از این طریق، تولید و در نتیجه صادرات ما افزایش یابد؛ برای مثال در حال حاضر بخشی از مواد اولیه مورد نیاز تولید را از داخل تأمین می‎کنیم و بخشی دیگر وارداتی است که در این بخش اگرچه تعرفه وارداتی حدود چهار یا پنج درصد است اما انتظار داریم این تعرفه نیز صفر شود تا قیمت تمام شده کاهش یابد. این فعال اقتصادی با اشاره به اینکه تهیه مواد اولیه داخلی به پروسه سنگینی تبدیل شده است، خاطرنشان می‎کند: در سیستم کشور ما هر جا مجوزی وجود دارد، رانتی نیز ایجاد می‎شود؛ انتظار ما این است این مواد پس از تولید در پتروشیمی وارد کارخانه شود.

دریافت تسهیلات برای صنعت ما توجیه‌پذیر نیست

دربان ثانی با بیان اینکه تاکنون می‌توانستیم با چین رقابت کنیم، تصریح می‎کند: اما چین کیفیت جنس خود را کاهش داده است؛ متأسفانه برای ورود کالا به کشورهای آسیای میانه، عراق یا افغانستان استاندارد لازم رعایت نمی‎شود و در نتیجه چین هر کالایی را با هر سطح کیفی تولید کند، می‎تواند به این کشورها صادر کند اما برای ما چنین امکانی وجود ندارد و اگر هم باشد ما مسلمان هستیم و چنین کاری را نمی‎کنیم؛ در داخل کشور ما نیز این کالاهای چینی وجود دارد که البته کیفیت این محصولات نسبت به کالایی که به سایر کشورها صادر می‏کند، بهتری است. وی در خصوص سهم کالاهای تولیدی خود در بازارهای ایران این طور عنوان می‎کند: در گذشته فقط صادرات داشتیم اما از پنج سال پیش تولیدات ما وارد بازار داخلی شد اما سهم قابل قبولی در بازارهای داخلی نداریم؛ انتظار داریم در بازار داخل برخی امتیازات و یارانه‎ها به ما داده شود تا مانع خروج ارز شویم؛ بخشی از کار ما این است که با ایجاد اشتغال، تولید محصول و صادرات آن، ارز را به کشور وارد می‎کنیم.

دربان ثانی اشتغال‎زایی این مجموعه تولیدی را در حال حاضر 500 نفر اعلام و اظهار می‎کند: برای بازار ایران با استفاده از ظرفیت یک شیفت کاری یعنی یک سوم ظرفیت، کالا تولید می‌‎کنیم و 16 ساعت خالی داریم و اگر تعرفه واردات مواد اولیه کاهش یابد و مواد اولیه داخلی با شرایط راحت‌تری در اختیار ما قرار بگیرد، می‌توانیم تولید خود را افزایش دهیم؛ طرح توسعه واحدهای تولیدی خود را داریم و در این طرح برای 150 تا 200 نفر دیگر اشتغال‌زایی خواهد شد. وی با بیان اینکه دو واحد در شهرک صنعتی توس، یک واحد در شهرک صنعتی کلات و یک واحد نیز تهران داریم، ادامه می‎دهد: کالای تولیدی ما به تمام کشورهای آسیای میانه، عراق، افغانستان و به بخشی از کشورهای اروپایی صادر می‌شود؛ کالای ما با کالای خارجی موجود در بازار قابل رقابت است و به لحاظ کیفی مشکلی ندارد. این فعال اقتصادی در خصوص دریافت تسهیلات هم عنوان می‎کند: امروز دریافت تسهیلات برای صنعت ما توجیه‌پذیر نیست و تنها در صورتی صرفه اقتصادی دارد که با سود خیلی کم پرداخت شود؛ حاشیه سود تولیدکننده ما در حال حاضر به اندازه 18 درصد نیست که بخواهد تسهیلاتی را با این میزان سود دریافت کند.