لزوم استفاده از ظرفیت بازارهای دنیا
دنیای اقتصاد- وزیر نیرو بر لزوم استفاده از تمام ظرفیتهای موجود و بازارهای دنیا برای پیشبرد اقتصاد کشور تاکید کرد.

حمید چیت‌چیان در سومین همایش اقتصاد مقاومتی با رویکرد بررسی مشکلات مربوط به حوزه آب و برق در کاشمر افزود: اقتصاد مقاومتی موضوعی راهبردی برای تضمین موفقیت‌های کشور است و توجه جدی به این موضوع ضروری است. وی با تأکید بر توجه به رهنمودهای رهبری در زمینه سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی گفت: با توجه به این سیاست‌ها براساس شاخص‌ها می‌توان میزان پیشرفت کشور را کنترل کرد.

چیت‌چیان افزود: اقتصاد مقاومتی، مولد و بر مبنای توانمندی‌های ملی و درونی کشور است و اینگونه نیست که بخواهد حلقه محاصره‌ای دور کشور بکشد و آن را محصور کند لذا براین اساس باید نگاهش به صادرات و بازار دنیا باشد. وی اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی مبتنی بر مشارکت مردم، فعال کردن تمام سرمایه انسانی و تمام منابع مادی و طبیعی است که خداوند به سرزمین ما عطا کرده است لذا برای پیشرفت حداکثری و پیشبرد اقتصاد کشور باید از تمام ظرفیتهای موجود و بازارهای دنیا استفاده کنیم.
وزیر نیرو افزود: برای ارتقای جایگاه ایران در صحنه بین‌المللی طی دو سال اخیر اقداماتی از سوی دیپلماتهای ایران در عرصه سیاست خارجی انجام شد و موفقیت‌هایی در زمینه مذاکرات هسته‌ای به دست آمد. وی گفت: امروز براساس منطق و در سایه ایستادگی مردم و راهنمایی‌های رهبری و تلاش سیاستمداران، ایران در جایگاه والایی قرار دارد.

چیت‌چیان با تأکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی بر ارتقای بهره‌وری استوار است، گفت: در این راستا برای انجام هر کار ارزشمند منابع کمتری صرف شده اما نتایج بهتری حاصل می‌شود. وی گفت: اثربخشی و کارآیی بیشتر نتیجه بهره‌وری مطلوب است لذا حال که کشور ما در یک منطقه خشک و نیمه خشک قرار دارد و گرفتار خشکسالی شده است باید به سوی افزایش بهره‌وری برویم.

جلوگیری از هدر رفت آب در بخش کشاوزی
به گفته وی متوسط بارندگی دنیا ۷۵۰ میلیمتر است اما این میزان در کشور ما در سالهای قبل از خشکسالی ۲۵۰ میلیمتر بود به طوری که یک سوم بارش دنیا را داشته‌ایم و طی ۱۵ سال اخیر نیز میزان بارشها در کشور به ۲۰۵ میلیمتر رسیده است.
وزیر نیرو افزود: زمانی قناتهای کشور نیاز مردم را برطرف می‌کرد اما با افزایش جمعیت و مصرف آب بیشتر و توسعه بخش کشاورزی و صنعت و خدمات نیاز به آب در کشور افزایش یافته است. وی گفت: باید از زمین ها به قدری استفاده کنیم که ظرفیت چاهها و منابع آب اجازه می دهد و در این راستا چاههای غیر مجاز باید بسته شده و از چاههای دارای پروانه، برداشت به اندازه انجام شود.

وزیر نیرو اظهار کرد: علاوه بر اصلاح روشهای کشت و رفتن به سوی کشت‌های گلخانه‌ای باید اصلاح شیوه‌های آبیاری هم مدنظر باشد که در این صورت مصرف آب کاهش چشمگیری پیدا می‌کند. وی اظهار کرد: باید با استفاده از علم روز، با توجه به این که تمام امکانات و تجهیزات مورد نیاز در کشور وجود دارد، تولیدات را بدون افزایش سطح زیر کشت افزایش دهیم.
چیت چیان با ابراز خرسندی از این که کاشمر در صف مقدم برای هدفمندی کنتورها و بسته شدن چاه‌های غیرمجاز است و میزان برداشت از منابع آب در این شهرستان کاهش یافته است، گفت: خراسان رضوی در زمینه برق و زیرساخت‌های مورد نیاز نیز قوی‌ترین استان است و در این استان روستای بدون برق وجود ندارد.

چیت چیان افزود: خراسان رضوی توان پاسخگویی به همه مصرف کنندگان در بخشهای تجاری، خانگی و صنعتی را دارد به طوری که در این استان ظرفیت تولید نیروگاهها سه هزار و ۶۱۷ مگابایت است و حداکثر میزان مصرف برق دو هزار و ۹۱۷ مگابایت می باشد و علاوه براین از نظر امکان انتقال و توزیع شبکه برق نیز بیشترین امکانات را دارد. وی گفت: در زمینه شبکه‌های فاضلاب هم حرکتهای خوبی صورت گرفته و با انتقال آب از طریق سد دوستی با خط انتقالی به طول ۱۸۰ کیلومتر با انجام شش مرحله پمپاژ جمعیت میلیونی را تحت پوشش قرار داده‌ایم با این حال کسانی که از سیستم‌های فتوولتائیک و با استفاده از انرژی خورشیدی برق مورد نیاز خود را تأمین کنند ۵۰ درصد هزینه آن را وزارت نیرو تأمین می‌کند و افرادی که برق مازاد داشته باشند، می‌توانند آن را به ازای هر کیلو وات به مبلغ ۹۷۷ ریال به وزارت نیرو بفروشند که چنین حمایتی از انرژِی در هیچ کشور دنیا صورت نگرفته است.

وزیر نیرو گفت: اصلاح موتور پمپ‌ها و کاهش مصرف انرژِی و اجرای ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید و در صورت ارائه مجوز قانونی بخشودگی جریمه دیرکرد چاههای کشاورزی در اولویت کارهای ما قرار دارد.