تحریم؛ رکورد؛ بیکاری
دنیای اقتصاد: با وجودی که اصفهان به عنوان قطب صنعت کشور پتانسیل بالایی در اشتغال زایی دارد با این وجود نرخ بیکاری این استان از سوی مرکز آمار ایران در پاییز امسال، 13.2 درصد و بالاتر از متوسط کشوری است.
هفته گذشته مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری فصل پائیز امسال را ۱۰.۷ درصد اعلام کرد. از سوی دیگر ربیعی وزیر کار در حاشیه همایش "اجرای برجام، فصلی نو در اقتصاد ایران"، وعده داد نرخ بیکاری را تک رقمی خواهیم کرد و این امر با توجه به ظرفیت‌های اقتصادی موجود در کشور امکان پذیر است.این سخنان در حالی مطرح شده که اصفهان ظرفیت و پتاسیل بالایی در اشتغال زایی دارد اما نرخ بیکاری آن بالاتر از متوسط نرخ بیکاری کشور است. در حالیکه استاندار اصفهان چندی پیش در کارگروه توسعه صادرات استان، اعلام کرده بود "در سال جاری در این استان ۴۴ هزار شغل ایجاد شده" با این وجود نرخ بیکاری اصفهان با افزایش ۱.۴ درصدی نسبت به پاییز سال ۹۳، در پاییز امسال ۱۳.۲ درصد و معادل ۲.۵ درصد بیشتر از متوسط کشوری است که این اعداد و ارقام نشان می دهد در مقابل فرصت های شغلی که در استان ایجاد شده، تعداد زیادی شغل از دست رفته است و به گفته زرگرپور "هم اکنون کشور چند برابر طلب ها هزینه می پردازد".البته بررسی گزارش مرکز آمار ایران از وضعیت نرخ بیکاری استان‌ها در پاییز امسال نشان می دهد نرخ بیکاری در ۲۱ استان همچنان ۲ رقمی و بالای ۱۰ درصد است و تنها در ۹ استان نرخ‌ها کمتر از ۱۰ درصد و تک رقمی ثبت شده است.براساس این گزارش؛ در پاییز امسال، استان کرمانشاه با ۱۸.۶ درصد؛ بالاترین نرخ بیکاری و استان مرکزی با ۵ درصد بیکاری، پایین ترین نرخ بیکاری را در کشور به خود اختصاص داده اند. بنابراین فاصله بیکاری استان‌های کشور بالا و ۳.۷ برابر است که نشان از توزیع نامتوازن فرصت‌ها و سرمایه گذاری در کشور دارد. علاوه بر این هرچند متوسط نرخ بیکاری کشور در پاییز امسال ۱۰.۷ درصد و ۰.۲ درصد کمتر از تابستان اعلام شده، اما از سوی دیگر، نرخ مشارکت اقتصادی مردم هم ۸ دهم درصد کاهش یافته است که می تواند در افت نرخ بیکاری تاثیرگذار باشد. براین اساس نرخ مشارکت اقتصادی در استان اصفهان در پاییز امسال ۳۹.۵ درصد، در تابستان ۴۱.۷ بوده است. همچنین نرخ مشارکت اقتصادی در این استان نسبت به پاییز سال گذشته که ۴۰.۱ درصد بوده، معادل ۰.۶ درصد کاهش داشته است که به گفته کارشناسان کاهش نرخ مشارکت اقتصادی ناشی از بی انگیزگی و ناامیدی جوانان برای یافتن کار، انتظار برای کار در دوره ای دیگر، تحصیلات دانشگاهی، استراحت مقطعی و سپس تلاش برای ورود به بازار کار و مواردی از این دست است.

چندی پیش رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان با اعتقاد بر اینکه رشد اقتصادی، منجر به افزایش میزان اشتغال خواهد شد. گفته بود: در سال جاری بیش از ۱۱ هزار کارگر در استان بیکار شده‌اند.به گفته غلامعلی قادری ۴۰ درصد بیکاری در کشور ساختاری است و آموزش‌های ارائه شده بر اساس نیازهای بازار کار نیست و بین عرضه و تقاضای بازار کار همخوانی وجود ندارد. علاوه بر این نائب رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی اصفهان نبود آمار شفاف درباره وضعیت واحدهای صنعتی را یکی از مشکلات صنعت استان می داند و می گوید در واقع حدود ۵۰ درصد واحدهای صنعتی استان زیر ۵۰ درصد فعالیت می کنند. علاوه بر مشکلات تسهیلات بانکی، اقتصاد دولت بنیان که رکود را به همراه داشته بر وضعیت آنها تاثیرگذار بوده است.مجتبی ملااحمدی ادامه می دهد: از ۸ هزار واحد صنعتی استان، ۲۳۰۰ واحد نساجی با ۱۲۰ هزار نفر اشتغال وجود داشت که طبق آخرین آمار این رقم به ۳۰ هزار نفر و ۵۰ درصد ظرفیت کار رسیده است که این مساله نشان دهنده تعطیلی تعداد زیادی از واحدهای نساجی است. از سوی دیگر به رغم تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر جلوگیری از واردات، بارها شاهد ورود بی‌رویه اقلام به داخل کشور هستیم که این امر سبب تعطیلی کارخانه‌ها و بیکاری کارگران شده است. البته گفته می شود آمار دقیقی از تعداد کارخانه‌های تعطیل شده و کارگران بیکار وجود ندارد؛ اما با مروری بر آمارهای گمرکی دولت می‌توان یکی از علل اصلی بیکاری هر روزه کارگران و تعطیلی واحدهای تولیدی و صنعتی کشور را فهمید همچنین کاهش درآمد و تولید و افزایش بیکاری سبب واردات بی‌رویه کالا می‌شود.از سوی دیگر رئیس مجمع نمایندگان کارگران استان اصفهان معتقد است: بر طبق آمارها عمده‌ترین بیکاری‌ در بخش صنعت بوده و آنهایی که قطعه‌ساز برای شرکت‌های بزرگ بودند، اکنون بیشترین ضربه را متحمل شده‌اند.مجتبی مولیایی رکود اقتصادی سال ۹۴ را سبب تعطیلی بسیاری از واحدهای صنعتی و کار در سطح کشور و اصفهان می داند و می گوید: رکود ایجاد شده تنها ناشی از مبحث تحریم‌ها نیست و عدم برنامه‌ریزی دقیق، نبود حمایت‌های واقعی و شعار بدون عمل از دیگر علل رکود اقتصادی کشور است.به گفته وی رکود فشار مضاعفی بر جامعه کار و کارگری تحمیل کرده و امسال تعداد بسیاری از کارگران صنعتی بالای ۱۰ تا ۱۵ درصد در واحدهای خود را تعدیل کرده‌اند و این مساله دغدغه‌های برای صندوق و جامعه ایجاد می‌کند.مولیایی پیرامون اینکه آیا آماری از تعطیلی و یا تعدیل کارگران در استان اصفهان موجود است، معتقد است: اصفهان صنعتی‌ترین استان کشور است به طبع از بقیه استان‌ها بیشتر متحمل زیان شده و در سال جاری با تعطیلی بسیاری از واحدهای صنعتی، ۱۰ تا ۱۵ هزار نفر به تعداد بیکاران استان اضافه شده است. به گفته رئیس مجمع نمایندگان کارگران استان اصفهان تحریم‌ها و رکود اقتصادی سبب تعطیلی بسیاری از واحدهای تولیدی و صنعتی کوچک زیر ۴ تا ۵ نفر در سطح استان اصفهان شده است.