وضعیت کالای قاچاق در اصفهان در مرز هشدار است؟

گروه گزارش- شاید نتوان تعریف کاملاً دقیقی از قاچاق یا همان اقتصاد پنهان ارائه کرد ولی بر اساس تعریف نظام حسابهای ملی،‌ می‌توان گفت بخش پنهان اقتصاد عمدتاً در حوزه فعالیت‌های زیرزمینی، فعالیت‌های غیرقانونی، بخش غیررسمی، تولید خانوار برای مصرف نهایی خود و موارد از قلم افتاده در فرایند جمع‌آوری آمار قرار دارد که شامل فعالیت‌هایی است که ماهیت قانونی داشته و از نظر اقتصادی یک فعالیت تولیدی محسوب می‌شوند ولی به دلایلی از دید مسوولان پنهان نگه داشته می‌شوند.

به گزارش دنیای اقتصاد، قاچاق کالا بخشی از اقتصاد کشور است که با هدف سودآوری از سوی عوامل تجارت غیر قانونی انجام می شود.آمارهای گمرک ایران از کشفیات قاچاق کالا بیانگر سیر صعودی تعداد کل پرونده های قاچاق در سالهای اخیراست .امتناع از پرداخت مالیات و سهم تامین ‌اجتماعی، خودداری از پذیرش ضوابطی نظیر حداقل دستمزد یا مقررات مربوط به ایمنی و سلامت کار و همچنین امتناع از پذیرش رویه‌های اداری را هم بر دلایل این گسترش بی رویه باید افزود: مواردی نظیر پنهان کردن تمام یا بخشی از درآمد شرکت‌ها با هدف امتناع از پرداخت مالیات، کم‌اظهاری در ارزش واردات، استخدام نیروی کار غیررسمی و غیرمجاز بدون توجه به قوانین کار و مبادرت به فعالیت‌های تولیدی پنهان با هدف اجتناب از رویه‌های طولانی و پرهزینه اداری، در گروه فعالیت‌های زیرزمینی قرار می‌گیرند.

حال تاسف آنجاست که اصفهان نیز به عنوان یکی از اقتصادی ترین استان های کشور جایگاه چشمگیری در این زمینه دارد. آمارها و اطلاعات نشانگر آن است که هرهفته دراین استان محموله قاچاق سنگینی کشف می‌شود. شاید بتوان این کشفیات را زنگ خطر آسیب رسانی به بدنه اقتصادی معرفی کرد. چندی پیش بود که دبیرخانه کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه قاچاق کالا و ارز استان اصفهان از کشف و توقیف انواع صنایع دستی قدیمی در این استان خبر داد. این درحالی بود که زمان زیادی از کشف ۳۱۳ لیتر سم در شهرستان نطنزنگذشته بود. بنا بر اخبارمنتشرشده از فرمانداری شهرستان نطنز طی بازرسی مشترک از واحدهای عرضه وفروش سموم کشاورزی در سطح این شهرستان ۳۱۳ لیتر سموم تاریخ مصرف گذشته به ارزش تقریبی ۶۱ میلیون و ۷۴۳ هزار ریال کشف شد. همچنین مقادیری سموم قاچاق از شرکت‌های رژیم صهیونیستی به ارزش ۲۱ میلیون و ۶۶۰ هزار ریال نیز ضبط شد. ماموران تیم بازرسی اداره صنعت معدن و تجارت شهرستان نجف آباد هم در بررسی‌های میدانی و کار کارشناسی موفق به شناسایی و انهدام یک شبکه خرید و فروش کالای قاچاق شدند.

به گفته تیم بازرسی صنعت معدن و تجارت ، پس از شناسایی و حضور در محل یک دستگاه پراید که مقادیر بسیار زیاد ساپورت زنانه را به صورت ماهرانه جاسازی کرده بود کشف و ضبط شد. ارزش کالای مکشوفه در حدود ۱۱۰ میلیون ریال برآورد و متهمین به همراه پرونده جهت سیر مراحل قانونی تحویل مراجع ذیصلاح شدند. همچنین ۷۲۰ کیلوگرم چای قاچاق در اصفهان و انواع کالای قاچاق در فلاورجان از دیگر کشفیات این چند وقت استان اصفهان است.در بازرسی از این محل ۹۴ کارتن ۵ کیلوگرمی و ۲۵۰ کیلوگرم چای فله‌ای جمعا به میزان ۷۲۰کیلوگرم کشف و ضبط و به همراه صورتجلسه تحویل مراجع ذیصلاح شد. بنا به این گزارش ارزش کالای مکشوفه قاچاق ۱۵۰ میلیون ریال برآورد شده است. بنا بر گزارش فرمانداری شهرستان فلاورجان نیز در اجرای طرح مبارزه با قاچاق کالا در این شهرستان از ۴۲ واحد صنفی (لوازم آرایشی و بهداشتی - پوشاک - خدمات کامپیوتری - خرازی) در سطح شهرستان بازدید و ۶۸۹ قلم انواع کالای قاچاق به ارزش تقریبی ۲۴ میلیون ریال کشف شد.

این آمار و ارقام کشف کالای قاچاق در استان اصفهان نگران کننده به نظر می‌رسد. با توجه به اینکه کشفیات تنها جزئی از حجم فعالیت‌های غیر قانونی است، گستردگی پدیده قاچاق کالا ، امری دور از ذهن نیست. قاچاق به دلیل ماهیت پنهان خود در آمارهای رسمی کشور ثبت نمی شود و بر این اساس وجود آن موجب پنهان ماندن بخشی از عملکرد اقتصاد کشور خواهد شد،این واقعیت می تواند کارکرد سیاست‌های تخصیصی و توزیعی دولت را در عمل با مشکلات جدی مواجه سازد. با این همه اطلاع از روند قاچاق یا حجم آن می تواند در سایه اتخاذ راهکارهای مناسب، فعالیتهای اقتصادی غیر رسمی را به سمت فعالیتهای اقتصادی رسمی ثبت شده در حسابهای ملی هدایت کند.این مهم، اطلاع از اندازه قاچاق کالا در ایران را اجتناب ناپذیر می‌سازد.