نگاه سیاسی به حاشیه‎نشینی در مشهد

دنیای اقتصاد- دومین نشست اتاق فکر خراسان رضوی با موضوع «بررسی چالش‌ها و راهکارهای مرتبط با حاشیه‌نشینی شهر مشهد» در دانشگاه فردوسی برگزار شد.

رئیس شورای اسلامی خراسان رضوی در این نشست با بیان اینکه به مسأله حاشیه‎نشینی در شهر مشهد سیاسی نگاه می‌شود، افزود: این موضوع برای حاشیه این شهر سم مهلکی محسوب می‌شود. به گزارش ایسنا، غلامرضا بصیری‌پور با اشاره به اینکه باید به موضوع حاشیه‎نشینی مشهد به شکلی اصولی پرداخته شود، اظهار کرد: با رویکرد سیاسی به حاشیه‏نشینی زمینه ورود افراد غیرکارشناس به این موضوع فراهم شده که به هیچ‎وجه راهگشا و موثر نیست. عضو شورای عالی استان‎ها ادامه داد: مهاجرت با حاشیه‎نشینی رابطه تنگاتنگی دارد و بر این اعتقاد نیستم که توانمندسازی مناطق حاشیه در مدیریت و کاهش این معضل کاملا مؤثر باشد.

حاشیه‎نشینی، بزرگترین تهدید مشهد

رئیس اتاق فکر خراسان رضوی نیز در این جلسه عنوان کرد: حاشیه‎نشینی بزرگترین عامل تهدید شهر مشهد با بیش از یک میلیون نفر ساکن محسوب می‌شود که باید مدیریت مناسبی برای آن صورت پذیرد؛ در غیر این صورت مشکلات بسیاری را به دنبال خواهد داشت.

حسین انصاری خاطرنشان کرد: زمانی که تعریف درستی از حاشیه‏نشینی وجود نداشته باشد، اقداماتی که طی سال‌های گذشته برای مبارزه با آن صورت گرفته، بی‌نتیجه خواهند ماند. مهدی ذاکرالحسینی، عضو شورای شهر مشهد، نیز در ادامه این نشست اظهار کرد: در گذشته ۳۰ درصد از جمعیت کشور را شهری و ۷۰ درصد را روستاییان تشکیل می‏دادند که امروز این آمار برعکس شده است و نشان می‎دهد طی سال‌های گذشته۴۰ درصد از روستاییان به شهرها مهاجرت کرده‏اند؛ بیکاری روستاییان آنان را روانه حاشیه شهرها می‌کند.

حسن موحدیان، نماینده تام‎الاختیار استانداری خراسان رضوی در زمینه حاشیه‏نشینی عنوان کرد: درحال حاضر سیاست مناسبی برای مدیریت حاشیه، کاهش سطح حاشینه‎نشینی و سازگاری با این پدیده در شهر مشهد وجود ندارد و سازمان‎های متولی هم اقدامات مناسب و درخوری را متناسب با نوع این پدیده ارائه نکرده‎اند. سیدمهدی درهمی، عضو هیأت علمی دانشگاه خیام نیز خاطرنشان کرد: عدم‌وحدت رویه در سیاست‎گذاری، ارائه برنامه‎ها و اقدامات متناقض، نقش بارزی در گسترش مشکلات و چالش‎های حاشیه‏نشینی شهر مشهد دارد.