رشد بی‌سابقه لوکس‌سواران چینی
چین برای داشتن جمعیت زیاد رکوردهای عجیب و غریبی را به نام خودش ثبت کرده است. چین به‌عنوان بزرگ‌ترین صادر کنند توانسته بازار دنیا را در دستانش بگیرد و محصولات خود را در تمام دنیا به‌فروش برساند. این کشور با جمعیتی بیش از یک میلیارد و 379 میلیون نفر بازار مصرف فوق‌العاده‌ای برای صنعت خودرو به‌حساب می‌آید که همواره در حال رشد و تحول بوده است. خودرو‌سازی چین به‌رغم تلاش‌های گسترده‌ای که برای افزایش کیفیت خودروهای داخلی خود صرف کرده است، تا به امروز نتوانسته جوابگوی نیاز داخلی باشد و چینی‌ها به دلیل نبود فناوری‌های روز در خودروهای چینی تمایلی به خرید خودرو بومی ندارند. این موضوع در رابطه با خودروهای لوکس با مشکلات فراوا‌ن‌تری مواجه است و لوکس‌سواران چینی تمایلی به سمت خودروهای لوکس داخلی نشان نمی‌دهند. بر اساس گزارش موسسه مکنزی تا سال 2020 در چین تقاضا برای خودروهای لوکس تا سه برابر افزایش خواهد یافت و به عدد 3 میلیون دستگاه خواهد رسید که بیش از دو برابر مقدار فروش در سال 2012 خواهد بود. پیش‌بینی می‌شود خودرو‌سازان اروپایی و آمریکایی تا انتهای سال 2016 بیش از 25/ 2 میلیون دستگاه خودروی لوکس در چین به‌فروش برسانند. جنرال موتورز و نیسان تلاش گسترده‌ای را برای ساخت خودروهای لوکس برای به‌دست آوردن بازار چین آغاز کرده‌اند و بازاریابان این دو شرکت، لوکس‌سواران چینی را که عموما مدیران کارخانه‌ها و سرمایه‌داران هستند نشانه گرفته‌اند. چین به‌دلیل ضعف‌های خودرو‌سازی‌‌اش بازار بزرگی برای لوکس‌سازان غربی به شمار می‌آید. خودرو‌سازان آلمانی با ارائه محصولات لوکس‌شان80 درصد از بازار لوکس‌سواران را در اختیار خود دارند.

در چین در دهه گذشته تقاضا برای خرید خودروهای لوکس با ۳۶ درصد رشد همراه بوده است و این در حالی است بازار مصرف خودرو در همین زمان به‌طور کلی تنها ۲۶ درصد رشد کرده است. موضوع زمانی جذاب‌تر می‌شود که موسسه مورگان استنلی اعلام کرده است در ۱۱۱ شهر بزرگ چین نمایندگی برای فروش خودروهای لوکس وجود ندارد. بر اساس تحقیقات موسسه مکنزی که در ۱۲ شهر بزرگ چین و با شرکت ۱۲۰۰ نفر انجام شد مشخص شده است که ۵۹ درصد چینی‌ها اگر بخواهند خودرو لوکس بخرند تمایلی به خرید خودرو داخلی ندارند و ۱۶ درصد هم معتقد هستند شرکت‌های چینی توان تولید خودروی لوکس با کیفیت که بتواند شهرت جهانی پیدا کند در اختیار ندارند. در همین بررسی‌های صورت گرفته مشخص شده است زنان نسبت به مردان تمایل بیشتری برای خرید خودروی لوکس خارجی دارند و از نظر آنها خودروهای لوکس خارجی ایمن‌تر، زیبا‌تر و راحت‌تر از انواع داخلی هستند. به نظر می‌رسد بحران‌های مالی تاثیری در فروش خودروهای لوکس نداشته است و حتی با افزایش فروش مواجه شده است. خودرو‌سازان آلمانی، بی‌ام‌و و آئودی و بنز ۸۰ درصد خودروهای لوکس دنیا را تولید می‌کنند که در این میان بی‌ام‌و در صدر قرار دارد و بعد از آن آئودی و بنز در رده‌های بعدی قرار می‌گیرند. بی‌ام‌و برنامه‌های توسعه‌ای خاصی را در چین اجرا خواهد کرد و در تلاش است تا حجم تولیدات این خودرو‌ساز در داخل چین از ۱۰۰ هزار دستگاه به ۲۰۰ هزار دستگاه در سال برسد که این کار از طریق احداث کارخانه دوم در چین صورت خواهد گرفت. مدیران بی‌ام‌و در چین بر این باورند که آنها توان افزایش تولیدات بی‌ام‌و در داخل چین به رقم ۳۰۰ هزار دستگاه را هم دارند اما قبل از هر چیزی باید از فروش آنها اطمینان حاصل کنند که با توجه به تمایل بسیاری از شرکت‌های خودرو‌ساز برای ساخت حداقل یک خودرو لوکس رقابت سختی ممکن است در بازار خودروهای لوکس چینی اتفاق بیفتد.

در سال‌های اخیر تغییر و تحولاتی اساسی در بازار خودرو چین صورت گرفته است و پیش‌بینی می‌شود چین در سال ۲۰۱۶ از نظر فروش خودروی لوکس، آمریکا را پشت سر بگذارد و به بزرگ‌ترین قطب مصرف‌کننده خودروی لوکس دنیا تبدیل شود. در حال حاضر کشور آمریکا بزرگ‌ترین بازار مصرف خودروهای لوکس است که با ادامه روند فروش خودرو‌های لوکس جای خود را به چین پر جمعیت و پهناور خواهد داد. با افزایش رقابت میان خودرو‌سازان برای حضور در بازار لوکس‌سواران چینی قیمت‌ها و شرایط واگذاری خودروها در این کشور رقابتی‌تر خواهد شد. در همین راستا، شرکت جنرال موتورز اعلام کرده است برای حضور در بازار چین ۵ تا ۱۰ مدل جدید از کادیلاک را در دست تولید دارد و قصد دارد در این کشور کارخانه‌ای فقط برای تولید کادیلاک راه‌اندازی کند. کادیلاک محصولی تماما آمریکایی است که فروش محدودی دارد و مدیران این شرکت بازار چین را فرصتی مناسب برای افزایش تولید خود در نظر گرفته‌اند.

اما این موضوع نشان می‌دهد شرکت‌هایی که در آمریکا در فروش محصولات خود با مشکلاتی روبه‌رو‌ شده‌اند بازار چین را فرصتی بی‌بدیل می‌یابند که به آنها این شانس را می‌دهد تا به سود مورد نظر برای ادامه بقای خود دست یابند. سایر خودرو‌سازان مانند فراری، جاگوار و لامبورگینی هم برنامه‌هایی برای حضور موثر در چین دارند و در تلاشند تا محصولات خود را به لوکس‌پسندان چینی بیش از گذشته معرفی کنند. چین به دلیل تولید‌کننده بودن در بسیاری از محصولات و همچنین به‌عنوان برترین صادر‌کننده دنیا و با توجه به جمعیت بالایش تعداد مدیران و سرمایه‌داران زیاد‌تری دارد که برای تردد خود ترجیح می‌دهند در صندلی عقب و در خودرو لوکس و قیمتی بنشینند و بر سر قرار ملاقات‌هایشان حاضر شوند. در حالی چین با رشد تقاضای خرید خودرو‌های لوکس مواجه شده که رشد اقتصادی آن در صنعت معادل ۵/ ۲ درصد بوده است و می‌توان نتیجه گرفت میلیونرهای چینی با کسب سودهای بیشتر در کسب و کار خود به‌دنبال رفاه بیشتر هستند و از این رو به دنبال خودروهای لوکس خارجی می‌روند.