بسته‌بندی؛ نقطه آسیب صادرات است
دنیای اقتصاد- نایب رئیس هیئت مدیره انجمن کارتن و کاغذ خراسان رضوی با اشاره به اینکه ضعف صنعت بسته‌بندی به صادرات ضربه می‌زند، گفت: بسته‌بندی نقطه آسیب است. جواد باقری شیروانی با بیان اینکه بسته‌بندی با نگاه صادراتی یکی از مواردی است که می‌تواند سبب افزایش صادرات غیرنفتی خراسان رضوی شود، اظهار کرد: بر اساس آمار و اطلاعات موجود با وجود اینکه هزینه بسته‌بندی ۱۰ درصد قیمت تمام شده کالاهای صادراتی را تشکیل می‌دهد، ولی تا حدود ۹۰ درصد می‌تواند ارزش افزوده ایجاد کند.
نایب رئیس هیئت مدیره انجمن کارتن و کاغذ خراسان رضوی با اشاره به اینکه ضعف صنعت بسته‌بندی به صادرات ضربه می‌زند، گفت: بسته‌بندی پاشنه آشیل صادرات ما است.
وی افزود: تحقیقات نشان می‌دهد که در مورد محصولات مشابه مصرف‌کنندگان محصولی را که دارای بسته‌بندی جذاب‌تری باشد انتخاب می‌کنند به‌طوری‌که براساس یک پژوهش حدود ۴۸ درصد از مشتریان با مشاهده بسته‌بندی مناسب و جذاب به خریدآن محصول می‌پردازند.
باقری تصریح کرد: امروز بسیاری از محصولات صرفا به دلیل بسته‌بندی مناسب، شکل و نوع بسته‌بندی در بازار مصرف و رقابت، از نفوذ خوبی بهره‌مند هستند، چراکه نحوه و شکل ارائه محصول به دست مصرف‌کننده در دنیای امروز بسیار مهم است.
وی خاطرنشان کرد: در این بین موضوع حائز اهمیت، شناخت و آشنایی بنگاه‌ها و شرکت‌های صادراتی در مواجه با چگونگی ارائه و نوع بسته‌بندی محصولات است تا بتوانند جایگاه مناسب را در مقابل رقبای داخلی و خارجی از آن خود کنند.
نایب رئیس هیئت مدیره انجمن کارتن و کاغذ خراسان رضوی گفت: در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین مشکلات صنعت بسته‌بندی، نبود ماشین‌آلات و خط تولید صنعتی استاندارد برای بسته‌بندی کالاها و محصولات در کشور است، به‌طوری‌که بسیاری از کارگاه‌های بسته‌بندی به صورت سنتی و با استفاده از کارگران اقدام به بسته‌بندی محصولات صادراتی خود می‌کنند.
باقری شیروانی تاکید کرد: برای مدرن کردن صنعت بسته‌بندی در کشور نیاز است که با سرمایه‌گذاری کلان، ماشین‌آلات مختلف بسته‌بندی از کشورهایی مانند آلمان، ایتالیا، فرانسه و کشورهای دیگر وارد کشور شود.