رضا هاشمی - بنیان‌گذار پرشین بلاگ و کارشناس فناوری اطلاعات

١-به نظر من مشکل اصلی فرهنگی و اجتماعی است و کارشناسان این زمینه‌ها باید نظر بدهند. مواجهه با تمام حامل‌های فرهنگی همواره همراه با این بحث‌ها بوده است. از کتاب و روزنامه و مجله تا فیلم سینمایی و کانال تلویزیونی و ماهواره. مشکل حامل‌های فرهنگی در مواجهه با ابزار‌های فناوری که این نوع کارکرد را دارند نیز تکرار می‌شوند.


اگر به فیلترینگ به‌عنوان یک راهکار دایمی نگاه کنیم همواره در مواجهه با ابزار‌های نوین ارتباطی با مشکل مجاز و غیرمجاز بودن مواجه خواهیم شد. از بیست سال پیش که راجع به فیلترینگ اینترنت بحث بود تا الان این موضوع ادامه دارد. متاسفانه تجربه نشان می‌دهد که کاربران زیادی به روش‌های دور زدن فیلترینگ روی می‌آورند یا از یک ابزار به ابزار دیگری کوچ می‌کنند بدون آنکه تغییری در رفتارشان ایجاد شود. خسارت واقعی به جایگاه قانون در کشور وارد می‌شود که عوارض اجتماعی و فرهنگی بیشتری ایجاد می‌کند.


٢-رشد چشمگیر تلگرام همانند ویچت و وایبر و واتس‌اپ و ابزارهای مشابه ناشی از توسعه شبکه های موبایل و گوشی های هوشمند است. شیوه اطلاع‌رسانی و گردش اطلاعات تحت‌تاثیر شبکه های نوین ارتباطی سال‌ها است تغییر کرده است و ما نیز باید خودمان را با فناوری روز تطبیق دهیم.