لزوم توجه ویژه به فرش دستباف در سال اقتصاد و فرهنگ
سرپرست مرکز ملی فرش ایران بر ضرورت توجه به فرش دستباف به‌ویژه در حوزه فرهنگ‌سازی تولید و مصرف در سال اقتصاد و فرهنگ، تاکید کرد. به گزارش روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی،حمید کارگر در حاشیه جلسه تشکیل کمیته فرش مشهد در محل این سازمان با تاکید بر پیشینه درخور توجه خراسان در تولید فرش، جای استاندار و دیگر نهادهای استانی مرتبط با موضوع را در کمیته فرش خالی دانست و گفت: اگر معتقدیم که فرش وجوه گوناگون فرهنگی، هنری، اشتغال‌زایی و ارزآوری را دارد و اگر خراسان را دارای قابلیت خوبی در هنر - صنعت فرش می‌دانیم، باید نهادهای محلی به یاری این حوزه بیایند .
وی ادامه داد: صدا و سیما در معرفی توانمندی فرش استان و انگیزه بخشیدن به فعالان این حوزه نقشی مهم دارد و ضروری است که در کمیته فرش استان حضور یابد. همچنان که ارشاد، میراث فرهنگی، فنی و حرفه‌ای و دیگر نهادهای مرتبط نیز باید به فرش ایرانی و هنرمندان این حوزه ادای دین کنند .
وی نام‌گذاری سال 93 به دو صفت اقتصاد و فرهنگ را بستر مناسبی برای توجه فزونتر به فرش دانست و گفت: فرش دستباف ایران به خوبی هر دو ویژگی فرهنگ و اقتصاد را با خود به همراه دارد و شایسته توجه است .
سرپرست مرکز ملی فرش ایران با اشاره به بازدیدهای خود از کارگاه‌های فرش‌های بزرگ پارچه در نیشابور گفت: قابلیت و توان استان خراسان رضوی در تولید فرش های بزرگ با اندکی تبلیغ و بازاریابی مناسب می‌تواند به بهبود و رونق اقتصادی در منطقه و توسعه اشتغال و ارزآوری بینجامد .
وی در ادامه به مطالب مطرح شده از سوی فعالان فرش استان پرداخت و دیدگاه‌های خود و برنامه‌های مرکز ملی فرش را در این حوزه‌ها تبیین کرد .
صدور فرش‌های خراسان از گمرکات دیگر استان‌ها، لزوم برنامه‌ریزی برای خروج از رکود تورمی در حوزه فرش، هدایت و ساماندهی نمایشگاه‌های داخلی فرش، ارائه تسهیلات ارزان قیمت به هنر - صنعت فرش، کاهش نیروی انسانی توانمند در حوزه تولید، تبلیغ برای معرفی فرش خراسان، بیمه قالیبافان و مشکل کمبود اعتبار برای تداوم آن و نیز برگزاری نمایشگاه ویژه فرش خراسان در خارج از کشور از جمله مباحث مورد بررسی در این نشست بود .
گفتنی است سرپرست مرکز ملی فرش ایران در سفر به مشهد از کارگاه‌های ویژه فرش‌های بزرگ پارچه در باغشن و یوسف‌آباد نیشابور و نیز کارگاه متمرکزی در مشهد بازدید کرد .