امروزه شهرها در فضای اقتصاد پسافوردیستی، دارای نقش و اهمیت قابل توجهی‌ نسبت به گذشته شده‌اند. شهرها و مناطق شهری با مکان‌های دیگر در زمینه‌های مختلف مانند سرمایه‌گذاری و سرمایه‌پذیری، توریسم، مراکز خرید، و رخدادهای اجتماعی و فرهنگی رقابت می‌کنند و این به واسطه فشارهای ناشی از سرعت جهانی شدن تشدید شده است، به طوری که دیگر رقابت در میان شهرهای همجوار مطرح نیست بلکه در شبکه‌ای از شهرهای جهانی اتفاق افتاده که ممکن است بسیار از هم دور باشند. یکی از مهم ترین ابزارهای قابل رقابت در این شبکه برخورداری از «برند شهری» معتبر است. هر یک از شهرهای جهان به فراخور ظرفیت، امکانات و فعالیت‌های خود در عرصه رقابت با همتایان خود در سطوح مختلف، شهرتی دارند که از ویژگی‌های پایدار و پویای این شهرها نشات می‌گیرد.

برند شهری متمایزکننده یک شهر از میان دیگر شهرها در اذهان بومی، ملی و جهانی و تلاشی است که اغلب رویکرد‌های کلی کلان‌شهرها و شهرهای جهانی برای دستیابی به آن برنامه‌ریزی و سیاستگذاری کرده و آن را اجرا می‌کنند. مقبولیت و مشروعیت برند یک شهر در اذهان گروه‌‌ها و طبقات مختلف شهروندان، فرصتی است که می‌تواند در کانون مرکزی استراتژی‌های کلان‌شهرها از جمله حکمرانی شهری قرار بگیرد و مزایا و منافع اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، توریستی، ارتباطی، تجاری، بازرگانی و اقتصادی را برای یک شهر به ارمغان آورد. شهر زنجان به عنوان یکی از شهرهایی که دارای مزیت‌های نسبی و راهبردی مطلوب به منظور کسب شخصیت و هویت متمایز نسبت به شهرهای دیگر است، شناخته می‌شود. این شهر با داشتن موقعیتی استراتژیک و ژئواکونومیک می‌تواند بیش از پیش نقش خود را در منطقه مرکزی ایران ایفا کند. بر این اساس ایجاد و ضرورت خلق برند شهر زنجان تلاشی است خلاقانه که هویت رقابتی برند شهر زنجان را به صورتی بسیار موجز به ذینفعان و ذیربطان این شهر ارائه می‌دهد، در نهایت سبب تمایز آن می‌شود و موجبات رونق اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را فراهم می‌آورد.

به همت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان مجری پروژه برندسازی شهر زنجان، مرحله اول این پروژه در سال ۹۴ به منظور امکان سنجی برند شهر زنجان کلید خورد. با توجه به تحقیقات انجام شده در این مرحله و مشخص شدن اینکه امکان خلق برند شهری برای زنجان وجود دارد، مرحله دوم برند سازی این شهر به منظور خلق برند شهر زنجان به مرحله اجرا درآمد. مهندس جمیلی رئیس اتاق بازرگانی زنجان، در خصوص اهمیت خلق برند شهری اظهار کرد: خلق برند شهری برای زنجان از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و می تواند عامل موثری در جذب گردشگران خارجی و جلب اعتبار و اعتماد سرمایه‌گذاران برای استقرار صنایع مختلف باشد. همچنین با خلق برند شهری در آینده ، نقش و تاثیرات اقتتصادی و سیاسی منطقه ای استان زنجان در کشور بالا خواهد رفت و می‌توانیم جایگاه ملی و بین‌المللی بهتر و خلاق تری را در عرصه‌های مختلف برای شهرمان رقم بزنیم. وی زنجان را دارای ویژگی‌های بسیاری در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، ترانزیتی و لجستیکی، مذهبی و گردشگری دانست و گفت: هر یک از این ویژگی‌ها به تنهایی مشخصه ویژه‌ای به شمار می‌آیند. هدف ما انتخاب ویژگی‌های متمایز برای بهره‌مندی از آن برای معرفی مشخصه رقابتی شهر زنجان است و در مراحل دوم و سوم برندسازی شهر زنجان مطالعات جامع‌تر و بیشتری انجام خواهد شد. وی در ادامه خواستار مشارکت حداکثری شورای عالی مشورتی برند شهر زنجان، در بازه زمانی تعیین شده برای تبیین و تدوین شیوه‌نامه مربوطه شد.