«پلی‌ران» به کمک دولت و بخش خصوصی آمد - ۵ آبان ۹۳
معضل کاهش نزولات آسمانی در یکی دو سال اخیر و ایجاد خشکسالی و شرایط سخت منابع آبی کشور به ویژه در تابستان گذشته، لزوم اجرای سیستم‌های نوین آبیاری و طرح‌های فوری برای استفاده بهینه از آب و نجات مزارع کشاورزی و باغات از بی آبی به عنوان یک پروژه اضطراری را روی میز دولت یازدهم گذاشت. برای مقابله با این وضعیت و همزمان با اعلام اضطرار منابع آبی در چند کلانشهر از جمله تهران، شیراز، اصفهان و کرمان، رسما اعلام شد که دولت مبلغ 1300 میلیارد تومان برای مقابله با این مشکل و اجرای سیستم‌های نوین آبیاری تحت فشار برای احیای منابع آبی چند استان در سال جاری اختصاص داده است و ضرورت به کارگیری و نصب تاسیسات و تجهیزات جدید آبیاری تحت فشار و قطره‌ای در سطح کشور در این مزارع مورد تاکید و اولویت قرار گرفت.
به گزارش خبرنگار ما، در این میان شرکت‌های تولیدی و صنعتی باسابقه و دارای برند و پیشینه معتبر در صنعت آب و فاضلاب، به کمک دولت آمدند که مقدم بر آنها، شرکت صنعتی "پلی‌ران" پیشرو در فعالیت سیستم‌های آبیاری قطره‌ای و یکی از اولین و بزرگترین تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلیمری و سیستم‌های فاضلاب خانگی کشور با برند «پوش فیت» است که بیش از ۷۰ درصد سهم بازار کشور را در اختیار دارد.
غرفه این شرکت در هشتمین نمایشگاه ملی تخصصی تکنولوژی زیرساخت‌های کشاورزی کرج با ارائه جدیدترین و به روز ترین تجهیزات و ابزار و ماشین آلات صنعت آبیاری تحت فشار و قطره‌ای جهان از کشور آلمان بسیار مورد توجه قرار گرفت. همزمان مدیران شرکت نیز اعلام کردند آماده کمک به دولت و وزارت جهاد کشاورزی برای همگام شدن با جهاد بزرگ تامین آب دشت‌ها و مزارع کم آب و آبیاری بهینه این مزارع و دشت‌ها و باغات کشاورزی‌اند.
در این بازدید که مهندس سید رحیم سجادی معاون آب، خاک و صنایع وزارت جهاد کشاورزی، جمعی از مسئولان و مدیران ارشد وزارت جهاد کشاورزی و مسئولان استان البرز حضور داشتند، توضیحات مفصلی از سوی سید حبیب الله معصومی‌لاری رییس هیات مدیره شرکت پلی‌ران اتصال و سایر مدیران این شرکت در مورد ماشین آلات جدید و مدرن صنعت آبیاری قطره‌ای که آخرین تکنولوژی نو در سال ۲۰۱۴ جهان در این صنعت است، به بازدیدکنندگان ارائه شد.
به گفته مهندس رضوی از مدیران اجرایی طرف قرارداد شرکت پلی‌ران، اولین دستگاه عرضه شده پلی‌ران در این نمایشگاه، فلیتر مکش استخر نام دارد که دارنده فیلتر اتومات هوشمند است و به روزترین دستگاه تمام اتوماتیک در دنیاست.
دستگاه دوم عرضه شده شرکت پلی‌ران، فیلتر اتوماتیک دیسکی و سیستم تزریق کود و کنترل هوشمند است که دارای استاندارد CE اروپا می‌باشد و برای اولین بار در ایران نصب می‌شود و مدیریت آبیاری در مزارع را هوشمندانه انجام می‌دهد.
سومین دستگاه این شرکت که بسیار مورد استقبال و توجه مسئولان وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفت، سیستم هوشمند کنترل مزرعه است که اطلاعات هواشناسی را از طریق ایستگاه وارد کرده و در اختیار کاربر قرار می‌دهد و کاربر براساس این اطلاعات می‌تواند شیرهای برقی داخل مزرعه را روشن و یا خاموش نماید . این سیستم به صورت موج تاکی واکی و بی سیم تا یک کیلومتر کاربرد دارد و می‌تواند تا سه کیلومتر شیرها را روشن و خاموش کند.
همچنین با این سیستم به صورت غیر متمرکز هم می‌توان از طریق اینترنت، موج رادیویی یا GPRS و موبایل هم کار کرد . درواقع اگر مزرعه از سیستم رادیویی دورتر باشد می‌توان با موبایل آن را کنترل نمود و شیرها را روشن یا خاموش کرد.
براساس اظهارات رضوی، خدمات پس از فروش و سرویس کامل این دستگاهها و تامین قطعات آن به سرعت از سوی شرکت پلی‌ران انجام خواهد شد.
گفته شده با اجرایی شدن این سیستم‌های هوشمند آبیاری قطره ای،مشکل کم آبی مزارع تا فاصله یکهزار هکتار مرتفع می‌شود.
از دیگر مزایای استفاده از این سیستم مدرن، صرفه جویی در آب مصرفی کشاورزی تا 35 درصد برای باغات، جلوگیری از رویش علف‌های هرز و حداقل افزایش محصولات بهینه شده تا 2 برابر می‌باشد.
در سه روز برگزاری نمایشگاه تکنولوژی نو در صنعت کشاورزی کرج، استقبال بازدیدکنندگان از این غرفه بسیار چشمگیر و قابل توجه بود.
معصومی‌لاری رییس هیات مدیره شرکت صنعتی پلی‌ران در مصاحبه‌ای ضمن اعلام آمادگی برای عرضه و ارائه این سیستم به ارگانهای دولتی و بخش خصوصی اظهار امیدواری کرد که با حمایت دولت تدبیر و امید و استفاده از تکنولوژی‌های روز و مدرن جهان در صنعت آبیاری قطره‌ای کشور، می‌توان با استفاده بهینه از منابع آبی و پوشش تمام سطوح باغی و کشاورزی، باغداران و کشاورزان را از نگرانی نسبت به خطر خشکسالی و حذف کشاورزی از چرخه اقتصادی کشور رهایی داد.