نکته‌هایی برای کاهش آسیب‌های مالی پس از مرگ

مترجم: مریم رضایی

در بخش اول این مطلب گفته شد که مرگ اجتناب‌ناپذیر است و برنامه‌ریزی‌های درست مالی تا حدی می‌تواند از اثرات روحی بد بر بازماندگان فردی که از دنیا رفته بکاهد. به همین منظور ۵ راهکار عنوان شد که مهم‌ترین آنها تن دادن به این گفت‌وگوی ناخوشایند با اطرافیان، برنامه‌ریزی برای مراسم تدفین و تنظیم وصیت‌نامه بود. در بخش دوم این مطلب به تعدادی راهکار دیگر برای به حداقل رساندن اثرات مالی منفی مرگ اشاره می‌کنیم.

1) ‌برای دوران ناتوانی برنامه‌ریزی کنید

فکر کردن و صحبت کردن در مورد زمانی که به فردی ناتوان از نظر جسمی و ذهنی تبدیل می‌شوید، ناراحت‌کننده است. با این حال، به این فکر کنید که اگر بدون هیچ گونه آمادگی درگیر چنین شرایطی شوید و بر اثر تصادفی ناگهانی، زوال عقل و آلزایمر، توانایی ذهنی و جسمی خود را از دست دهید، چقدر همه چیز بدتر خواهد بود. بنابراین بهتر است وقتی هنوز کاملا سالم و سرپا هستید، به مرجعی قانونی مراجعه کنید و اختیار امور زندگی خود را در صورت بروز چنین وضعیتی، به شخصی که به او اطمینان کامل دارید، واگذار کنید. پیچیدگی‌های قانونی و مالی در صورت بروز مشکلات برای سلامتی شما بسیار مضر خواهد بود.

2) ‌فراموش نکنید که نمی‌توانید پول نقدی با خودتان ببرید

برخی افراد وقتی سالخورده می‌شوند و به اواخر عمرشان نزدیک می‌شوند، در پول خرج کردن محتاط می‌شوند و در این زمینه دست به فداکاری‌هایی می‌زنند. اما قرار نیست هیچ یک از دارایی‌هایتان را با خود ببرید. اگر هم می‌خواهید پولی برای فرزندانتان به ارث بگذارید، پیش از آن مطمئن شوید که خودتان را به سختی نمی‌اندازید و نوعی تعادل بین این دو موضوع ایجاد کنید. به یاد داشته باشید شما حق دارید تا جایی که می‌توانید به شکل خوبی زندگی کنید.

3) ‌پسوردها را در جایی یادداشت کنید

این ایده خوبی است که پسورد حساب‌های آنلاین خود را در جایی یادداشت کنید تا در زمان نبودنتان کسی به آنها دسترسی پیدا کند. البته اگر کسی که به جزئیات حساب‌های کاربری شما دسترسی پیدا می‌کند، شرایط و ضوابط برخی وب‌سایت‌ها را رعایت نکند، ممکن است از نظر قانونی با مشکل مواجه شود و بنابراین بهتر است از مجراهای درست در مورد این موضوع اطلاع‌رسانی کند. تهیه لیستی از حساب‌های آنلاینی که در آن فعال هستید نیز می‌تواند مفید باشد (مثلا اگر عکس‌هایتان را در وب‌سایتی ذخیره کرده‌اید). اطلاع از سایت‌هایی که در آن عضو هستید به بازماندگان شما کمک می‌کند به یک سری افرادی که شاید لازم باشد در نبود شما با آنها ارتباط بگیرند، دسترسی داشته باشند.

4) ‌به نجات زندگی دیگران بعد از مرگتان فکر کنید

ثبت‌نام و دریافت کارت اهدای عضو می‌تواند کمک بزرگی به نجات زندگی انسان‌های دیگر باشد. به هر حال، این یک تصمیم کاملا شخصی است، اما ارزش آن را دارد که در موردش فکر کنید.

به‌طور میانگین، روزانه ۳ نفر که به پیوند اعضا نیاز دارند، به دلیل عدم اقدام بسیاری افراد برای ثبت‌نام اهدای عضو از دنیا می‌روند. اگر تصمیم‌تان برای این موضوع قطعی شد، خیلی سریع می‌توانید به مراجع مربوط مراجعه و در این مورد اقدام کنید.

5) ‌وصیت‌نامه‌ای برای دوران حیات بنویسید

ممکن است در سال‌های آخر زندگی به بیماری‌های سختی مثل آلزایمر، زوال عقل و امثال آن مبتلا شوید و توانایی ذهنی خود را از دست بدهید و نتوانید با اطرافیان‌تان ارتباط برقرار کنید. اگر برایتان مهم است چگونه از شما نگهداری شود، وصیت‌نامه‌ای برای دوران حیات بنویسید. می‌توانید در آن نحوه و مکان نگهداری از خودتان، اولویت‌های مذهبی و غیره را قید کنید. آن را امضا و در جای امنی نگهداری کنید و به اطرافیان‌تان در مورد آن اطلاع دهید. این وصیت‌نامه وجهه قانونی ندارد، اما می‌تواند اطرافیان را در چنین شرایطی راهنمایی کند.

6) ‌آیا بدهی‌ها هم با شما می‌میرند؟

اغلب گفته می‌شود «وقتی فردی از دنیا می‌رود، بدهی‌هایش نیز با او می‌میرند.» اما شرایط کمی پیچیده‌تر از آن است. وقتی از دنیا می‌روید، قبل از اینکه دارایی‌هایتان به وراث برسد یا وقف شود، ابتدا باید بدهی‌هایتان از محل آنها پرداخت شود. بنابراین، اگر بدهی‌هایتان از دارایی‌هایتان بیشتر است، این بدهی‌ها هم با شما می‌میرند و چیزی به وراث نمی‌رسد و برای بدهی‌های باقی مانده هم آنها مسوولیتی ندارند. اما اگر این موضوع برایتان مهم است و دوست ندارید بدهکار از دنیا بروید، پیش از هر چیز با یک وکیل صحبت کنید و از تسهیلاتی مثل بیمه عمر استفاده کنید.

7) ‌الهام‌گیری از یک نمونه

امید است که شما عمری طولانی در پیش داشته باشید و از آن لذت ببرید. اما اگر این گونه نبود، سعی کنید هر روزتان را کامل زندگی کنید. در سال ۲۰۱۱ اعضای مجمع MSE در مورد مردی به نام کریس هاید که در سن ۴۵ سالگی بر اثر تومور مغزی درگذشته بود و لیست کارهای قبل از مرگش اطلاعاتی به دست آوردند. لیست کریس، بدون در نظر گرفتن بیماری‌ای که درگیر آن بود، همه کارهای مهمی که او انجام داده یا می‌خواست قبل از مرگش انجام دهد را شامل می‌شد؛ از رانندگی در آستون مارتین گرفته تا خرید زنجیری طلا برای همسرش که حس بسیار خوبی به او داده بود. بنابراین سعی کنید کارهایی را که دوست دارید انجام دهید و مکان‌هایی را که دوست دارید ببینید، یادداشت کنید تا عزیزانتان از احساسات شما هنگام نبودنتان مطلع شوند. آمادگی‌های مالی مهم هستند، اما بعد از اینکه امور مالی را رفع و رجوع کردید، مشغول زندگی شوید.

8) ‌از دیگران کمک بگیرید

اگر در حال برنامه‌ریزی برای پایان زندگی‌تان هستید، نگرانی‌های آن را به تنهایی به دوش نکشید و از کمک دیگران بهره بگیرید. به همین منظور، موارد زیر توصیه می‌شود:

پرداختن به این امور کمی ناراحت‌کننده است، از دوستان و خانواده‌تان کمک بیشتری بگیرید.

‌اگر همین الان مشاور یا وکیلی دارید، در تصمیم‌های مالی بزرگ از آنها کمک بخواهید.

مشاوران دینی نیز می‌توانند با توصیه‌های خود از شما حمایت معنوی کنند.