پای میوه های قاچاق به اصفهان هم رسید!
دنیای اقتصاد- مدیرکل تعزیرات حکومتی استان اصفهان گفت: طی چند روز گذشته 75 تن میوه قاچاق از سطح میدان میوه و تره بار اصفهان کشف شده که پرونده این موضوع در حال رسیدگی است. غلامرضا صالحی در نشست خبری خود افزود: بیشتر این بار قاچاق، نارنگی بوده که از کشورهای پاکستان، چین و مصر به طور قاچاق وارد کشور شده است. وی در پاسخ به سوالی در خصوص جو بازار و قیمت ها، اظهار کرد: علیرغم سال های 90 و 91 که نرخ ها به طور لحظه ای متغیر بود از سال 92 تاکنون قیمت ها در بازار ثبات نسبی دارند. مدیرکل تعزیرات حکومتی استان اصفهان در ادامه با اشاره به طرح ویژه نظارتی نوروز از 16 اسفند ماه جاری تا 15 فروردین سال 95، گفت: تعزیرات حکومتی در راستای برنامه های راهبردی خود به منظور حمایت از حقوق مصرف کننده و حضور موثر در امر مبارزه با تخلفات اقتصادی به خصوص گران فروشی و همچنین برخورد قانونی با عوامل اخلال در نظم عمومی بازار طرح ویژه نظارتی نوروز را هر ساله اجرا می کند. وی بیان کرد: حوزه های رسیدگی طرح ویژه نوروز شامل گروه کالا و خدمات صنفی و غیرصنفی، گروه بهداشتی، درمانی و دارویی و گروه مبارزه با قاچاق کالا و ارز است.

به گفته صالحی اماکن مورد نظارت این طرح شامل شرکت های مسافرتی هوایی و زمینی، حمل و نقل درون و برون شهری؛ مراکز اسکان و پذیرایی اقامتگاه ها، اماکن زیارتی، زائرسراها، هتل ها، اماکن تفریحی و فرهنگی؛ مراکز توزیع عمده مواد غذایی و رستوران ها، غذاخوری های بین شهری و اغذیه فروشی ها و قنادی ها؛ مراکز توزیعی، انبارها، سردخانه ها و فروشگاه های زنجیره ای؛ نمایشگاه های بهاره، میادین میوه و تره بار، جایگاه های سوخت، مراکز بهداشتی، درمانی، درمانگاه ها، آمبولانس های خصوصی و امور بهداشتی است. وی با تاکید بر اینکه سیاست های مدنظر در اجرای طرح، قانونمندی و رعایت حقوق مصرف کننده و همچنین حضور فعال در کنار سایر عناصر دخیل در تنظیم بازار جهت رسیدگی به شکایات مردمی است، افزود: هدف اصلی طرح سرعت عمل در چارچوب قانون جهت استیفای شاکی، اجرای اقدامات اثر بخش و به موقع در راستای حمایت از حقوق مصرف کننده و اطلاع رسانی فعالیت ها و عملکرد سازمان از طریق صدا و سیما، جراید و ... است. مدیرکل تعزیرات حکومتی استان اصفهان با بیان اینکه در ایام تعطیلات نوروز از طریق شعب کشیک این فعالیت ها را پوشش می دهیم، گفت: چهار شعبه در قالب سیار در مرکز استان و یک شعبه مستقر در اداره کل، وظیفه رصد فعالیت واحدهای تولیدی، توزیعی و خدماتی استان را در ایام نوروز برعهده دارند همچنین در هر یک از شهرستان ها نیز یک شعبه عهده دار این وظیفه است.

به گفته وی، فعالیت نظارت در قالب گشت مشترک بین دستگاهی تعزیرات حکومتی، سازمان صنعت، معدن و تجارت، اتاق اصناف، دانشگاه علوم پزشکی، گمرک، نماینده ای از استانداری و فرمانداری و یک نفر از نیروی انتظامی در ایام نوروز است. صالحی با تاکید بر اینکه رسیدگی به تخلف در محل واحد صنفی از محاسن بازرسی طرح نوروزی است، افزود: مردم می توانند از طریق سامانه ۱۲۴، مراجعه حضوری و یا شماره پیامک ۳۰۰۰۹۶۵۱ و شماره تلفن ۳۶۲۴۶۰۵۰ و ۳۶۲۴۶۰۷۰ گزارش تخلفات را دهند و این تیم وظیفه رسیدگی به تخلف را دارد. وی در ادامه به پرونده های مورد بررسی تعزیرات در سال جاری اشاره کرد و گفت: از ابتدای سال ۹۴ تا ۳۰ بهمن ماه، ۳۷ هزار و ۳۹۲ فقره پرونده تخلف در شعب تعزیرات حکومتی استان اصفهان مورد بررسی قرار گرفته است.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان اصفهان افزود: از مجموع این پرونده ها ۳۲ هزار و ۲۸۷ فقره پرونده مربوط به قاچاق کالا و خدمات، سه هزار و ۴۶۴ فقره مربوط به دارو و درمان و هزار و ۶۴۱ فقره مربوط به قاچاق کالا و ارز است. وی با تاکید بر اینکه بیش از ۹۴ درصد پرونده ها منجر به صدور حکم شد، بیان کرد: میزان محکومیت این پرونده ها بیش از ۴۷ میلیارد تومان بوده است. صالحی همچنین در خصوص مغازه هایی که برچسب "جنس فروخته شده پس گرفته نمی شود" را نصب کرده اند، گفت: این نوشته خلاف قانون است و متاسفانه برخی از مغازه داران از ناآگاهی و بی اطلاعی مردم در قالب این جملات، سوء استفاده می کنند. وی همچنین در خصوص نقش انجمن حمایت از مصرف کننده، بیان کرد: انجمن حمایت از مصرف کننده نقش تحکمی ندارد و تنها نقش مشاوره ای و آگاهی به مصرف کننده را دارد.