دنیای اقتصاد: رئیس پژوهشکده زیست فناوری رویان اصفهان گفت: تولید این قوچ شبیه‌سازی شده در کشور نشانه پیشرفت علمی در صنعت بیولوژیک کشور است.
دکتر نصر اصفهانی رئیس پژوهشکده زیست فناوری رویان اصفهان در مراسم اهداء دستاورد علمی پژوهشکده رویان به شهر اصفهان گفت: شهر اصفهان در جهان به عنوان شهر گنبدهای فیروزه‌ای شناخته شده است و در عین حال اصفهان در زمینه شبیه سازی هم جزء شهرهای سرآمد در جهان شده و همگان از این افتخار شهر اصفهان باخبرند.
وی ادامه داد: در حال حاضر پژوهشکده رویان با بیش از 100 نفر از افراد متخصص این رشته مشغول به فعالیت است و در زمینه شبیه سازی بسیار موفق عمل کرده است.

رئیس پژوهشکده زیست فناوری رویان اصفهان در خصوص دانش شبیه سازی در جهان گفت: در ابتدای پیدایش این دانش در سطح جهان دانشمندان در پی دانستن این موضوع بودند که آیا سلولهای بدن انسان همگی دارای محتوای ژنتیکی یکسانی هستند یا خیر، در پی این عمل، دانش شبیه‌سازی شکل گرفت و تاکنون عمل شبیه سازی در تولید اولین پستانداران و تولید دارو موفق عمل کرده است.
نصر اصفهانی تکثیر حیوانات با ارزش و در معرض خطر انقراض از طریق شبیه‌سازی را از دیگر استفاده دانشمندان از این عمل عنوان کرد و افزود: تولید حیوانات در حال انقراض از طریق شبیه‌سازی بین گونه‌ای نیز سومین استفاده از علم جدید شبیه‌سازی بود.

وی در ادامه پروژه کار روی قوچ قمیشلو که منحصر به جغرافیای استان اصفهان است و جزءگونه‌های در حال انقراض محیط زیست به حساب می‌آید را پروژه مهم موسسه رویان عنوان کرد و گفت: اجرای پروژه شبیه سازی قوچ قمیشلو از ۶ سال پیش در موسسه رویان آغاز شد.
وی با بیان این که قوچ قمیشلو گونه‌ای در حال خطر انقراض است گفت: ارزش این شبیه سازی در این است که از طریق گوسفند معمولی و داشتن یک سلول کوچک از قوچ قمیشلو می‌توان هزاران قوچ را تکثیر کرد.
نصر اصفهانی خاطر نشان کرد: تاکنون تنها سه یا چهار کشور در جهان موفق به شبیه سازی بین گونه‌ای شده‌اند و اصفهان در این زمینه پیشگام است.

وی اضافه کرد: این قوچ شبیه‌سازی شده ۳۰ تیر ماه سال جاری متولد شده است.
رئیس پژوهشکده زیست فناوری رویان اصفهان هدف از این کار را پی بردن مردم به ارزش حیات وحش و حفظ آن دانست و افزود: تولید این قوچ شبیه‌سازی شده در کشور نشانه پیشرفت علمی در صنعت بیولوژیک کشور است چرا که در دنیا کشورهای بسیار محدودی توان انجام عمل شبیه‌سازی روی حیوانات را دارند.

وی در ادامه سخنان خود این شبیه سازی را نشانگر توانمندی شهر اصفهان در عرصه علمی و ایجاد خودباوری در جوانان دانست و تاکید کرد: امید است با حمایت‌های انجام شده بتوانیم یوزپلنگ ایرانی را هم شبیه سازی کنیم.
دکتر نصر اصفهانی خاطر نشان کرد: در حال حاضر موفق به پیوند مغز استخوان از خون بندناف نگه داری شده از یک کودک شده‌ایم. وی ادامه داد: امید است با حمایت شهرداری و رییس دانشگاه اصفهان درمانگاه پزشکی پیوند مغز استخوان و پیوند سلول‌های بنیادین در اصفهان آماده بهره‌برداری شود.