تبدیل شیشه جلوی خودروها به صفحه کامپیوتر
امروزه داشبورد خودروها مملو از اعداد، آیکون‌ها، چراغ‌های نشانگر و ابزارهای اندازه‌گیری شده است. در برخی از خودروها، صفحه‌های نمایش به شکل یک کنسول مرکزی ساخته شده‌اند و بزرگ‌تر از برخی تلویزیون‌های منازل هستند اما اشتیاق رانندگان و مسافران خودروها برای دریافت اطلاعات بیشتر فروکش نکرده است، بنابراین داشبوردها و کنسول‌های سرگرمی و همنشین جدیدی پیدا می‌کنند: یعنی شیشه‌های جلوی خودروها. در نمایشگاه خودرو دیترویت که تا 25 ژانویه ادامه داشت، خودروهای فراوانی به نمایش درآمدند که در قسمت پایین شیشه جلوی آنها سرعت، جهت مسیر حرکت و دیگر اطلاعات حیاتی نشان داده می‌شد. «نمایشگر سربالا یا هاد» (نمایشگری است که اطلاعات را در جلوی دید راننده به نمایش می‌گذارد، بدون آنکه راننده مجبور باشد جای دیگری را نگاه کند) از دهه 1980 در خودروها تعبیه شده است، اما اکنون این نمایشگرها ارتقا یافته‌اند. در سال گذشته، تکنولوژی «هاد» در برخی مدل‌های مزدا و پریوس به کار گرفته شد تا اطلاعات اضافه‌ای را که برای رانندگان غیرضروری است مدیریت کند.
خودروسازان، انبوهی از اطلاعات را برای ایمنی رانندگان طراحی کرده‌اند، اما این خطر وجود دارد که این اطلاعات اثر معکوس داشته باشند. شاید عجیب به نظر برسد، اما نمایش متن و تصاویر روی شیشه جلوی خودروها کمتر از نگاه کردن به صفحه نمایش کار گذاشته شده در خودرو یا تلفن همراه تمرکز رانندگان را برهم می‌زند. تکنولوژی «هاد» که در میدان دید رانندگان قرار دارد، فاقد چراغ‌های کنترل موتور و تعویض روغن است و فقط هشدارهایی را نمایش می‌دهد که راننده در هر لحظه خاص به آنها نیاز دارد. شرکت‌های هیوندای، تویوتا و جنرال موتورز پیش‌بینی می‌کنند تکنولوژی «هاد» به زودی به تکنولوژی اصلی خودروها تبدیل خواهد شد.
«کارسون گروور»، از مدیران هیوندای موتور آمریکا، می‌گوید: «هاد موجب می‌شود چشم راننده همواره به جاده باشد. مدت‌ها فکر می‌کردیم این یک تکنولوژی تشریفاتی است اما اکنون معتقدیم این تکنولوژی در طول زمان اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد.»
در حال حاضر شرکت هیوندای تکنولوژی هاد را به‌عنوان آپشنی برای مدل‌های لوکس خود ازجمله ایکوئس و جنسیس ارائه می‌کند و قصد دارد این تکنولوژی را در مدل‌های مقرون به‌صرفه‌تر عرضه کند. برخی مدل‌های تویوتا پریوس، مزدا۳ و مینی (بی‌ام‌و) ازجمله محصولات دارای تولید انبوهی هستند که تکنولوژی هاد در آنها استفاده می‌شود. در سال ۲۰۱۰، در سراسر جهان ۳۸۰ هزار خودرو مجهز به تکنولوژی هاد به فروش رفت. براساس آمار مرکز تحقیقاتی ‌ای‌اچ‌اس، این مساله به این معنی است که ۵/۰ درصد خودروهای فروخته شده در آن سال به این تکنولوژی مجهز بوده‌اند. پیش‌بینی می‌شود این رقم در سال ۲۰۱۵ به ۳/۲ میلیون خودرو جهش خواهد کرد و تا سال ۲۰۲۱ فروش خودروهای مجهز به این تکنولوژی به ۱۱ میلیون دستگاه خواهد رسید.
مرکز‌ ای‌اچ‌اس می‌گوید: «این برآورد، برآوردی محافظه‌کارانه است. ما در شش ماه گذشته خبرهای زیادی از تکنولوژی هاد شنیده‌ایم. درحال حاضر تامین‌کنندگان اصلی تجهیزات الکترونیکی خودروها به دلیل بازار رو به رشد تکنولوژی هاد، به این تکنولوژی روی آورده‌اند.»
در طول زمان شکل‌های مختلفی از تکنولوژی هاد در برخی مدل‌های شورولت، نیسان و چند خودرو دیگر به کار گرفته شدند، اما نتوانستند محبوبیت چندانی به دست آورند. آنها گران بودند و اطلاعات محدودی را به نمایش می‌گذاشتند که معمولا در صفحه جلوی راننده وجود دارد(مثل سرعت، دور موتور و سطح بنزین).
گرچه خودروها هوشمندتر شدند، اما شیوه ارائه اطلاعات در آنها تغییر چندانی نکرد. نرم افزارهای جدید، مثل آشکارسازهای نقاط کور، هشداردهنده تغییر لاین و سنسورهای کمکی، اطلاعات فراوانی را در اختیار راننده قرار می‌دهند. تبدیل خروجی همه این سیستم‌ها به سیستمی که به جای گیج‌کننده بودن، کمک‌کننده باشد، نیازمند نرم افزاری پیشرفته است.
در شرایطی که شرکت گوگل بر هدف بلندمدت ساخت خودروهای بدون راننده تمرکز کرده است، برخی شرکت‌های تکنولوژی همچون تگزاس اینسترومنت روی روش‌های ارائه داده‌های ایمنی به شیوه‌ای هوشمندانه‌تر کار می‌کنند. یعنی یک نوع سیستم تصویری که شامل میلیون‌ها آینه کوچک است که می‌تواند تصاویر واضحی را روی شیشه جلوی خودروها به نمایش درآورد، صرف‌نظر از اینکه هوا آفتابی، ابری یا تاریک باشد. «جف دیکارت»، مدیر تولید خودرو در مرکز تگزاس اینسترومنت، می‌گوید در حال حاضر چالش اصلی، تولید پروژکتوری است که در قرار گرفتن به مدت طولانی زیر نور خورشید، از کار نیفتد. او می‌گوید تا سال ۲۰۱۶ این تکنولوژی در خودروها عرضه خواهد شد.
همچنین خودروها از رادار و سنسور برای تشخیص عابران پیاده‌ای که کاملا قابل مشاهده نیستند، استفاده خواهند کرد. برای مثال در مه یا زمان بارندگی که مشاهده عابران مشکل است، آنها را تشخیص می‌دهند و تصویر هشداردهنده‌ای را روی شیشه جلو نمایش می‌دهند.
مرکز تحقیقاتی ‌ای‌اچ‌اس پیش‌بینی می‌کند نمونه تکمیل شده این تکنولوژی در سال جاری در یک یا دو مدل از خودروهای لوکس قرار خواهد گرفت.
در حال حاضر شرکت جنرال موتورز در برخی از مدل‌های کادیلاک و بیوک تکنولوژی هاد را ارائه کرده است. دانیل فلورس، سخنگوی جنرال موتورز، می‌گوید: «این تکنولوژی است که آسودگی رانندگان را فراهم می‌کند و پرت شدن حواس رانندگان از جاده را به حداقل می‌رساند. همچون دیگر تکنولوژی‌ها، با توسعه و بهبود تکنولوژی هاد، قیمت آن کاهش می‌یابد و درنتیجه می‌توان از این تکنولوژی در همه خودروها استفاده کرد.»