بدون استرس از اتمام‌شارژ کار کنید
خالی شدن سریع باتری اتفاقی است که برای همه ما افتاده است. فرض کنید سر کار هستید یا به مسافرت رفته‏اید و فراموش کرده‏اید که شارژر باتری مخصوص لپ‏تاپتان را با خود ببرید.
در این شرایط تنها فکری که در ذهنتان چرخ می‏خورد رخ دادن یک اتفاق جادویی است تا باتری لپ‏تاپ شما بیشتر کار کند. همچنین به جز فراموشی، گاهی اوقات به هر دلیلی ممکن است شارژ باتری لپ‌تاپ به اتمام برسد برای مثال به‌دلیل استفاده همزمان از لپ‌تاپ و نصب آن به آداپتور، باتری به سرعت کاهش می‌یابد و همین شرایط نیز باعث می‏شود به مرور زمان طول عمر باتری لپ‏تاپ شما کاهش پیدا کند. امروزه لپ‏تاپ‏ها از پردازنده‏های بهبود یافته، گرافیک‏های با وضوح بالا و حافظه ذخیره سازی بیشتری برخوردار هستند. همچنین این کامپیوترهای شخصی با تکنولوژی‏های به‌کار گرفته شده در آنها کارآمد‏تر از گذشته برای ما کار می‏کنند؛ اما همه این قابلیت‏ها وقتی باتری لپ‏تاپ به پایان برسد هیچ کاربردی برای کاربرانشان ندارند و همه این قابلیت‏ها با خاموش‏ ماندن دستگاه غیر قابل استفاده باقی‏ می‏ماند. اما گاهی اوقات با رعایت کردن چند نکته ساده در صورت دسترسی نداشتن به شارژر باتری لپ‌تاپ یا حتی نبود پریز برق می‏توانید جلوی خاموش شدن دستگاه خود را بگیرید. به همین دلیل در ادامه گزارش راه‏هایی را به شما نشان می‏دهیم که درصورت نیاز به لپ‏تاپ، باتری دستگاه با شما راه‏ بیاید و اجازه دهد شما کارتان را انجام دهید.

۱. فعال کردن power saver mode
تقریبا تمامی لپ‏تاپ از حالت ذخیره انرژی برخوردار هستند و فعال کردن آن می‏تواند به‌طور خودکار مدت زمان شارژدهی باتری لپ‏تاپ را افزایش دهد. این حالت تنها روی زمان sleep سیستم‌عامل و همچنین شدت نور پس‏زمینه نمایشگر تاثیرگذار است. این گزینه را می‏توانید در هر دو سیستم‌عامل ویندوز و مک فعال کنید. اگر نمی‏دانید چطور این گزینه را در سیستم‏عامل خود فعال کنید از راه زیر پیش بروید:
ویندوز: در سیستم‌عامل ویندوز روی آیکون باتری موجود در کنار ساعت ویندوز در نوار وظیفه کلیک، سپس از بین گزینه‏ها، حالت Power Saver را انتخاب کنید. روش دیگری هم وجود دارد. می‏توانید با رفتن به کنترل پنل سپس بخش Power Options همین کار را انجام دهید. البته در این قسمت، تنظیمات بیشتری در دسترس قرار می‌گیرد و می‏توانید میزان نور زمینه و همچنین زمان‏های به خواب رفتن یا Sleep و خاموش شدن سیستم در صورت استفاده نشدن را مشخص کنید. این نکته را هم در نظر داشته باشید که امکانات پیشرفته‏تری هم در ویندوز برای مدیریت مصرف باتری وجود دارد که توسط آنها می‏توانید به گزینه‏هایی مانند غیر فعال کردن پورت‏ها، تغییر کیفیت نمایشگر و تنظیمات دسکتاپ دسترسی داشته باشید. البته تمامی تنظیمات قادر هستند عملکرد سیستم را تحت‌تاثیر قرار دهند؛ ولی می‏توانید با برقراری یک موازنه خوب به بهترین وضعیت برای شارژ دهی باتری لپ‏تاپ خود برسید.
مک: در سیستم‌عامل مک، روی آیکون باتری در قسمت بالای گوشه سمت راست نمایشگر کلیک کنید سپس گزینه Open Energy Saver Preferences را انتخاب کنید؛ در این قسمت می‏توانید تمامی تنظیمات دلخواه را برای مدیریت مصرف انرژی اعمال کنید.
۲. خارج کرد cd از داخل درایوی که از آن استفاده نمی‏کنید
اگر لپ‏تاپ شما از درایو نوری برخوردار است، به خاطر داشته باشید که باتری شما با وجود CD در داخل درایو، بسیار سریع‏تر تخلیه خواهد داشت. بنابراین اگر فضای کافی روی هارد دیسک لپ‏تاپ دارید، CDهایی را که معمولا از آنها بیشتر استفاده می‏کنید در سیستم خود کپی کنید. باتری لپ‏تاپ زمانی که کمتر از درایو نوری استفاده می‏کنید، طول عمر بیشتری خواهد داشت.
۳. قطع لوازم جانبی
ابزارهایی که به پورت‏های کامپیوتر وصل هستند، باتری بیشتری از لپ‏تاپ شما می‏خورند. ابزارهایی مانند وب‏کم‏ها، فلش درایو‏ها و ابزارهای USB یا کارت‏های بی‏سیم جزو این موارد هستند. همچنین به شما پیشنهاد می‏کنیم اگر واقعا نیازی به ماوس‏های خارجی ندارید، از همان تاچ‏پد خود لپ‏تاپ استفاده کنید. اتصالات بی‏سیم مانند بلوتوث و Wi-Fi مصرف باتری بیشتری دارند، بنابراین از خارج کردن اسپیکرها و هندزفری‏ها از لپ‏تاپ خود مطمئن شوید.
۴. بستن برنامه‏های فعال در پس‏زمینه
اکثر ما هنگام کار با کامپیوتر برنامه‌های گوناگونی را فعال می‏کنیم و بعد از استفاده از آنها هم یادمان می‏رود این برنامه‏ها را ببندیم. فعال بودن برنامه‏های بدون استفاده در پس‏زمینه کامپیوتر می‌تواند بخش قابل‌توجهی از باتری دستگاه را مصرف کند. بنابراین باید از برنامه‏های در حال اجرا در پس زمینه اطلاع داشته باشید و مواردی را که واقعا به آنها نیاز ندارید، ببندید. به‌طور کلی هر نرم‌افزاری که در پس زمینه در حال اجرا است، انرژی مصرف کرده و فشار زیادی را به باتری لپ‏تاپ وارد می‏کند. بستن برنامه در حال اجرا در سیستم‌عامل ویندوز و مک بسیار ساده است؛ اما برای اینکه حساب دستتان بی‏آید و متوجه شوید که برنامه‏های در حال فعال در سیستم‌عامل شما چه مقدار انرژی مصرف می‌کنند می‏توانید از راه‏ زیر عمل کنید.
مک: کاربران سیستم‌عامل مک می‏توانند باکلیک کردن روی آیکون باتری موجود در گوشه بالای سمت راست محیط کار خود، به لیستی از برنامه‏هایی که در حال اجرا هستند و از باتری استفاده می‏کنند، دسترسی داشته باشند. در این لیست می‏توانید با کلیک کردن روی هر برنامه متوجه شوید که این برنامه در بازه زمانی خاص چه میزان از باتری مک بوک استفاده کرده و در صورت لزوم آن را ببندید.
ویندوز: کاربران ویندوز هم می‏توانند با باز کردن Task Manager به تمامی برنامه‏های در حال اجرا در پس‏زمینه سیستم دسترسی داشته باشند. در این قسمت تمامی برنامه‏ها و سرویس‏های در حال اجرا قرار دارد و می‏توانید مواردی را که واقعا به آن نیاز ندارید ببندید.
۵. نصب یک باتری بزرگ‌تر
برخی کامپیوترها فضای نصب باتری بزرگ‌تری را به کاربرانشان می‏دهند. به‌عنوان مثال، لپ‏تاپ‏هایی که پیش از این ساخته شده‏اند معمولا با ظرفیت ۶ سلولی عرضه شده‏اند که تا ۴ ساعت استفاده مداوم از لپ‏تاپ را تضمین می‏کنند. در حال حاضر این امکان وجود دارد که بتوان باتری‏های ۸ یا ۱۲ سلولی را برای کار خود با این لپ‏تاپ‏ها مورد استفاده قرار داد که در نتیجه می‏تواند مدت زمان بیشتری را برای کار با لپ‏تاپ‏ها فراهم آورند.
۶. باتری لپ‏تاپ را کالیبره کنید
اگر باتری لپ‏تاپ شما شارژ خود را سریعا تخلیه می‏کند، احتمالا مشکل از جای دیگری است. اگر در این شرایط قرار گرفته‏اید که باتری لپ‏تاپ شما با شارژ کردن هم زود خالی می‏شود می‌توانید از روش کالیبره کردن استفاده کنید. کالیبره کردن باتری، شارژهای از دست رفته را باز می‏گرداند. عمل کالیبره سازی باتری لپ‏تاپ را هر یک تا سه ماه یک‏ بار به صورت میانگین انجام دهید. برای انجام کالیبره کردن باتری می‏توانید مراحل زیر را دنبال کنید:
باتری لپ‏تاپ را به‌طور کامل و ۱۰۰ درصد شارژ کنید. زمانی که باتری کاملا شارژ شد، در این حالت تا دو ساعت شارژر را از لپ‌تاپ جدا نکنید.
حال شارژر را از لپ‏تاپ جدا کرده و شروع به‌کار کردن با لپ‏تاپ خود کنید و اجازه دهید تا شارژ آن به صورت کامل تخلیه شود و لپ‏تاپ به صورت خودکار پس از اتمام شارژ، خاموش شود.
بعد از تمام شدن شارژ، به مدت یک تا دو ساعت لپ‏تاپ را به حال خود رها کنید و اجازه دهید که به حالت پایدار برسد.
حال دوباره لپ‏تاپ خود را در حالتی که خاموش است به شارژر متصل کرده و اجازه دهید تا به صورت کامل شارژ شود. زمانی که شارژ باتری به ۱۰۰ درصد رسید، درواقع باتری با موفقیت کالیبره شده است.
۷. نصب نرم‏افزار مدیریت مصرف باتری روی سیستم
برای مدیریت مصرف باتری، چندین نرم‌افزار پولی و رایگان خوب وجود دارد که می‏تواند به‌طور مکرر سلامت باتری را چک کند. برخی از این نرم‌افزارها مانند coconutBattery و Battery Health برای سیستم‌عامل مک، مدیریت بهتری را روی باتری لپ‏تاپ فراهم می‏کند. اگر از سیستم‌عامل ویندوز استفاده می‏کنید، می‏توانید از نرم‌افزارهای BatteryCare یا BatteryMon استفاده کنید.
۸. استفاده از حافظه‏های solid state driveیا SSD
حافظه‏های SSD میزان مصرف باتری لپ‏تاپ را کاهش می‏دهد. اگر کامپیوتر شما از دیسک سخت استفاده می‏کند، می‏توانید آن را به حافظه‏های SSD تغییر دهید. با جایگزین کردن این حافظه، علاوه‌بر افزایش مدت زمان شارژدهی باتری لپ‏تاپ، می‏توانید از سرعت بالای این حافظه در خواندن و نوشتن اطلاعات هم بهره‏مند شوید.
۹. هارد دیسک خود را Defragment کنید
اگر استفاده از حافظه‏های SSD برایتان امکان‌پذیر نیست می‏توانید از روش Defragment کردن یا مرتب کردن فایل‏های موجود روی حافظه هارد دیسک برای کاهش مصرف باتری استفاده کنید. این روش به‌طور چشمگیری می‏تواند مصرف انرژی را در لپ‏تاپ پایین بیاورد. با مرتب کردن فایل‏ها در هارد دیسک مدت زمانی که هد دیسک شما طی خواهد کرد تا بین سکتورها جابه‌جا شود و اطلاعات را بخواند هم کمتر خواهد شد و به همین دلیل با کمتر شدن این فاصله، میزان انرژی مورد نیاز برای جابه‌جایی بین محل‏های مختلف روی هارد دیسک هم کمتر خواهد شد و مصرف انرژی هم پایین‏تر خواهد آمد. البته نرم‌افزارهای مشابه دیگری هم به همین منظور وجود دارد که نرم‌افزار Auslogics Disc Defrag جزو آنها است.
۱۰. مطمئن شوید که درایوها و نرم‌افزارهایتان به‌روزرسانی شده
به صورت کلی نرم‌افزارها و درایوهای جدید بهینه‏تر هستند و کمتر از منابع سیستم استفاده می‏کنند. به همین دلیل همواره به شما پیشنهاد می‏کنیم از به‌روزترین نرم‌افزارها و درایورها استفاده کنید و از به‌روز بودن تمامی نرم‌افزارهای خود اطمینان حاصل کنید. برای این منظور می‏توانید در هر دو سیستم‌عامل ویندوز و مک به روز بودن نرم‌افزارها را چک کنید:
ویندوز: در سیستم‌عامل ویندوز به قسمت Windows Update در Control Panel بروید و گزینه Check For Updates را تیک بزنید. در این حالت می‏توانید لیستی از آخرین به‌روزرسانی‏های ویندوز و البته درایورهای سخت‌افزارهای مورد استفاده روی سیستم خود را مشاهده کنید که البته می‏توانید آنها را دانلود و نصب کنید.
مک: در سیستم‌عامل مکینتاش و در قسمت Finder، محیط App Store را باز کنید. سپس در قسمت گوشه بالای سمت راست وارد تب Updates شوید. در این بخش می‏توانید لیستی از به‌روزرسانی‏های موجود برای سیستم خود را مشاهده و در صورت لزوم آنها را نصب کنید.
۱۱. باتری لپ‏تاپ را خنک نگه دارید
قرار گرفتن باتری در دمای بالا عمر باتری لپ‏تاپ را پایین می‏آورد. بنابراین همواره از این مورد اطمینان حاصل کنید که لپ‏تاپ و داخل آن تمیز است و کمترین گرد و غبار را دارد. همواره از تماس مستقیم خورشید با لپ‏تاپ خود جلوگیری کنید و همیشه در محل‏هایی از آن استفاده یا نگهداری کنید که دمای محیط را داشته باشد.