قابلیت‌های اصفهان در حوزه " ادبیات" دیده شود

استاد زبان وادبیات فارسی دانشگاه اصفهان گفت: اصفهان مرکز شاعران بزرگی بوده که آن‌ها امروز اصلاً در کانون توجهات نیستند و این ضعفی بزرگ برای اصفهان به شمار می‌رود.

سید مهدی نوریان، یکی از اساتید شاخص اصفهان در حوزه ادبیات فارسی با تخصص ویژه در متون کهن فارسی است که در قالب طرح بسته ارمغان، شهردار اصفهان با حضور در منزل این استاد با او به گفت و گو درباره مباحث فرهنگی شهر پرداخت. نوریان در این دیدار به بیان دغدغه‌ها و دیدگاه‌های خود در حوزه‌های مختلف پرداخت و خواستار توجه بیشتر مدیران نصف‌جهان به هنرمندان شد. وی با انتقاد از بی‌توجهی به ظرفیت‌های این شهر در حوزه ادبیات افزود: اصفهان قابلیت این را دارد که بتواند بیشتر از توانایی‌های شهری خود استفاده کند و امیدوار هستم که بیش از اکنون قابلیت‌های اصفهان رشد پیدا کرد. او خاطرنشان کرد: به نظرم شهر من در این حوزه از شیراز بسیار عقب افتاده است زیرا در شهر شیراز حداقل سالی دو کنگره عمومی برای سعدی و حافظ در روزهای مربوط به این شاعران انجام می‌شود و از تمام کشورهای دنیا برای حضور در این کنگره‌ها افرادی حاضر می‌شوند. این استاد زبان و ادبیات فارسی به شاعران اصفهانی و جایگاه آن‌ها در شعر و ادب اشاره کرد و گفت: امروز شاعران بزرگی در اصفهان زندگی می‌کنند و از سال‌ها پیش نیز این شهر، مرکز شاعران بزرگی بوده که آن‌ها امروز اصلاً در کانون توجهات نیستند و این ضعفی بزرگ برای اصفهان به شمار می‌رود.

او ادامه داد: یکی از شاعران اصفهان کمال اسماعیل است اما متأسفانه مردم اصفهان آشنایی چندانی با شخصیت این شاعر بزرگ ندارند و تاکنون مقبره‌ای که در شأن وی باشد برای این شاعر ارزشمند ساخته نشده است. نوریان با اشاره به جایگاه صائب تبریزی در شعر و ادب پارسی گفت: صائب نیز یکی دیگر از شاعران بزرگی است که در اصفهان به خاک سپرده شده اما من هر باری که به مقبره این شاعر می‌روم، بسیار ناراحت می‌شوم. متأسفانه با ساخت کتابخانه صائب، امروز باغ صائب از بین رفته و همچنین فضای خوب آن، تبدیل به نقطه‌ای کور شده است. او پیرامون استفاده از کلمات معادل در ادبیات فارسی افزود: استفاده از کلمات معادل فارسی در صورتی که بر اصول و مبنای اصلی خود باشد، اشکالی ندارد و با این کار، مردم نیز در زندگی و روابط اجتماعی خود از آن استفاده می‌کنند. با این حال، در صورتی که موارد اصلی رعایت نشود این معادل‌های فارسی کاربردی پیدا نمی‌کند. در گذشته برای کلماتی از مبنا و اصول معادل‌هایی ساخته شده و اکنون می‌بینیم که مردم آن را استفاده می‌کنند مانند کلمه شهرداری که ابتدا به بلدیه معروف بوده ولی اکنون کلمه شهرداری به طور کامل در زبان فارسی رایج است.

تلاش‌ زیادی صورت گرفت تا مقبره صائب مانند گذشته باغی بزرگ شود

شهردار اصفهان نیز در این دیدار با اشاره به شخصیت بی‌نظیر دکتر نوریان اظهارکرد: دکتر نوریان یکی از بزرگ‌ترین چهره‌های فعال در حوزه ادبیات فارسی اصفهان به شمار می‌روند که در حال حاضر مشغول انجام مطالعات و تلاش‌های بسیاری در این حوزه هستند. وی با اشاره به ضرورت توجه بیشتر مدیران به اهالی فرهنگ و هنر و مفاخر شهر افزود: خوشحال هستیم که ایشان هنوز در دانشگاه حضور پیدا می‌کنند و دانشگاه اصفهان از وجود شخصیت ایشان باید نهایت استفاده را ببرد. شهردار اصفهان با اشاره به مشکلات مختلف مقبره شاعران بزرگ اصفهانی نظیر صائب تبریزی گفت: تلاش‌های زیادی صورت گرفت تا مقبره صائب مانند گذشته باغی بزرگ را در بر بگیرد ولی متاسفانه این تلاش‌ها هنوز نتیجه‌ای نداشته است. وی ادامه داد: شهرداری اصفهان با بررسی موقعیت پشتی مقبره صائب در تلاش بود این فضا را گسترش دهد ولی متاسفانه چنین چیزی اتفاق نمی‌افتد زیرا فضای پشتی آن در تصرف شرکت‌هایی بوده که امکان استفاده از آن وجود ندارد.

جمالی‌نژاد خاطرنشان کرد: شهرداری اصفهان همواره تلاش کرده که حامی هنرمندان و اهالی هنر باشد و با تلاش برای تلاشگران این عرصه، گامی کوچک در حوزه فرهنگ و هنر بردارد. ظرفیت‌های شهر اصفهان به عنوان شهری که همواره اساتید و هنرمندان شاخصی را در خود پرورش داده، این روزها با اجرای بسته ارمغان، دوباره مورد توجه قرار گرفته است. بسته ارمغان، نام طرحی بود که در آن، توجه ویژه به هنرمندان، مفاخر و چهره‌های شاخص اصفهان در عرصه فرهنگ و هنر مد نظر قرار گرفته شد و سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان با اجرای آن، در صدد ارتقای بیش از پیش جایگاه هنرمندان این شهر برآمد. دیدارهای دو هفته یک بار مدیران شهری با اهالی فرهنگ و هنر نیز یکی از بخش‌های این طرح شاخص به شمار می‌رود تا فرصتی برای آشنایی بیشتر با مفاخر این شهر فراهم کند.

این هفته، اما نوبت به اهالی شعر و ادب پارسی رسید تا با حضور شهردار اصفهان در منزل دکتر سید مهدی نوریان، استاد ادبیات زبان و ادبیات فارسی، دغدغه‌های این قشر تلاشگر، بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد. در این دیدار که با حضور شهردار اصفهان برگزار شد، علی‌اکبر بقایی، مدیرعامل سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، مدیر امور هنری سازمان فرهنگی تفریحی، رئیس دفتر تخصصی زبان و ادبیات فارسی و جمعی از اساتید دانشگاه اصفهان و اصحاب رسانه حضور داشتند. دکتر سید مهدی نوریان، یکی از اساتید شاخص اصفهان در حوزه ادبیات فارسی هستند که با تخصص ویژه در متون کهن فارسی از چهره‌های شاخص این عرصه قلمداد می‌شود.تجربیات او در متون کهن نظیر متون مسعود سعد سلمان، خاقانی، مولوی، حافظ، سعدی و نظامی وی را به یکی از چهره‌های شاخص حوزه ادبیات فارسی اصفهان تبدیل کرده است.