هدف، بزرگترین قطب تجارت الکترونیکی جهان
مترجم: میثم لطفی زمانی که Alibaba به‌عنوان بزرگ‌ترین مرکز تجارت الکترونیک چین «جاناتان لو» را به‌عنوان مدیرعامل جدید خود معرفی کرد، از او با عنوان «شخصی در خارج از کانون توجه» یاد شد. لو با این اتفاق جایگزین «جَک ما» مدیرعامل قبلی شد که نام او همواره در لیست موفق‌ترین اشخاص در دنیای کسب‌وکار چین به‌چشم می‌خورد. «جاناتان لو» 44 ساله در سال 2000 میلادی وارد Alibaba شد و تا سال 2004 پست‌های مدیریتی اصلی شرکت از جمله مدیر فروش منطقه جنوب چین را برعهده داشت. او در سپتامبر 2004 یک شرکت زیرمجموعه با نام Alipay را تاسیس کرد و مدیریت آن را در اختیار گرفت. در فوریه 2011 جاناتان مدیر اجرایی مرکز تجارت Alibaba شد و موفقیت‌های او به گونه‌ای ادامه پیدا کرد که در مارس 2013 پست مدیرعاملی را به‌دست آورد. اگرچه این انتصاب از همان ابتدا تفاوت محسوس در نوع شخصیت این دو مدیر را نشان می‌داد، اما «جاناتان لو» در نخستین مصاحبه‌های خود اعلام کرد که او و «جَک ما» کاملا یکسان فکر می‌کنند و شرکت را به یک هدف مشخص می‌رسانند. از آنجایی که Alibaba یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تجارت الکترونیک در جهان محسوب می‌شود و با داشتن 22 هزار کارمند در سراسر جهان در پایان سال 2013 میلادی درآمدی بالغ بر 5/7 میلیارد دلار به دست آورده است، «کِن براون» از روزنامه‌نگاران برتر نشریه وال‌استریت‌ژورنال مصاحبه‌ای با «جاناتان لو» انجام داده است که خواندن آن خالی از لطف نیست.


شما این روزها مدیریت یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های اینترنتی جهان را در اختیار دارید. چطور موفقیت مالی این شرکت را تضمین می‌کنید؟
من در حال حاضر Alibaba را یک شرکت اینترنتی کاملا موفق می‌دانم. برای آنکه بتوانیم موفقیت‌های بیشتر کسب کنیم هیچ تاریخ دقیقی نمی‌توان ارائه کرد، این اتفاق ما را به یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های اینترنتی جهان تبدیل کرده است، البته باید بگویم این موفقیت با کمک بانک‌ها و سرمایه‌گذاران محقق شده است که پیش‌بینی می‌کنیم امسال پول بیشتری از جانب آنها وارد شرکت Alibaba شود.
اگر قرار باشد یک معرفی یک معرفی کلی از شرکت خود داشته باشید، آن را چگونه بیان می‌کنید:
این روزها گروه شرکت‌های Alibaba به‌صورت کاملا رقابتی در بازار جهانی حضور یافته است. خریداران آنلاین این روزها فعالیت‌های خود را به گوشی‌های هوشمند انتقال داده‌اند و بزرگ‌ترین مرکز تجارت الکترونیک چین هم سعی کرده است متناسب با نیاز آنها خدمات خود را ارائه دهد. ما در این راستا سعی کرده‌ایم شرکت‌های کوچک‌تر را خریداری کنیم و فعالیت‌های خود را در زمینه‌های مختلف گسترش دهیم، اما در حالت کلی می‌توان گفت Alibaba.com یک سایت کسب‌وکار- به‌ - کسب‌وکار است که حتی بحران‌های اقتصادی سال 2007 به بعد هم نتوانست مشکلی را برای آن به‌وجود آورد و از ارزش آن بکاهد.
چگونه توانستید در این سال‌ها به موفقیت مالی دست یابید و چه سیاست‌هایی را برای ارتقا شرایط مالی Alibaba در نظر دارید:
زمانی که تجارت می‌کنیم باید با حواس جمع گام برداریم و شامه قوی داشته باشیم. زمانی که در سال 2007 نخستین پایه‌های بحران اقتصادی جهان شکل می‌گرفت، «جَک ما» بوی آن را حس کرد و خود را برای مواجهه با این اتفاق بزرگ آماده ساخت. شاید به جرات بتوان گرفت همین پیش‌بینی کاملا درست بود که جلوی بروز هرگونه مشکل را برای Alibaba گرفت. ما در هر شرایط به اطراف خود توجه کافی داریم و به دقت وضعیت بازار جهانی را زیر نظر می‌گیریم تا بتوانیم بهترین عکس‌العمل‌ها را نشان دهیم.
توجه داشته باشید که Alibaba.com را «جَک ما» تاسیس کرده است. او به همراه دیگر مدیران ارشد، سال گذشته تصمیم گرفت که این شرکت به‌صورت خصوصی به فعالیت‌های خود ادامه دهد. «جَک ما» هم‌اکنون ریاست هیات‌مدیره Alibaba را در اختیار دارد و همه ما بر این باوریم که اجرای هرگونه سیاست اقتصادی با موافقت او می‌تواند را به هرگونه موفقیت برساند.
شما پیش از این پست‌های مدیریتی اصلی در Alibaba را در اختیار داشته اید و تجربیات فراوان در این باره کسب کرده اید. با وجود این هم‌اکنون عالی‌ترین مقام مدیریتی شرکت Alibaba به شما واگذار شده است. با چه تفکری به این نتیجه رسیدید که می‌توانید این جایگاه را مدیریت کنید؟
من در سال ۲۰۰۰ میلادی فعالیت خود را در شرکت Alibaba آغاز کردم و از همان ابتدا توانستم مدیریت بخش‌های مختلف شرکت را برعهده بگیرم. اما «جَک ما» مدیرعامل وقت شرکت Alibaba تنها ۳ روز قبل از انتشار عمومی خبر، جلسه‌ای برگزار کرد و توضیح داد که من را برای پست مدیرعاملی در نظر گرفته است. جالب است بدانید تا ۳ روز قبل از آنکه مدیرعامل شرکت Alibaba شوم، از این اتفاق مطلع نبودم. او از من به‌عنوان یک تکه آجر یاد کرد که می‌تواند در هر دیواری مورد استفاده قرار گیرد و با هر شرایطی سازگار شود.
تحصیلات دانشگاهی تا چه اندازه توانست موفقیت شما را به‌عنوان مدیرعامل بزرگ‌ترین شرکت تجارت الکترونیک چین تضمین کند؟
من از ابتدا علاقه زیادی داشتم در رشته معماری و ساخت‌وساز تحصیل کنم که البته هرگز موفق به انجام این کار نشدم. این ماجرا به گونه‌ای ادامه پیدا کرد که سرانجام دانشجوی رشته مدیریت هتل‌داری شدم و ۶ سال در شرکت Holiday Inn در زادگاه خودم یعنی شهر گوانگژو کار کردم. در همین دوره زمانی بود که دریافتم نحوه ارائه خدمات به مشتری چه اهمیتی دارد و تا چه اندازه می‌تواند یک شرکت را در مسیر رسیدن به اهداف خود کمک کند. همکاری با این شرکت به من یاد داد که تجربه مشتریان و نداشتن هرگونه عذر و بهانه در مقابل شکایت آنها است که می‌تواند چراغ‌ها را برای مسیر پیش‌رو روشن کند.
پس از گذشت مدتی از این شرکت بزرگ هتل‌داری خارج شدم؛ زیرا تمام مدیران این شرکت اهل کشورهای غربی بودند و من هیچ گونه پیشرفتی را برای خودم نمی‌دیدم. چندین سال از این اتفاق گذشت و من به کمک اشخاص دیگر یک شرکت ارتباطات اینترنتی تاسیس کردم که تصور می‌کردم می‌تواند نیازهای درونی‌ام را پاسخ گوید. شرکت ما خود را بسیار موفق نشان داد و همین مساله باعث شد تا Alibaba آن را بخرد و با این اتفاق من وارد بزرگ‌ترین شرکت تجارت الکترونیک چین شوم.
مسیر پیش‌رو را برای موفقیت‌های هرچه بیشتر چگونه ارزیابی می‌کنید و برای پشت‌سر گذاشتن رقبا چه تمهیداتی اندیشیده‌اید؟
شرکت Alibaba بزرگ‌ترین مرکز تجارت الکترونیک چین و آسیا محسوب می‌شود و مرکز اقتصادی سوئیس Credit براساس آخرین تحلیل‌های خود اعلام کرده است که به‌زودی برآورد مالی کشور چین در زمینه تجارت الکترونیک به واسطه فعالیت‌های شرکت Alibaba از آمریکا هم فراتر می‌رود. اگر این اتفاق محقق شود، ما به بزرگ‌ترین قطب تجارت الکترونیکی جهان تبدیل می‌شویم. من پیش‌بینی می‌کنم پایان امسال ارزش مجموع کالاهایی که روی سایت Alibaba به فروش می‌رسد، از 298 میلیارد دلار هم فراتر رود. با توجه به اینکه هم‌اکنون کمتر از نیمی از مردم چین در اینترنت حضور دارند، احتمال می‌رود تا سال 2016 میلادی و همزمان با افزایش تعداد کاربران اینترنتی مجموع درآمدهای ما رشد 30 درصدی را تجربه کند.
شرکت Alibaba فعالیت‌های خود را چگونه آغاز کرده است که هم‌اکنون با این گستردگی کاربران جهانی را پوشش می‌دهد؟ چه پتانسیلی در طرح اصلی این شرکت بوده است که همچنان از آن به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان یاد می‌شود؟
آقای «جَک ما» در سال 1999 در آپارتمان خود در شهر هانگژو چین شرکت Alibaba را راه‌اندازی کرد. در آن زمان Alibaba در قالب یک فروشگاه آنلاین راه‌اندازی شد تا خریداران خارجی که به فروشندگان چینی دسترسی ندارند، از این طریق بتوانند کالاهای مورد نظر خود را سفارش دهند و خرید کنند. پس از این اتفاق فعالیت‌های Alibaba گسترش یافت و سپس فروشگاه اینترنتی جامع‌تری تاسیس شد که در آن امکان خرید توسط کاربران عمومی هم وجود داشت مردم از طریق سرویس‌های Taobao و Tmall در این زمینه پاسخ تمام نیازهای خود را گرفتند. بد نیست بدانید گردش مالی این دو سرویس در سال گذشته 160 میلیارد دلار بوده است و بیشترین درآمد گروه شرکت‌های Alibaba هم از همین دو شرکت تامین می‌شود. شرکت ما برخلاف فروشگاه‌های اینترنتی بزرگ ازجمله Amazon.com محصولات را به‌صورت مستقیم نمی‌فروشد و در عوض پلت‌فرم‌های آنلاین ارائه می‌دهد تا کسب‌وکارهای کوچک و برندهای اصلی بتوانند محصولات خود را به‌صورت مستقیم به دست مشتری برسانند و به عبارت دیگر، مانند دنیای واقعی یک فروشگاه اختصاصی در دنیای مجازی در اختیار داشته باشند.
Alibaba درآمدهای خود را چگونه کسب می‌کند و ارائه خدمات رایگان به مردم چگونه می‌تواند برای این شرکت باعث کسب درآمد شود؟
شرکت Alibaba بخش اعظم درآمدهای خود را از تبلیغات، کمیسیون‌ها و هزینه‌های مربوط به خدماتی به‌دست می‌آورد که به فروشندگان ارائه می‌دهد. در فصل چهارم سال قبل، سود شرکت ما 2/642 میلیون دلار محاسبه شد که این رقم برای مدت مشابه قبل از آن 9/236 میلیون دلار بود. در همین دوره زمانی مجموع درآمدهای Alibaba از 84/1 میلیارد دلار هم فراتر رفت. این گزارش مالی توسط شرکت یاهو منتشر شد که هم‌اکنون 24 درصد سهام Alibaba را در اختیار دارد.
مهم‌ترین مشکل شما در چند سال اخیر چه بوده است؟
واضح است که این روزها گوشی‌های هوشمند محبوب‌ترین کالای دیجیتالی نزد کاربران جهانی محسوب می‌شود. مهم‌ترین مشکلی که ما طی چند سال گذشته داشتیم انتقال تمام عملیات‌های مالی و دیگر خدمات آنلاین به گوشی‌های هوشمند بوده است. باید توجه داشته باشید که در دنیای کسب‌وکار این خدمات برای رایانه‌های شخصی و دستگاه‌های موبایلی به دو صورت کاملا متفاوت ارائه می‌شوند و مانند آن است که برای ارائه خدمات موبایلی یک شرکت جدید تاسیس کنید. این روزها تمام کسب‌وکارها ارائه خدمات تجارت الکترونیک، سرگرمی، اجتماعی و... را به‌صورت جداگانه برای رایانه‌ها و دستگاه‌های موبایلی ارائه می‌دهند. اما توانستیم همه این خدمات را به‌صورت یکپارچه در اختیار مشتریان خود بگذاریم. با این کار Alibaba توانست زندگی در دنیای حقیقی و مجازی را یکی کند و با حذف هرگونه واسطه این امکان را در اختیار مردم بگذارد تا به فروشگاه‌های مجازی اطمینان کامل داشته باشند.
به‌عنوان سوال آخر، آینده فعالیت‌های خود را چگونه می‌بینید و خود را برای حضور هرچه رقابتی‌تر در بازار جهانی چطور ارزیابی می‌کنید.
شرکت Alibaba این روزها توانسته است خود را به‌عنوان بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی چین و یکی از بزرگ‌ترین مراکز تجارت الکترونیکی جهان معرفی کند. اما بدون هرگونه خودبینی باید بگویم که ما خدمات فروشگاهی را بهتر و جامع‌تر از گوگل ارائه می‌کنیم. ما بیش از 800 میلیون نوع کالا را در لیست محصولات خود در اختیار داریم. با این وجود یک کاربر که با نمایشگر کوچک دستگاه موبایلی خود قصد خرید آنلاین دارد، از طریق جست‌وجوگرهای هوشمند و پیشرفته در کوتاه‌ترین زمان می‌تواند بهترین کالاهای مورد نظر خود را پیدا کند و آن را با کمترین هزینه بخرد.
این روزها شرکت توجه اصلی خود را به حضور در بازارهای بورس نیویورک و Nasdaq معطوف کرده است. زیرا این دو بازار بورس در حجم بسیار گسترده فعالیت می‌کنند و ما برای حضور در آنها مجبور می‌شویم ساختار دوگانه‌ای برای عرضه سهام خود در نظر بگیریم. این اتفاق کنترل مالی شرکت Alibaba را تقویت می‌کند و به اعتقاد من باعث بزرگ‌ترین تحولات مالی می‌شود.