اهداف جشنواره یازدهم تقویت برندینگ ملی ، ورود به بازارهای جهانی
دکتر شهریار شفیعی
دبیر علمی جشنواره قهرمانان صنعت
اهداف جشنواره به‏طور اجمالی حمایت از برندهای ایرانی جهت توسعه صادرات غیرنفتی کشور، ارتقای جایگاه و ترویج مصرف محصولات برندهای ایرانی، ایجاد فضای تعاملی-رقابتی، فرهنگ‏سازی در زمینه مصرف و افزایش سهم بازار تولیدات داخلی است. در واقع معتقدیم، با توجه به شرایط پساتحریم، برگزاری جشنواره و انتخاب برندهای ارزشمند، اقدامی اثرگذار برای تقویت برندینگ ملی و زمینه‏سازی بیش از پیش برای ورود برندهای ایرانی به بازارهای جهانی است. علاوه بر آن، ورود به بازارهای جهانی و داشتن برندهای ملی مستلزم انجام آسیب‏شناسی گسترده در حوزه‏ برند محصولات ایرانی در بازارهای جهانی و ایجاد یک رنسانس در فضای فکری کسب‏وکار کشور است. در این راستا می‏توان به چند مورد اشاره کرد.
مورد اول: در کشور ما هنوز تحقیقات بازار آن گونه که باید انجام نمی‏شود. یعنی بسیاری از شرکت‏های ایرانی با فضای بین‏المللی و ادبیات آن آشنا نیستند و اطلاعات جامعی درباره‏ رقبای خارجی، علل موفقیت و شکست آن‏ها، ضعف‏ها و قدرت‏ها، سیاست‏ها و برنامه‏های بازارشان در بازارهای منطقه‏ای ندارند. باید بپذیریم که ورود به فضای تجارت جهانی با حدس و گمان زنی صرف، رویای کودکانه‏ای بیش نیست.

مورد دوم: به نظر می‏رسد تلاش چندانی برای شناساندن فرهنگ و محصولات ایرانی صورت نگرفته است. برخلاف تصور ما، در بسیاری از نقاط جهان تنها مقدار محدودی اطلاعات دست‏چین شده سیاسی از ما وجود دارد. در واقع ما هنوز به زبان اقتصادی با دنیا حرف نزده ایم و هویت اقتصادی ایرانیان در عرصه بین‏المللی تعریف و ثبت نشده است.

مورد سوم: بی‏توجهی به سیستم ثبت رسمی برندهای ایرانی در کشور سبب شده است تا هویت آن‏ها به‏درستی مشخص نشود و تولیدکنندگان با مشکلات خاصی روبه‏رو شوند. علاوه بر آن، برخلاف بسیاری از کشورها، نشان‏های عالی صادراتی برای ممتاز کردن محصولات باکیفیت عالی خود نداریم و همه به‏راحتی خود را نماینده ایران معرفی می‏کنند. در بیشتر کشورهای دنیا این رده‏بندی‏ها مشخص است. اما ما سطحی از کیفیت، مفهوم و جایگاه کالا‏ها در سطح بین‏المللی تعریف نکرده‏ایم.

گروه علمی جشنواره شامل استادان صاحب نام حوزه‏ برند کشور، دنبال این است که به کمک مزیت‏های نسبی کشور در عرصه‏های اقتصادی، فرهنگی و صنعتی، عرصه را برای سرمایه‏گذاری بر روی برندهای ایرانی آماده‏تر کند. به جرات می‏توان گفت برخی از این مزیت‏ها به شرط فرهنگ‌سازی مناسب در جامعه، توانایی برندسازی را در سه سطح به هم پیوسته محلی، منطقه‏ای و جهانی دارند. در واقع اگر برندسازی این مزیت‏ها به صورت علمی و جامع صورت گیرد و از حمایت‏های قانونی برخوردار شود، ریسک و خطر ناشی از سرمایه‏گذاری را نه تنها برای کشور به حداقل می‏رساند بلکه بازده سرمایه را نیز افزایش داده و به جهانی شدن مزیت‏ها و توانایی‏های ملی می‏انجامد.یازدهمین جشنواره ملی قهرمانان صنعت نسبت به دوره‏های گذشته تغییراتی داشته است. ازآنجا‏که قرار گرفتن در میان یکصد برند برتر برای برندهای کم‏سابقه دشوار است، در این دوره تلاش کردیم تا علاوه بر معرفی یکصد برند ارزشمند ایران در سال 94 (شامل 90 برند تجاری و 10 برند ملی) ، برندهای نوظهور ارزشمند ایران را نیز معرفی کنیم. شاخصه‏ اصلی این برندها این است که بیش از هفت سال از تأسیس آن‏ها نگذشته باشد.

موارد زیر از دیگر ویژگی‌های این جشنواره به شمار می‌آید:
*جمع شدن بازیگران اصلی علمی و صاحبنظران بنام این حوزه با یک هدف ملی
*توجه ویژه به برندهای ملی
*حذف حوزه‌های انحصاری (حوزه هایی که برندهای کمی در آن حضور دارند)
*حمایت و همکاری کامل وزارت صنعت، معدن و تجارت
*قراردادن سهمیه برای هر رده کالایی و خدماتی
*قراردادن بخش جداگانه برای برندهای نوظهور
*جداشدن بخش یکصد برند برتر از بخش حامی گری
*استقلال بخش علمی از بخش حامی گری جشنواره

نکته برجسته این دوره از جشنواره این است که از هیچ یک از صد برند برترِ اعلام شده، هزینه ای برای اینکه در لیست برندهای برتر قرار گیرند دریافت نشده است، بلکه تنها از برندهایی که خود تمایل داشتند ارزیابی بیشتری روی آنها صورت گیرد و برای مطالعه ژرفتر داوطلب شدند، هزینه ارزیابی دریافت شده است که برخی از آنها از ابتدا در لیست 100 برند برتر بوده و یا اساساً در لیست 100 برند برتر نبوده و در زمره برندهای نوظهور قرار گرفته اند.لیست یکصد برند ارزشمند ایران در سال 94 به ترتیب حروف الفبا به شرح زیراست.