راهکارهای اتاق اراک برای رفع معضل آلودگی

استان مرکزی مقام چهارم را در بین استان‌های صنعتی صنعت ایران دارد. در این شهر حدود۳۶۰۰ واحد صنعتی ثبت شده و بیش از یکهزار واحد صنعتی ثبت نشده به شکل کارگاه‌های غیرمجاز در حوزه‌های مختلف صنعتی فعالیت دارند. این در حالی است که به گفته مسوولان آلودگی ناشی از صنعتی بودن این استان مدت‌هاست گریبان ساکنان این استان را گرفته و جلوگیری از زیان‌های جبران‌ناپذیر آن نیازمند تدابیری اساسی و سریع است.

با این حال کمیسیون انرژی و محیط‌زیست اتاق اراک در این زمینه اقدامات اساسی در دست اقدام دارد. رییس کمیسیون نفت، انرژی و محیط‌زیست اتاق بازرگانی اراک، گفت: استان مرکزی به خصوص شهر اراک با داشتن انواع مختلف گازهای سمی و آلاینده‌های مختلف جزو سه شهر آلاینده بزرگ ایران بوده و تاکنون طرح جامع آلایندگی برای آن تهیه نشده است. وی با اشاره به صنایع و شرکت‌هایی که در آلودگی شهر درگیر هستند، افزود: صنایع آلومینیوم، کوره‌های آجرپزی، صنعت پتروشیمی، پالایشگاه و صنایع پایین دستی و همچنین شرکت‌هایی که در حوزه‌های فرآورده‌های کنسروی صنایع غذایی فعالیت دارند در آلودگی شهر درگیر هستند. دکتر مجید ایزدی بااشاره به موقعیت جغرافیایی اراک، گفت: این شهر در حاشیه کوهستان قرار گرفته و بر خلاف شهرهای دیگر، در شمال اراک بیابان واقع شده و کوهستان در جنوب شهر قرار گرفته و مسیر بادهای موسمی جنوب غربی به شمال شرقی است. همین امر باعث می‌شود دود کارخانه‌ها و واحدهای آلاینده وارد شهر شده و بستری پایدار فراهم کنند که آلاینده‌ها کمتر از شهر خارج شود.

ایزدی تاکید کرد: کمیسیون محیط‌زیست اتاق بازرگانی تصمیم گرفت علاوه بر عارضه‌یابی تخصصی و شناسایی علمی مشکلات در جهت رفع این آلاینده‌ها براساس شرح وظایف اقداماتی داشته باشد. بر همین اساس اتاق فکر و جلسات متعددی در این حوزه با حضور کارشناسان و صاحب‌نظران تشکیل شد. در همین حال شرکت آلومینیوم ایران، نیروگاه برق شازند، پالایشگاه و پتروشیمی اراک و همچنین خودروهای شهری با اگزوز یا دودکش بخاری شهری، اتوبوس‌ها و وسایل حمل و نقل عمومی به عنوان مقصران اصلی آلایندگی‌ هوا تشخیص داده شده اند. در حوزه‌های زیرسطحی یا آلاینده‌های زیرسطحی نیز ابتدا بحث پساب فاضلاب که در حوزه تالاب میقان منتقل می‌شود، به عنوان یکی از معضلات اصلی شناخته شد. همچینن شیرابه زباله‌های شهری در حوزه شهرداری اراک به‌عنوان یکی از مشکلات پیش رو که ممکن است در آینده خطرات بیشتری ایجاد کند، مورد مطالعه واقع شد. از سوی دیگر در خصوص آلاینده‌های سطحی نیز نخاله‌های ساختمانی، خاکستر، ماسه‌های ریخته‌گری و همچنین زباله‌های شهرداری اراک که قبل از دفع مشکلات خاص خود را دارند به عنوان عارضه‌های سطحی شناسایی شدند.

رییس کمیسیون نفت،‌انرژی و محیط‌زیست اتاق اراک ادامه داد: براساس همین اطلاعات با موسسات فرانهوفر و بی‌پی‌آر آلمان که در خصوص موارد رفع آلاینده‌های صنعتی و خانگی تخصص دارند مذاکراتی به عمل آمد. ایزدی تاکید کرد: طی ۸ جلسه مستمر با بخش‌ها و دپارتمان‌های متعدد موسسه فرانهوفر و بی‌پی‌آر، مقرر شد کارشناسان و مسوولان فرانهوفر روی این مسائل و مشکلات و اطلاعات و جزئیاتی که برایشان ارسال شده بود، تحقیق کنند و نتایج آن را به اطلاع برسانند که این تحقیقات انجام شد. ایزدی با بیان اینکه در خصوص آلاینده‌های هوایی که توسط نیروگاه برق و پالایشگاه و پتروشیمی تولید می‌شود راهکارهای علمی ارائه شده، افزود: در خصوص شرکت آلومینیوم ایران برنامه‌ای توسط این موسسه تهیه شده که مقرر شد پس از سفر کارشناسان این موسسه به ایران به بحث و مذاکره پرداخته شود. از سوی دیگر در خصوص زباله‌های شهری و پساب فاضلاب نیز طرح‌هایی از طرف این موسسه ارائه شد که در زمان سفر کارشناسان آلمانی به ایران در این خصوص مذاکره صورت می گیرد.

رییس کمیسیون نفت، انرژی و محیط‌زیست اتاق اراک ادامه داد: در مورد آلاینده‌های درون‌شهری اعم از خودرو و دودکش‌های خانگی، دو طرح توسط موسسه بی‌پی‌آر ارائه شده است.پیشنهاد این موسسه امکان نصب تاسیسات راه‌آهن شهری (مدل تراموا) برای کاهش تردد خودرو در مناطق مرکزی شهر و بافت قدیمی است که حجم ترافیک بالایی نیز دارد و این موسسه آلمانی آمادگی خود را برای حضور و اجرای این طرح اعلام کرده است. وی با بیان اینکه تمامی دستاوردهای سفر آلمان با مسوولان شورای شهر و شهرداری اراک مطرح شد، تاکید کرد: با اعلام آمادگی کارخانه‌ها و صنایع برای هماهنگی درخصوص کاهش آلاینده‌ها، با شورای شهر و شهرداری اراک برای اجرایی شدن طرح‌ها جلسه خواهیم داشت تا تامین بودجه از طرف آنها صورت گرفته و برای این اقدامات محیط‌زیستی کار کارشناسی نیز از سوی اتاق اراک انجام شود.