تعویض موفقیت آمیز سیستم کنترلی مشعل های کوره پخت واحد گندله سازی

در توقف سالیانه واحد گندله سازی سیستم PLCهای کنترل ایمنی مشعل های کوره پخت واحد گندله سازی با موفقیت تعویض شد. به گزارش دنیای اقتصاد، محمد خدابنده سرپرست تعمیرات برق و ابزار دقیق واحد گندله سازی با اشاره به اینکه ۴۴ مشعل گازسوز در دو ردیف متقارن با ایجاد منحنی حرارتی مناسب عملیات سخت سازی گندله های خام را در بسترکوره پخت میسر می سازند گفت: سیستم کنترل قبلی شامل سه PLC از مدل SP۴۷بود که با استفاده از زبان سطح ماشین، کنترل اینترلاک های فرآیندی را برای عملکرد ایمن مشعل ها بر عهده داشت. به دلیل فرسودگی زیاد این سیستم و محدودیت تأمین برخی قطعات اصلی آن، همچنین محدودیت های موجود در قابلیت شبکه شدن و ضعف عیب یابی و محیط نمایشی مناسب، از چند سال پیش مطالعات اولیه برای جایگزینی این سیستم توسط واحد گندله سازی و با همکاری کارشناسان شرکت ایریسا آغاز گردید.

وی افزود: پس از بررسی خصوصیات و نقاط قوت و ضعف سیستم کنترلی موجود و نیازهای جدید فرآیندی در نهایت برای اولین بار در شرکت فولادمبارکه سیستم کنترلی اختصاصی مشعل از شرکت زیمنس شامل PLC های S۷ از مدل fail-safe به عنوان سیستم جایگزین انتخاب گردید . کارشناسان واحد گندله سازی طراحی منطق اجرایی مورد نیاز فرآیند را طراحی کرده و این منطق توسط کارشناسان ایریسا به نرم افزار تبدیل گردید. در این پروژه از هیچ کارشناس خارجی یا کمک خارج از سازمان استفاده نگردید و کل عملیات طراحی و پیاده سازی بخش های مختلف پروژه توسط شرکت ایریسا و با همکاری کارکنان واحد گندله سازی در مدت کمتر از یکسال به انجام رسید. در نهایت عملیات نصب و راه اندازی این سیستم در توقف سالیانه واحد گندله سازی در تیرماه ۹۵ با موفقیت اجرایی گردید. خدابنده با اشاره به مزایای انجام این پروژه گفت: یکی از مزایای طرح جدید استفاده از سنسورهای آشکار ساز شعله از شرکت DURAG می باشد که قابلیت کار در دمای ۱۲۰ درجه بدون خنک کاری را دارا می باشد و با استفاده از هوای خنک کننده، تا ۲۰۰ درجه و با استفاده از آب خنک کننده تا ۳۰۰ درجه سانتیگراد قابلیت تحمل دما را دارند، همچنین تعیین حساسیت به شعله در سه محدوده بطور اتوماتیک قابل تنظیم می باشد.

وی افزود: در این پروژه سیستم پانل محلی سیستم هیدرولیک ولو اصلی گاز حذف و نقش آن به نرم افزار سیستم جدید منتقل گردید به این ترتیب میزان خطاهای سخت افزاری کاهش یافته و سرعت عیب یابی این مجموعه افزایش چشمگیری یافته است. از مزایای دیگر این پروژه می توان به سیستم آلارم دهی مناسب، ایجاد محیط نمایشی مناسب، سیستم ثبت و ذخیره اطلاعات و قابلیت توسعه جهت نیازهای آتی واحد گندله سازی اشاره کرد. به دلیل آماده سازی و پیش بینی های مناسب و همکاری تنگاتنگ بین پرسنل واحدگندله سازی و شرکت ایریسا ، پروژه هشت ساعت نسبت به برنامه زودتر آماده تست و راه اندازی گردید که در نوع خود کم نظیر است . خدابنده گفت: اجرایی شدن این پروژه بدون حمایت های بی دریغ معاونت بهره برداری، مدیریت ناحیه آهن سازی و همکاری و مساعدت مدیریت مهندسی کارخانه، مدیریت توسعه آهن سازی و مدیریت شرکت ایریسا امکان پذیر نمی شد که در پایان از تلاش کلیه پرسنل تولید و تعمیرات واحد گندله سازی، دفتر فنی تعمیرات، تعیمرات مرکزی، کارکنان شرکت ایریسا و کلیه عزیزانی که در اجرای این پروژه واحد گندله سازی را یاری نمودند تشکر و قدردانی می شود.