دیپلماسی تعامل در سازمان ملل
سفر روحانی به نیویورک به منظور شرکت در هفتادمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد این بار رنگ و بوی غریبی به خود گرفت. رئیس‌جمهور که می‌رفت تا در قوی‌ترین تریبون جهانی با دست پر از توافق هسته‌ای و لزوم تعامل و گفت‌وگو با جهانیان و همکاری برای مبارزه با تروریسم سخن بگوید، آغاز سفرش همزمان شد با فاجعه قربانی شدن هزاران زائر در منا که فضای ایران و منطقه را در اندوه و ماتم فرو برد.

رئیس دولت یازدهم با وجود آنکه سفرش را نیمه‌کاره رها کرد تا در استقبال از قربانیان فاجعه منا در تهران حضور یابد اما در نیویورک روزهای پرکاری را از سر گذراند. دیدار با اهالی رسانه‌های ارشد بین‌المللی، مدیران شرکت‌های تجاری، اقتصادی و صنعتی آمریکا و نیز مقامات و روسای‌جمهور کشورهای مختلف در برنامه فشرده روحانی طی روزهای اقامتش در نیویورک قرار داشت.

در همین حال فاجعه منا فرصتی فراهم کرد تا وی در دیدارهایش حق و حقوق زائران قربانی در منا را پیگیری و مطالبه کند. در چنین فضایی، روحانی که جزو نخستین سخنرانان قرار داشت در آغاز سخنرانی خود، اعتراض کشورمان را به مصیبت وارده به ایرانیان و سایر ملل مسلمان اعلام کرد. در همین حال روحانی پیام رأی ملت ایران در سال 92 را بازخوانی کرد و آن را راهگشای تعامل سازنده با جهان و آغاز فصل جدیدی در روابط ایران با جهان دانست.

همچنین وی بار دیگر برجام را مورد تحلیل قرار داد و آن را حاصل مذاکراتی برد- برد و آمیخته با شهامت و انعطاف ایران و 6 قدرت جهانی معرفی کرد و بابت تصویب بی‌درنگ قطعنامه 2231 شورای امنیت از سازمان ملل هم قدردانی و تاکید کرد ایران پس از «برجام» آماده است نشان دهد راه عملی امنیت و ثبات توسعه در سایه تعامل اقتصادی است.