فولاد مبارکه نماد خودباوری و عزم ملی  در جمهوری اسلامی‌ایران
محمد رجایی رئیس هیات‌مدیره و مدیر عامل 56 ساله شرکت فنی مهندسی فولاد مبارکه بود؛ شرکتی که تاسیس آن از ایده‌های خود ا و و مکانی است برای فرصت دادن به نیروهای جوان و خلاق داخلی برای فعالیت در عرصه ی تولید ملی. مدیر عامل سابق شرکت فولاد مبارکه اصفهان فعالیت‌های خود را در سن 23 سالگی و از جهاد سازندگی شروع کرد و از سال 64 در فولاد مبارکه مشغول به کار شد. محمد رجایی فعالیت خود را در فولاد مبارکه در سمت کارشناس در طرح شرکت فولاد آغاز کرد و پس از تصدی سمت‌هایی چون: رئیس گروه فنی نورد گرم فولاد مبارکه، معاون طرح و توسعه شرکت فولاد مبارکه و.... در سال 85 به عنوان رئیس هیات‌مدیره و مدیر عامل شرکت فولاد مبارکه انتخاب شد و تا سال 89 در کسوت مدیر عاملی شرکت فولاد مبارکه مشغول به فعالیت بود. شنیدن حرف‌ها و نظرات کسی که از ابتدای انقلاب در عرصه تولید مشغول به فعالیت بوده است، کمک بسیاری به فهم ریشه‌ها و دلایل وضعیت بیمار گونه تولید در کشور می‌کند؛ کسی که هم تجربه کار در سیستم تولید دولتی را دارد و هم با فضای بخش خصوصی بیگانه و ناآشنا نیست.دیدگاه‌های مرحوم رجایی را در پی می‌خوانید: شرکت فولاد مبارکه بعنوان مولود انقلاب در سال‌های پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی‌بدست توانمند متخصصان داخلی احداث و راه‌اندازی شد و امروز بعنوان یک افتخار ملی توانسته است در تمامی‌عرصه‌ها موفقیت‌های زیادی کسب کند.علیرغم اینکه در زمان ساخت و راه اندازی تردیدهای زیادی وجود داشت که ما نمی‌توانیم ورق فولادی تولید کنیم، خوشبختانه با عزم ملی و اراده‌ی آهنین تلاشگران صنعت فولاد به همه‌ی جهانیان ثابت کردیم که ما می‌توانیم.
فولاد مبارکه در دانش فنی و تکنولوژی توانسته تجارب خوبی کسب کند و آماده است تا این تجربه خود را درسایر صنایع کشور اجرا کند.


عدالت محوری، اولویت اول فولاد مبارکه
شرکت فولاد مبارکه به عنوان یک مجموعه فرهیخته و افتخار نظام جمهوری اسلامی، بر خود می‌داند که با کار، تلاش و همت مضاعف آن را حفظ کندو در جهت حفظ ارزشهای اسلامی‌و بویژه تکریم نیروی انسانی، در رفع تبعیض، اصلاح پرداخت‌ها و امنیت شغلی کارگران کوشا باشد.استراتژی فولاد مبارکه بومی‌سازی و استفاده از توانمندی‌های داخلی، بهبود مستمر درسطح کارخانه بویژه نیروی انسانی، اجرای طرحهای توسعه شرکت در جهت ایجاد و حفظ اشتغال بر پایه عدالت محوری است و باید آن را بعنوان یک سرمایه ملی برای آیندگان حفظ کنیم.طرح مسائل و مشکلات به شیوه تعامل یک راه حل اساسی در جهت تسریع در رفع مشکلات است و با همدلی و هم‌اندیشی و تشکیل جلسات می‌توان در رفع درخواست‌هاو مشکلات احتمالی اهتمام ورزید.

بومی‌سازی صنعت، اشتغال، خودباوری و اعتماد به نفس ایجاد می‌کند
بومی‌سازی صنعت اساس حیات شرکت و مایه ی خود باوری و اعتماد به نفس در همه‌ی اقشار جامعه است. ساخت تجهیزات و قطعات یدکی مورد نیاز صنایع توسط متخصصان داخلی علاوه بر جلوگیری از خروج ارز از کشور، زمینه ساز ایجاد اشتغال در کشور شده و از این طریق جوانان زیادی می‌توانند مشغول کار شوند و جلوی بسیاری از تباهی‌ها و فسادها گرفته خواهد شد .
تاکنون قدرت‌های شرق و غرب در صدد بوده اند که جلوی پیشرفت میهن عزیزمان را جهت دستیابی به دانش فنی و تولید تجهیزات و قطعات یدکی بگیرند و در این راه تلاش گسترده ای انجام داده اند ولی به لطف خداوند بزرگ و تلاش و کوشش همه ی متخصصان عزیز کشورمان توانسته ایم به نتایج بسیار خوبی در تولید تجهیزات و قطعات یدکی مورد نیاز شرکت فولاد مبارکه دست یابیم .
در بحث بومی‌سازی صنعت، مهندسی کار یکی از ارکان اساسی است که در این خصوص شرکت فولاد مبارکه با تأسیس شرکت مهندسی فولاد مبارکه در صدد است تا تجارب ارزشمند موجود در سازمان را جمع آوری و در اختیار صنعت کشور قرار دهد.با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص اصلاح الگوی مصرف خوشبختانه در تمامی‌قسمت‌های شرکت اقدامات ارزشمندی صورت گرفته که نتیجه آن صرفه جویی در هزینه، کاهش مصارف و بهینه سازی و بهبود فعالیت‌ها است.افزایش بهره وری فرآیندها، کاهش مصرف مواد و انرژی و بروز رسانی استانداردهای مصارف مهمترین مسایل برای تحقق اهداف عالی شرکت در تولید اقتصادی است .
شادابی و نشاط کارکنان فولاد مبارکه حاصل نو آوری و ابداع است
فولاد مبارکه در مسیری قرار گرفته که نوآوری و ابداع در تمامی‌خطوط تولید و پشتیبانی نهادینه شده و کارکنان به راز رقابت پذیری و حضور در بازارهای جهانی که همانا بومی‌سازی و استفاده بهینه از تجهیزات است پی برده‌اند.با کاهش هزینه‌های تولید و بهبود کیفیت است که می‌توانیم در کورس رقابت باقی بمانیم و سودآوری برای صنعت فولاد کشور و سهامداران حاصل کنیم، ضمن اینکه در این راستا مهم است بررسی و تحلیل کنیم که باتوجه به ظرفیت‌ها، نیاز بازار و ملاحظات اقتصادی و با درنظر گرفتن اینکه چه ترکیبی از محصولات در هر زمان مناسب تراست ، به کمک آن توان و قابلیت رقابت خود را افزایش دهیم.باید درنظر داشته باشیم همواره موقعیتهای بسیاری برای بهبود عملکرد وجود دارد که در نتیجه آن بهره اقتصادی فراوانی عاید شرکت می‌شود. لذا انتظار می‌رود کمیته‌های تحول اهتمام جدی و دائمی‌بر اولویت بندی‌های بهبود فعالیتها داشته باشند تا از این طریق شاهد نتایج درخشان تر در آینده باشیم.

اقتصاد مقاومتی در برابر تحریم
تحریم می‌تواند دو اثر روی ما داشته باشد، یکی اینکه ما را خسته کند و از پا درآورد. اگر دست روی دست بگذاریم و هیچ اقدامی‌نکنیم و هیچ تحلیلی نداشته باشیم که در پیرامون ما چه اتفاقی دارد می‌افتد نباید انتظار یک معجزه داشته باشیم. فشار تحریم روز به روز بر ما بیش تر و بیش تر می‌شود و توانایی ما را کم تر و کم تر می‌کند. اما اگر ما آمدیم و برای تحریم برنامه ریزی کردیم و شروع به اصلاح رفتارهای خودمان در زمینه‌های مختلف کردیم این همان اقتصاد مقاومتی در مقابل تحریم است. اولین بند اقتصاد مقاومتی این است که ما در مصارف خود تجدیدنظر کنیم و در شرایط مصرفیمان تغییر دهیم. این می‌شود اقتصاد مقاومتی و چه مقاومتی بهتر از اینکه من مصرفم را کنترل کنم؟
در مصرف آب، در مصرف سوخت و در مصرف انرژی وضع کشور فاجعه آمیز است، یعنی این مقدار انرژی که ما در کشور خرج می‌کنیم در هیچ جای دنیا خرج نمی‌کنند. ولی ما داریم به صورت وحشتناک انرژی و این سرمایه عظیم را از دست می‌دهیم.اقتصاد مقاومتی به معنای این است که این سفره را جمع کنیم و این رویه را عوض کنیم.