کلید‌های دیجیتال و رانندگی با موبایل
شاید برای شما هم پیش آمده باشد که کلید خودرو خود را گم کرده یا در جایی جا بگذارید. در چنین مواقعی قطعا به فکر سیم‌های پشت استارت خودرو نخواهید افتاد؛ چراکه در خودروهای جدید غیرممکن است بتوان خودرویی را از این طریق روشن کرد. خودرو‌های جدید برای روشن شدن یا باز شدن درهایش نیاز به حضور کلید فیزیکی دارند و برای روشن شدن نزدیک بودن کلید کفایت می‌کند. شرکت سوئدی ولوو قصد دارد در سال 2017 خودروهای خود را بدون کلید عرضه کند و برای روشن شدن و باز شدن درهای خودرو تنها حضور تلفن همراه در نزدیکی خودرو برای برقراری ارتباط بلوتوث با خودرو کافی است. ولوو در نظر دارد با ارائه نرم‌افزاری ویژه امکانات زیادی برای کنترل کردن خودرو در اختیار افرادی که می‌خواهند از محصولات ولوو استفاده کنند قرار دهد. این خودرو‌ها در صورت نیاز مشتری همراه با کلید‌های فیزیکی متداول هم عرضه می‌شوند؛ اما استفاده از این نرم‌افزار باعث می‌شود خودرو در اختیار افرادی که توسط راننده اجازه استفاده از آن را دریافت کرده‌اند، قرار بگیرد.
در نظر بگیرید قصد سفر به شهری دیگر را دارید و باید خودروی خود را در پارکینگ فرودگاه پارک کنید. در این حالت باید کلید خودرو را در اختیار سایر افراد خانواده قرار دهید که این کار عموما کار پر دردسری خواهد بود یا افراد محدودی می‌توانند از کلید یدک خودرو برای دسترسی به آن استفاده کنند. با کمک این نرم‌افزار راننده اجازه دسترسی به خودرو و محل پارک شدنش را به هر شخصی که اجازه دسترسی را در نرم‌افزار موبایل خود دریافت کرده باشد، می‌دهد و کافی است شخص مورد نظر با بلوتوث فعال به خودرو نزدیک شود در این حالت خودرو با شناسی کد موجود در نرم‌افزار در اختیار شخص قرار می‌گیرد. این اتفاق باعث می‌شود دسترسی اعضای خانواده و سایر دوستان به یک خودرو بدون دردسر داشتن کلید میسر شود. ایده دسترسی به خودرو به کمک نرم‌افزار تلفن همراه ایده جدیدی نیست، اما به عنوان روشی ثانویه در نظر گرفته می‌شد. با استفاده از این نرم‌افزار که نوعی کلید دیجیتال به حساب می‌آید کاربران می‌توانند از سیستم‌های خودروهای اجاره‌ای ولوو بهره ببرند و در شهر‌های مختلف با شناسایی محل پارک این خودروها تنها با داشتن اجازه دسترسی در نرم‌افزار تلفن همراه خود از خودرو استفاده کرده و آن را برای استفاده سایر افراد در محلی دیگر پارک کنند. البته باید به این نکته توجه کرد که چنین سیستم‌هایی طبق گفته محققان، به‌راحتی قابل هک شدن هستند و باید تا سال ۲۰۱۷ منتظر شد و دید که شرکت ولوو چه تدابیری برای جلوگیری از چنین دسترسی‌های غیرمجاز در نظر خواهد گرفت. این ویژگی مورد توجه شرکت‌های اجاره خود قرار می‌گیرد چراکه باعث می‌شود بدون حضور فیزیکی در دفاتر اجاره خودرو، مشتریان با داشتن این اپلیکیشن که نقش کلید دیجیتال را بازی می‌کند بعد از طی کردن مراحل آنلاین و پرداخت صورت حساب به نزدیک ترین محل پارک آن خودرو مراجعه و از آن به‌راحتی استفاده کند.

در دنیای ماشین‌های هوشمند نرم‌افزار‌های زیادی برای کنترل خودرو معرفی شده و کارهای زیادی را می‌توان با نرم‌افزارهای موجود و پس از ایجاد ارتباط بین خودرو و نرم‌افزار ایجاد کرد. در صورتی که خودروی شما امکانات لازم برای اتصال به نرم‌افزار‌های تلفن همراه را داشته باشد شما می‌توانید مقدار سوخت، فاصله تا پمپ بنزین، میزان باد لاستیک و باز کردن و قفل کردن درها و روشن و خاموش کردن خودرو را در اختیار داشته باشید هرچند خطر هک شدن این نرم‌افزارها زیاد است، اما موارد مصرف مفید و قابل‌توجهی می‌توانند داشته باشند. در میان این نرم‌افزار‌ها شرکت لندرور در حال آزمایش نرم‌افزاری برای هدایت خودرو است و شاید در آینده‌ای نه چندان دور با استفاده از تلفن همراه خود به رانندگی بپردازید. در نظر بگیرید هر دو طرف خودروی شما خودروهایی با فاصله‌ای بسیار اندک پارک کرده‌اند در این حالت با استفاده از نرم‌افزار خودرو را روشن و به کمک فرمان دیجیتال آن‌را هدایت و از محل پارک خارج می‌کنید یا وقتی در مسیر صعب‌العبور قرار دارید و نگران برخورد کف خودرو با سنگ‌ها و... هستید در این حالت از خودرو خارج شده و در کنار آن راه رفته و آن را دقیق‌تر هدایت می‌کنید. با وجود سیستم‌های پیشرفته هدایت خودرو مواردی مانند کلید‌های دیجیتال یا نرم‌افزارهای هدایت‌کننده خودرو دور از تصور نیستند و قابلیت‌های زیادی را در آینده نزدیک اختیار رانندگان قرار می‌دهند. با همه این توانایی‌هایی که در حوزه دیجیتال در صنعت خودرو ایجاد شده، اکنون این سوال پیش می‌آید که آیا دوران حکمرانی رانندگان بر خودروها به پایان خود نزدیک می‌شود یا نه؟ این سوال موافقان و مخالفان سرسختی دارد. موافقان عقیده دارند در آینده نزدیک راننده به یک کاربر به معنای دیجیتالی آن تبدیل می‌شود. یعنی دستوراتی را صادر کرده و نتیجه‌ای را می‌گیرد و به مکانیسم هدایت به‌سوی نتیجه دخالتی ندارد، اما مخالفان عقیده دارند که رانندگی تصمیم‌گیری‌های لحظه‌ای است که الزاما از طریق الگوهای منطقی و ریاضی نمی‌تواند انجام شود. به همین دلیل خودروها همیشه به راننده نیاز خواهند داشت.