ایجاد تماشاخانه‌های محلی در اصفهان ضرورت دارد

دنیای اقتصاد- تماشاخانه محلی به مکانی اطلاق می‌شود که به منظور تمرین و اجرای نمایش و نمایشنامه خوانی استفاده شده و دارای پروانه تاسیس و فعالیت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان و تابع قوانین و مقررات اماکن عمومی باشد. همچنین حداقل ظرفیت سالن ۵۰ نفر و حداکثر ۱۰۰ نفر باشد. در این میان اما با توجه به کمبود سالن تئاتر در اصفهان ایجاد تماشاخانه های محلی حایز اهمیت است. هر چند زمزمه های تاسیس تماشاخانه در اصفهان چندی است که به گوش می رسد اما انگار این موضوع هنوز راه به جایی نبرده است.

"ایجاد تماشاخانه محلی در هر محله ای از شهر اصفهان ضروری به نظر نمی آید و استقبال مردم از این مکان ها بستگی به نوع فرهنگ آن محله خواهد داشت." یک کارگردان تئاتر با بیان این مطلب، افزود: طبق تجربه ای که تا به حال در زمینه تئاتر در اصفهان داشته ام، می توانم بگویم که با وجود اینکه تئاتر در اصفهان مانند تهران هنوز جا نیافتاده و برای برخی گنگ و مبهم است، اما ایجاد تماشاخانه های محلی در اصفهان با توجه به کمبود سالن تئاتر امری ضروری و بااهمیت است و من بسیار مشتاقم هستم که این اتفاق در اصفهان رخ دهد. امید نیاز بیان کرد: متاسفانه مردم اصفهان خوش پیشواز و بد بدرقه هستند و ممکن است که تماشاخانه های محلی در آغاز کار و یا حتی یک سال بعد از فعالیت خود جا نیافتند و مخاطبان کمی داشته باشند، اما با تکرار و همچنین اصرار و طی زمان می توانند بسیار موفق عمل نمایند.

این کارگردان تئاتر در بخشی دیگر از سخنانش، تصریح کرد: رونق تماشاخانه های محلی و همچنین میزان استقبال مردم از این مکان ها بستگی به نحوه مدیریت اداره ارشاد و فرهنگ خواهد داشت. مسلما اگر ارشاد در این زمینه سخت گیری های زیادی به خرج دهد مخاطبان کمی استقبال خواهند کرد. در ضمن یک عامل دیگر که در جذب مخاطب اهمیت دارد این است که این تئاترها به دست افرادی برگزار شود که رزومه و سواد کافی در خصوص تئاتر داشته باشند. نیاز با اشاره به اینکه در جذب مخاطب به تماشاخانه های محلی، نوع محله نیز اهمیت زیادی دارد، افزود: ممکن است مردم محله ای از لحاظ فرهنگی در سطح بسیار بالایی قرار داشته باشند اما در محله دیگر کاملا با تئاتر بیگانه باشند و برای تاسیس تماشاخانه ی محلی استقبال نشان ندهند.

نیاز در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا ایجاد تماشاخانه های محلی در هر محلی از نظر شما امری منطقی و یا ضروری به نظر می رسد، خاطر نشان ساخت: خیر. قطعا هر محله ای نیاز به تماشاخانه نخواهد داشت. مسلما کیفیت اجرای تئاتر و نمایش در هر محله ای از کمیت آن مهم تر خواهد بود. به گفته وی ایجاد تماشاخانه های محلی در محله های مختلف شهر اصفهان نیاز به برنامه ریزی منطقی دارد و نباید بدون حساب و کتاب این امر محقق گردد، چرا که در این صورت و همچنین اگر از تماشاخانه ها استفاده مثبت به عمل نیاید نه تنها به بهبود وضعیت تئاتر در حال حاضر کمکی نخواهد شد بلکه ممکن است ببیشتر از گذشته آسیب ببیند.