مراسم بهره‌برداری رسمی از تاسیسات تولیدی جدید و طرح توسعه شرکت توربوکمپرسور نفت (OTC) مقارن با جشن تولید توربین ملی تا پایان سالجاری برگزار خواهد شد.
مهندس سعید مهتدی، مدیر عامل گروه شرکت های توربوکمپرسور نفت ( OTC ) هفته گذشته در دیدار مهندس یدالله صادقی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران و معاونین این سازمان از تاسیسات تولیدی جدید این شرکت در شهرک صنعتی شمس‌آباد، از برگزاری جشن تولید توربین ملی این شرکت تا پایان امسال خبر داد.
OTC در واقع هلدینگی متشکل از ده شرکت است که فعالیت خود را در سال ۱۳۷۹ با سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی و پس‌انداز کارکنان صنعت نفت با هدف دستیابی به دانش فنی تولید توربوکمپرسور و انتقال آن به کشور آغاز کرد.pic۱
استراتژی OTC برای نیل به این هدف استفاده حداکثری از ظرفیت‌های فنی و توانائیهای داخلی بود که نتیجه آن با گذشت نزدیک به ۱۵ سال، همکاری با ۵۰ شرکت سازنده داخلی که در زنجیره تامین OTC قرار گرفتند و استفاده از توانمندی‌های آنان برای بومی سازی و تامین توربوکمپرسورها به عنوان کالای استراتژیک مورد نیاز صنایع مختلف از جمله نفت، گاز و پتروشیمی بوده است.
توربوکمپرسورهای تولیدی این شرکت کاربردهای مختلفی دارند، از آن جمله به عنوان قلب تپنده ایستگاههای تقویت فشار گاز گرفته تا کاربری و به عنوان ژنراتورهای کوچک با تولید برق با ظرفیت ۲۵ مگاوات شناخته می‌شوند.
حرکت در مسیر بومی سازی تولید توربوکمپرسورهای صنعتی و توربوژنراتورهای نیروگاهی با همکاری شرکت آلمانی زیمنس پا گرفت. این همکاری علاوه بر انتقال فناوریهای پیشرفته تولید توربوکمپرسور به کشور موجب شد جمهوری اسلامی ایران به باشگاه تولیدکنندگان توربوکمپرسور بپیوندد که تا پیش از آن تنها کشورهای ایالات متحده امریکا، روسیه، سوئد، ایتالیا، اوکراین و آلمان در آن عضویت داشتند. اما زیمنس در طی دو سال اخیر و در سایه تشدید تحریم ها پا پس کشید و OTC با اتکا به توان داخلی حرکت به سمت این هدف و خودکفایی را سرعت بخشید.
در واقع OTC به خصوص در سال‌های اخیر به شریک اصلی صنایع نفت،‌ گاز و پتروشیمی در حوزه تامین توربوکمپروسورهای مورد نیاز این صنایع تبدیل شده و میزان وابستگی در این بخش را به حداقل رسانده است.
در این برهه قراردادهایی برای تامین ۱۰۰ دستگاه توربوکمپرسور با شرکت‌های دخیل در توسعه این صنایع به امضا رسیده ، همچنین اولین توربین این شرکت در فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی نصب شده و دومین توربین هم در حال روشن شدن است. این شرکت تاکنون نزدیک به یکصد دستگاه توربوکمپرسور ۲۵ مگاواتی به صنایع نفت و گاز جمهوری اسلامی ایران تحویل داده است.
با اجرای طرح تولید توربوکمپرسور ملی و تکمیل فازهای دیگر تاسیسات تولیدی OTC توان تولید طی سال‌ آینده به ۲۰ دستگاه و در نهایت به ۳۶ دستگاه در سال بالغ خواهد شد.
تولید توربوکمپرسور، صنعتی دانش‌بنیان (های‌تک) است تا آن جا که در یکی از شرکت های گروه OTC که کار طراحی را بر عهده دارد از ۲۰۰ نفر پرسنل شاغل ، ۱۷۰ نفر مدرک تحصیلی لیسانس ، فوق‌لیسانس و دکترا دارند.pic۲
به گفته مهندس محمد شهابی، مدیرعامل و عضو هیئت مدیره شرکت OTEC ( طراحی مهندسی توربوکمپرسور نفت آسیا )که زیر نظر هلدینگ OTC است توسعه این شرکت از مجموعه‌ای کوچک که به کار ساخت موتورهای توربین‌ها اشتغال داشت به هلدینگی معظم با هزار نیرو، افتخاری بزرگ است که همه کارکنان در آن سهیم هستند.
OTC از چند سال قبل و با توجه به کمبود جا در محل قبلی، تصمیم به اجرای طرح توسعه گرفت که فاز اول آن در این راستا در زمینی به مساحت ۳.۶ هکتار در شمس‌آباد خریداری و تاسیساتی به مساحت ۲.۲ هکتار در آن اجرا شد.
برای راه‌اندازی این واحد که از پیشرفته‌ترین ادوات ماشین‌کاری صنعتی بهره‌ می‌جوید نزدیک به ۱۰۰ میلیون‌یورو سرمایه‌گذاری صورت گرفته که در نوع خود در کشور و منطقه منحصر به فرد است. تاسیسات جدید شرکت، دارای نیروگاهی ۴ مگاواتی است که مانع از توقف فعالیت این واحد حتی در صورت قطع برق می‌شود. در واقع OTC اولین شرکت خصوصی در استان تهران می‌باشد که چنین امکاناتی را پیش‌بینی کرده است. وجود این نیروگاه برای شرکتی چون OTC که ماشین‌آلاتی دقیق و گران‌قیمت دارد اجتناب‌ناپذیر بوده چرا که هر دستگاه‌ این شرکت بالای سه میلیون‌یورو قیمت دارد.
OTC که مترصد برگزاری جشن تولید توربین های ۲۵ مگاواتی موسوم به توربین ملی با فناوری کاملا داخلی در ماه‌های آتی است همه اجزای این محصول را به استثنا آلیاژهای خاص که در انحصار چند کشور می باشد را در داخل تامین می‌کند. همین مساله باعث شده است که OTC در ایران و خاورمیانه رقیبی نداشته باشد و بسیاری از کشورهای منطقه برای تامین نیاز خود در این بخش چشم به این شرکت بدوزند.
ترکمنستان یکی از کشورهایی است که به خرید توربوکمپرسورهای OTC تمایل نشان داده و رایزنی برای همکاری با این کشور در جریان است.
به گفته مهتدی، اگرچه خودداری کارشناسان زیمنس از ادامه همکاری با OTC این شرکت را از بابت تامین برخی آلیاژها و قطعات با مشکل مواجه کرد اما این موانع با همت و تلاش کارکنان گروه OTC برطرف شد و OTC امروز قدرتمندتر از همیشه به راه خود ادامه می‌دهد. دقت در طراحی و اجرا موجب شده تولیدات OTC در تمامی مناقصه‌ها گوی سبقت را از رقبا و حتی شرکت‌های قدر و صاحب برند در عرصه بین‌المللی برباید و به تامین کننده اصلی توربوکمپرسورهای قدرت متوسط کشور تبدیل شود.
با عملیاتی شدن ۳ فاز تاسیسات طرح توسعه شهرک صنعتی شمس‌آباد و همگام با افزایش ظرفیت تولید مجموع نیروهای شرکت OTEC به ۵۰۰ نفر خواهد رسید که این به معنای رسیدن کارکنان هلدینگ به سقف ۲ هزار نفر خواهد بود.pic۳
قطع همکاری با زیمنس اگرچه موجب شده OTC با سرعت بیشتری به سمت خوداتکایی برود اما معایبی هم داشت که از آن جمله مختل شدن برنامه تبدیل این شرکت به تامین کننده اصلی توربوکمپرسورهای مورد نیاز در سطح منطقه و به عبارتی قرار گرفتن شرکت به پایلوت منطقه است هرچند با فضای سیاسی جدید و احتمال همکاری دوباره با زیمنس این طرح قدیمی می تواند دوباره مورد بحث قرار گیرد.
مهندس صادقی و هیات‌همراه در این دیدار با پیشینه و توانمندی‌های OTC آشنا شدند و در جریان روال تولید محصول در این واحد و کل هلدینگ قرار گرفتند و مقرر شد که برای رفع مشکلات شرکت و برنامه ریزی مطلوب در جهت بهره برداری رسمی آن در آینده نزدیک پیگیری لازم صورت گیرد.