درهای باز اقتصاد اصفهان به روی سرمایه گذاران سالزبورگ
دنیای اقتصاد: نشست بررسی فرصت‌های تجاری و سرمایه گذاری در اصفهان و ایالت سالزبورگ اتریش با حضور هیاتی 40 نفره از این کشور متشکل از استاندار و رئیس اتاق بازرگانی سالزبورگ و جمعی از فعالان اقتصادی این ایالت در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد.


رئیس اتاق بازرگانی اصفهان در این نشست با اشاره به اینکه استان اصفهان با داشتن ۸ هزار واحد صنعتی در زمینه های مختلفی از جمله فولاد، پتروشیمی و سیمان در کشور فعال است، گفت: استان اصفهان پتانسیل خوبی در زمینه گردشگری دارد.

عبدالوهاب سهل آبادی به حضور هیات بلند پایه اتریشی در اصفهان اشاره کرد و گفت: این هیات در زمینه گردشگری و کشاورزی به اصفهان سفر کرده و در این خصوص اتاق فعالان این حوزه ها را به این نشست دعوت کرده تا از فرصت های به وجود آمده استفاده کنند. وی با بیان اینکه استان اصفهان طی چند سال گذشته از نظر علمی پیشرفت زیادی داشته است، تاکید کرد: بیشترین دانشگاه های کشور در این استان هستند و این منطقه در صنایع هایتک رشد خوبی دارد. به گفته سهل آبادی، پتانسیل های اصفهان موجب شده هیات های مختلفی که به ایران سفر می کنند خواستار سفر به اصفهان باشند. معاون عمرانی استاندار اصفهان نیز در این نشست با اشاره به اینکه شرایط سیاسی و فراملی کنونی فرصت خوبی برای افزایش روابط اقتصادی ایران با دنیاست، اظهار داشت: حضور رئیس‌جمهور اتریش در اصفهان در سفر اخیر خود زمینه را برای حضور این هیات مهیا کرد و ما امیدوار به توسعه روابط خود با این کشور هستیم.
محمدعلی طرفه، اصفهان را استانی تمدن ساز و با سابقه در علم و هنر و پرچم دار گردشگری کشور معرفی کرد و افزود: 5 اثر تاریخی اصفهان ثبت بین المللی شده همچنین این شهر به‌ تازگی به ‌عنوان شهر جهانی صنایع‌دستی ثبت‌ شده است و علاوه بر آن، با چند شهر جهان ارتباط خواهرخواندگی دارد.

معاون عمرانی استاندار اصفهان با اشاره به اینکه ظرفیت های هنری و تاریخی اصفهان زمینه رشد و ارتقا این استان را فراهم کرده است، تصریح کرد: در این راستا می توان زمینه ارتباط با گردشگران اتریشی را فراهم کرد. وی به ظرفیت های عملی، فناوری و پژوهشی اصفهان نیز اشاره کرد و افزود: به دلیل وجود دانشگاه‌های فراوان، ظرفیت علمی خوبی طی دهه اخیر در اصفهان پدید آمده و هنرمندان و صنعتگران استان جزو نیروهای فعال منطقه و جهان محسوب می‌شوند. وی با تاکید بر اینکه اصفهان در بخش کشاورزی و باغداری همیشه رتبه اول و دوم کشور را داشته است، افزود: صنایع کشاورزی ما آماده ارتقای تکنولوژی به رده‌های بالای جهانی هستند همچنین در حوزه حمل‌ونقل عمومی نیز ظرفیت و موقعیت جغرافیایی مناسبی داریم و جمعیت 4.8 میلیون نفری اصفهان توان بالایی برای حمل‌ونقل بار و مسافر ایجاد کرده است.

طرفه در ادامه با بیان اینکه اصفهان در بخش صنعت به دلیل دارا بودن صنایع استراتژیک همچون نساجی و فناوری‌های نوین پیشتاز است، گفت: زمینه های ایجاد ارتباط فناوری با اتریش فراهم شده و امیدواریم در فرصت موجود این ارتباطات را مستمر کنیم.
استاندار سالزبورگ نیز در این نشست با تشکر از استقبال گرم اصفهانی ها برای حضور این هیات، گفت: مردم اتریش علاقه بسیاری به کشور تاریخی ایران و همچنین اصفهان دارند.
ویلفرد هاسلاور، ظهر با اشاره به سابقه 170 ساله روابط دو کشور ایران و اتریش، ابراز امیدواری کرد: با بهبود شرایط موجود روابط حسنه بین دو کشور در حوزه های اقتصادی و گردشگری ایجاد شود. وی با بیان اینکه سالزبورگ یکی از 9 ایالت کشور اتریش و مرکز آن شهری به همین نام است، افزود: این ایالت با جمعیت 550 هزار نفری و از نظر اقتصادی بسیار قوی است.

استاندار سالزبورگ با بیان اینکه نرخ بیکاری سالزبورگ 5 درصد است، افزود: تولید ناخالص ایالت سالزبورگ اتریش 42 هزار یورو به ازای هر نفر در سال و در مجموع 24 میلیارد یورو است و پتانسیل اقتصادی آن در حوزه های تولیدی، گردشگری، تجارت و فرهنگ است. وی گفت: 58 درصد گردشگران این ایالت در فصل زمستان برای اسکی و ورزش های زمستانی و 10 میلیون گردشگر در تابستان برای بازدید از دریاچه ها و کوهنوردی به این منطقه سفر می کنند.

هاسلاور با بیان اینکه هنرمند معروف موتزارت اهل این ایالت است، افزود: جشنواره های سالزبورگ از نظر کیفی جزو بهترین جشنواره ها از نظر هنرهای کلاسیک و معاصر است. به گفته وی، سالزبورگ را با موسیقی های متنوع می شناسند و علاوه بر اینکه در حوزه های علمی و تحقیقات پیشرو است، در زمینه های آی تی، محیط زیست، تولید آب، صنایع چوب، خودرو و سلامت نیز فعالیت دارد.
استاندار سالزبورگ افزود: این ایالت در زمینه های دانش انرژی، دانش پاک، صنایع غذایی و پلاستیک، تجارت و خدمات لوجستیک فعال است .رییس اتاق بازرگانی سالزبورگ اتریش نیز در این نشست با بیان اینکه انسان‌های مهربان یقیناً آینده خوبی را با هم رقم می‌زنند، گفت: گردشگری و صنعت زمینه خوبی برای همکاری دو شهر اصفهان و سالزبورگ است. وی افزود: اصفهان و سالزبورگ در زمینه فرهنگ، تجارت، علم و صنایع اشتراکات زیادی دارند.

خاطر نشان می شود صنعت گردشگری یکی از مهمترین بخشهای مهم اقتصاد ملی اتریش محسوب می شود و اصلی ترین شریک تجاری اتریش به لحاظ تاریخی کشور آلمان است. ۷۲ درصد از کل مبادلات تجارت خارجی اتریش با ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپاست. محور اصلی صادرات ایران به اتریش را نفت خام تشکیل می دهد و از اقلام عمده صادرات غیرنفتی می توان از قالی و قالیچه دست بافت، صمغ های نباتی، میوه های تازه و خشک یاد کرد. واردات ایران از اتریش را محصولات مختلف صنعتی و مواد اولیه مورد نیاز کارخانجات از جمله مواد شیمیایی، انواع وسایل یدکی راه آهن، ماشین آلات، کاغذ و مقوا، مواد غذایی(ذرت و جو)، چوب و عصاره های روغنی تشکیل می دهد. اتریش از جمله کشورهایی است که سیاست بی طرفانه و مستقلی در اروپا دارد. این کشور با شرکت نکردن در تحریم اقتصادی علیه ایران باعث شد که در سال های پس از انقلاب، همواره هیات هایی برای گسترش روابط اقتصادی و بازرگانی دوجانبه بین دو کشور مبادله شوند.