اقتصاددان برجسته کشور درحاشیه همایش روز صنعت و معدن که در محل نمایشگاه بین‌المللی مشهد برگزار شد، گفت: تنها راه خروج از مشکلات اقتصادی ایران در حال حاضر حمایت از بخش تولید است. فرشاد مومنی درگفتگو با خبرنگار دنیای اقتصاد با بیان اینکه پدیده رکود دو زاویه بسیار مهم دارد و به عبارتی اگر قرار باشد به معنای واقعی کلمه از رکود خارج شویم، حداقل باید در یکی از این دو زاویه مورد نظر علائم معناداری دیده شود، اظهارکرد: زاویه نخست مربوط به سمت عرضه اقتصاد است. بخش‌های مولد در اقتصاد ایران همچنان شرایط شکننده‌ای را تجربه می‌کنند. متاسفانه تصویری شفاف از وضعیت بخش‌های مولد در زمان آغاز به کار دولت جدید ارائه نشده است
وی ادامه داد: اما در همین حد می‌توانم بگویم که در گزارش‌های وزارت کار، به صراحت عنوان شده که در خلال سال‌های ۸۸ تا ۹۱، تعداد بنگاه‌های مشکل‌دار تولیدی کشور، رشدی معادل ۷۵۰ درصد را تجربه کرده‌اند. در این میان دولت یازدهم نه تنها تصویر دقیق و جامعی از این شرایط ارائه نکرد، بلکه تحلیل روشنی نیز ارائه نداد تا مشخص شود
از نظر آنها این افزایش بنگاه‌های تولیدی مشکل‌دار ریشه در چه مسائلی داشته است.
این استاد دانشگاه افزود: براساس تحلیل ما، در غیاب گزارش‌ها و تحلیل‌های رسمی و دقیق از این شرایط، دولت جدید در همین مدت فعالیت خود نه تنها کمکی موثر به بهبود اوضاع تولیدکننده‌ها نکرده است، بلکه اگر به سیاست‌گذاری‌های اخیر نگاه کنیم، می‌بینیم که این سیاست‌ها کم و بیش موج‌های جدیدی از فشار به تولیدکنندگان را به همراه داشته است.
مومنی تصریح کرد: در این خلال ما شاهد رشد نرخ پایه ارز، افزایش چشمگیر قیمت حامل‌های انرژی، افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده، رشد دستمزد نیروی کار و رشد قیمت معنادار سایر نهاده‌های تولید بوده‌ایم.
وی با بیان اینکه زاویه دوم بحث در زمینه رکود در شرایط کنونی ایران به بحران تقاضا باز می‌گردد، تصریح کرد: یک سر این بحران به تحولات کسری بودجه خانوارهای ایرانی باز‌می‌گردد. گزارش‌های رسمی مرکز آمار ناظر بر افزایش ۵/۴‌برابری کسری بودجه خانوارهای ایران طی ۸ ساله اخیر است و یک سر دیگر آن به ابعاد بسیار پیچیده کسری مالی دولت مربوط می‌شود، چیزی که از طریق رد‌گیری تحولات شاخص ضمنی هزینه‌های مصرفی و سرمایه‌ای دولت قابل درک است و علائم آشکار آن در کمیت و کیفیت سرمایه‌گذاری‌های عمرانی دولت و گستره و عمق فساد مالی قابل مشاهده است.
مومنی متذکر شد: در شرایط فعلی ما، تنها از طریق ارتقای بنیه تولیدی کشور می‌توان از دور رکود تورمی خارج شد. در شرایط کنونی سیاست‌های پولی و مالی و سیاست‌های تجاری و ارزی، علیه مصلحت‌های تولیدکنندگان سامان یافته است.
وی درخاتمه بیان کرد: تمام کسانی که در دنیا تحقیقات جدی روی مسئله رکود تورمی انجام دادند، می‌گویند در چنین شرایطی تنها راه نجات اقتصاد، تقویت تولید است. زیرا از طریق افزایش تولید، عرضه کل اقتصاد افزایش و بنابراین فشارهای تورمی کاهش می‌یابد و از آنجا که این افزایش عرضه کل نیازمند به‌کارگیری نیروی انسانی بیشتر است، به نوبه خود می‌تواند معضل بیکاری را هم تقلیل دهد.