چیزی به اسم صنعت فوتسال در ایران وجود ندارد

مسعود سعیدی- اینکه "ایران" به عنوان یکی از قطب‌های فوتسال آسیا هنوز نتوانسته از این ورزش مهیج و پرطرفدار، درآمدی حاصل کند، موضوعی است که حالا باید برای واکاوی آن، حرکت‌های جدی صورت داد. فوتسال ایران با سال‌ها افتخار و معرفی ده‌ها بازیکن مطرح به آسیا، هنوز که هنوز است با مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم می‌کند و ساده‌ترین اتفاقات در آن به عنوان یک معضل حل نشدنی قلمداد می‌شود. در واقع این ورزش زیر سایه فوتبال، گاه گاهی برای خود حرکت‌هایی صورت می‌دهد؛ اما این حرکت‌های نه‌چندان مداوم، علاج کار تحقق رویای "صنعت فوتسال" نیست. علی افضل، بازیکن سابق فوتسال اصفهان و سرمربی سابق تیم‌های فولاد ماهان، فیروزصفه و گیتی‌پسند اصفهان که سرمربی‌گری مس سونگون را برای مسابقات لیگ برتر فصل آینده بر عهده دارد، به عقیده افضل، تا زمانی که حقوق حقه فوتسال به آن داده نشود و مسئولان، این ورزش پرطرفدار را به عنوان یک ورزش مهم و تأثیرگذار و دارای ظرفیت‌های سودآوری بسیار مد نظر نگیرند، رویای تحقق «صنعت فوتسال» عملیاتی نمی‌شود. به اعتقاد این سرمربی، در حال حاضر چیزی به اسم صنعت فوتسال در کشور وجود ندارد و عزمی نیز برای تحقق آن به چشم نمی‌خورد. گفت وگوی دنیای اقتصاد با علی افضل به بررسی دلایل این موضوع می‌پردازد.

دنیای اقتصاد: در ماه‌های گذشته تغییراتی در فدراسیون فوتبال صورت گرفته و بسیاری امیدوار هستند که با این تغییرات، حرکت‌هایی برای ایجاد یک تحول اساسی در فوتسال کشور نیز ایجاد شود. به نظرتان این اتفاق تا چه اندازه شدنی است؟!

به نظر من تا زمانی که مسئولان ما برای فوتسال اهمیت و ارزشی قائل نشوند، اقتصاد این رشته درست نخواهد شد. متأسفانه امروز همه ورزش‌های ما در تلویزیون به جز فوتسال پخش مستقیم دارند اما این موضوع درباره فوتسال تحقق پیدا نکرده است. باید بگویم که اگر صدا و سیما و مسئولان فدراسیون فوتبال در این زمینه اقدامی جدی صورت ندهند، شرایط فوتسال از این که هست، بدتر خواهد شد. از نظر من کمیته فوتسال باید هرچه سریعتر به عنوان یک کمیته مستقل صورت گیرد و این ورزش، کمیته داوران جداگانه و بخش‌هایی مجزا از فوتبال داشته باشد و کمیته انضباطی آن جدا شود؛ با این حال احساس می‌کنم که در حال حاضرتحرک چندانی در این زمینه از مسئولان مشاهده نمی‌شود.

دنیای اقتصاد: دلیل این موضوع از نگاه شما چیست؟!

متأسفانه امروز مسئولان ما به دنبال آن هستند که مسابقات فوتسال را به هر قیمتی برگزار کنند و برایشان اهمیتی ندارد که در نهایت چه اتفاقی صورت می‌گیرد و مسابقات در چه کیفیتی برگزار می‌شود. این در حالیست که ما باید به دنبال آن باشیم که فوتسالمان بازیکنان خوبی پرورش دهد و مربیان و بازیکنان باکیفیتی را به کشور معرفی کند تا از این طریق بتوانیم این ورزش جذاب را به عنوان یک صنعت در کشور مطرح کنیم.

دنیای اقتصاد: به گفته بسیاری، برگزاری رقابت‌های فوتسال در زمان نامناسب و در نهایت اتفاقات دیگر نشان می‌دهد که فوتسال اولویت مسئولان نیست. برخی بر این باور هستند که مسئولان در ابتدا به دنبال ساماندهی فوتبال و پس از آن فوتسال هستند. آیا واقعاً اینگونه است؟!

البته که اینگونه است. بنا بر اعلام مسئولان فدراسیون، بازی‌های لیگ برتر امسال، ۷ مرداد آغاز می‌شود و از ۶ مرداد رقابت‌ها بعد از ۴ مسابقه، به مدت ۲ ماه متوقف خواهد شد و این موضوع به میزان قابل توجهی بر کیفیت بازیکنان تأثیر می‌گذارد. متأسفانه مربیان باید دوره‌های سنگین بدنسازی خود را برای بازیکنان تیم انجام دهند و پس از آن، با یک توقف بزرگ در لیگ برتر مواجه خواهند شد که این بسیار به ضرر فوتسال کشور است.

دنیای اقتصاد: یکی از موضوعات مهم دیگر در فوتسال ما، حاشیه‌های مختلف آن است و این موضوع زمینه‌ساز فرار سرمایه‌گذاران از این ورزش می‌شود.

باید بگویم یکی از دلایل این فاجعه، بی‌توجهی به داوری‌های لیگ برتر و سطح پائین آن است. بارها گفته‌ام تا زمانیکه کمیته داوران لیگ برتر فوتسال ما توسط کمیته داوران فدراسیون فوتبال انتخاب شوند و داوران فوتبال، برای مسابقات فوتسال تعیین تکلیف کنند، وضعیت به همین شکل خواهد بود. داوران تخصصی فوتسال باید در این زمینه ورود کنند و شرایط را بررسی کنند تا فوتسال کشور ما رشد کرده و حاشیه‌های آن کم شود تا از این طریق فوتسال کشور به ارزش واقعی خود برسد و سرمایه‌گذاران را بیش از گذشته در خود ببیند. در واقع سرمایه‌گذاران به دنبال آن هستند که به یک ورزش کم‌حاشیه و بدون حرف و بحث‌های مختلف ورود کنند و با توجه به این موضوع، کاهش مشکلات داوری و حاشیه‌های آن، توسعه این ورزش را رقم خواهد زد.

دنیای اقتصاد: طی ماه‌ها و سال‌های گذشته روند سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در فوتسال به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده است. این موضوع در فوتبال به میزان قابل توجهی مشاهده شده و به نظر می‌رسد که شرایط در فوتسال هم مشابه است.

بله. البته هزینه‌های فوتسال نسبت به فوتبال بسیار کمتر است و یک تیم در فوتسال با هزینه‌ای بالغ بر ۳ میلیارد تومان طی یک سال، برای قهرمانی بسته می‌شود. با این حال، این هزینه‌ها در فوتبال بسیار بیشتر است و به همین دلیل، سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند که اگر قرار است در ورزشی سرمایه‌گذاری کنند، این اتفاق در فوتسال صورت گیرد. طی سال‌های گذشته برخی سرمایه‌گذاران مثل مالکان باشگاه گیتی‌پسند، دبیری تبریز و دیگر باشگاه‌های خصوصی، صرفاً به دلیل علاقه شخصی خود به حضور در فوتسال کشور ورود کرده‌اند و تیم‌داری در فوتسال برای این شرکت‌های خصوصی هیچ سودی به دنبال نخواهد داشت. متأسفانه در حال حاضر شرایط فوتسال کشور ما به گونه‌ایست که هزینه‌های صورت گرفته از سوی باشگاه‌ها، هیچ بازگشتی برای آنها ندارد. در واقع سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در فوتسال کشور ما، صرفاً به دلیل علاقه "اشخاص" صورت می‌گیرد و اقتصادی به نام اقتصاد فوتسال در ایران وجود ندارد. یک سرمایه‌گذار خصوصی در فوتسال ایران هیچ سودی از سرمایه‌گذاری خود نمی‌بیند و به همین دلیل باشگاه‌های قدرتمندی در ورزش فوتسال ایران تشکیل نمی‌شود. این در شرایطی است که باشگاه‌ها می‌توانند با ترانسفر یک بازیکن، تربیت مربی، نقل و انتقال بازیکن به کشورهای خارجی و ده‌ها مسئله دیگر در فوتسال درآمدزایی صورت دهند. در لیگ فوتسال اسپانیا دو تیم به مرحله لیگ برتر صعود می‌کنند و با این حال، چندین بار دیگر با یکدیگر بازی می‌کنند و این موضوع، انگیزه‌ها برای حضور در این لیگ را افزایش می‌دهد.

دنیای اقتصاد: آیا عزمی برای تحقق "صنعت فوتسال" در کشور ما به چشم می‌خورد؟

متأسفانه شرایط فوتسال ما در حال حاضر چندان مناسب نیست و کسی در این زمینه حرکتی جدی شکل نمی‌دهد. درخواست ما از مسئولان برای تحقق این هدف مهم، جدا شدن کمیته داوران و دیگر کمیته‌های فوتبال و فوتسال است. امروز پخش تلویزیونی برای فوتسال هم به عنوان یک خواسته بسیار مهم مطرح است و همه باید کاری کنند که از این طریق، فوتسال را مطرح کنند. با توجه بیشتر به مسابقات لیگ ایران و افزایش تعداد بازی‌ها و ارزش قائل شدن برای لیگ، بازیکنان انگیزه‌های بسیاری به دست خواهند آورد و از این طریق، فوتسال کشور از هر نظر رشد خواهد کرد. به نظرم رسانه‌ها در این زمینه نقش بسیار مهمی ایفا می‌کنند و برای تحقق این موضوع باید دست به کار شده و فوتسال کشور را به سمت شرایط مناسبی سوق دهند. رسانه‌ها باید برای توسعه برند باشگاه‌ها در فوتسال کشور، اقداماتی جدی و اساسی عملیاتی کنند تا فوتسال به عنوان یک صنعت پردرآمد، مطرح و قابل توجه برای مدیران باشگاه‌ها و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی مورد توجه قرار گیرد.