برگزاری نمایشگاه فروش پائیزه در شرایط اقتصادی موجود بی‌معناست

دنیای اقتصاد- رئیس اتاق اصناف مشهد گفت: در شرایط اقتصادی موجود و وضعیت فعلی بازار، ضرورت برگزاری نمایشگاه عرضه مستقیم کالا زیرسوال رفته است. به گزارش ایرنا، محمود بنانژاد روز شنبه در نشست خبری به‌مناسبت آغاز فروش فوق‌العاده پائیزه اصناف مشهد افزود: عرضه نشدن کالاهای یارانه‌ای همچون سال‌های قبل، رکود اقتصادی، رقابت و عرضه کالا با تخفیف‌های زیاد در واحدهای صنفی از عواملی است که موجب لغو نمایشگاه فروش پائیزه امسال شده است. وی اظهار کرد: واحدهای صنفی مشهد، امسال طرح فروش فوق‌العاده و حراج فصلی را از ۲۰ شهریور تا پنجم مهرماه به‌عنوان جایگزین نمایشگاه فروش پاییزه اجرا می‌کنند. بنانژاد گفت: این طرح که شامل حراج ویژه کالاست با مشارکت ۱۰۰۰ واحد صنفی فروشنده کیف، کفش، پوشاک و لوازم تحریر، با هماهنگی و دادن مجوز فروش فوق‌العاده توسط ۱۰ اتحادیه مرتبط درحال انجام است. وی افزود: برگزاری نمایشگاه و اجاره غرفه با هزینه حدود ۲۰ میلیون ریال دیگر سودی برای واحد‌های صنفی باقی نمی‌گذاشت و علاوه بر آن، دسترسی به نمایشگاه، مشکلاتی را نیز برای مردم به‌همراه داشت.

رئیس اتاق اصناف با اشاره به پراکندگی واحدهای منتخب فروش در طرح فروش فوق‌العاده و حراج پائیزه اصناف اظهار کرد: نظارت مستمر بازرسان اتاق اصناف مشهد و بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت اعمال می‌شود و مردم می‌توانند تخلفات را به شماره‌های ۱۲۴ و ۳۱۷۳۰۱۲۴ منعکس کنند. همچنین در پیگیری این تخلفات نیازی به حضور شاکی یا تماس‌گیرنده نیست.بنانژاد گفت: نسبت واحدهای تولیدی و توزیعی در مشهد به‌ترتیب ۱۸ و ۴۰ درصد است که آن را نامناسب می‌دانیم و معتقدیم مخالفت با افزایش واحدهای صنفی و افزایش سهم واحدهای تولیدی به کل واحدها موجب رونق فضای تولید، ایجاد کسب‌وکار و اشتغال پایدار می‌شود.

نمایشگاه محلی برای نمایش تکنولوژی‌های جدید است

مدیر بازرسی و نظارت اصناف خراسان رضوی هم در این نشست درخصوص جشنواره سراسری فروش اصناف مشهد گفت: نمایشگاه براساس تعریف مرسوم خود در همه جای دنیا، محلی برای عرضه کالاها، خدمات و تکنولوژی‌های جدید به جامعه هدف هر کالا و خدمت و بستری برای عقد قرارداد میان فعالان اقتصادی است، اما آنچه ما در قالب نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا شاهد هستیم بیشتر شبیه جمعه‌بازارهای قدیمی خودمان است که هرکس هرچه دارد، می‌آورد و در محل نمایشگاه می‌فروشد.

احسان اصولی افزود: البته آنچه که طی سالیان گذشته و در شرایط جنگ و بعد از آن تحت‌تاثیر بحران کمبود کالاها باعث شد تا مدیران وقت برای تنظیم بازار و جلوگیری از تلاطم‌های شدید آن اقدام به تشکیل و راه‌اندازی نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا کنند در مقطع زمانی خود، امری پسندیده و لازم بود اما امروز شبکه وسیعی از توزیع‌کنندگان کالا و خدمات که عموما در قالب اصناف سامان‌دهی شده‌اند، می‌توانند نقش خود را به‌خوبی ایفا کنند و باید اجازه داده شود تا مکانیزم بازار، رفتار طبیعی خود را داشته باشد و از انجام امور مداخله‌جویانه پرهیز شود.

مدیر بازرسی و نظارت اصناف خراسان رضوی ادامه داد: پیچیده‌ترین پرونده‌های ما در بازرسی اصناف، مربوط به نمایشگاه‌های فصلی بوده است و مسلما کنترل، رسیدگی و تحت‌تعقیب قرار دادن یک واحد صنفی که پروانه کسب خود را با طی کردن مراحل متعددی به‌دست آورده و برای کسب‌وکار خود برنامه زمان‌بندی چندساله دارد خیلی راحت‌تر و سهل‌الوصول‌تر از فرد یا مجموعه‌ای است که برای چند روز در نمایشگاه حضور دارد؛ علیرغم تمهیدات خوبی که برای شناسایی غرفه‌داران دیده شده بود بازهم با مشکلات زیادی از جهت تشخیص هویت فروشنده و بعضا رسیدگی به شکایات و مواردی از این دست مواجه بودیم که با برگزارنشدن نمایشگاه، این بخش از معضلات ما کمتر خواهد شد.

برگزاری نمایشگاه فروش پائیزه در شرایط اقتصادی موجود بی‌معناست