انتقادات تند مرتضوی از شورای عالی شهرسازی

دنیای اقتصاد، رها بخشایش- قصه از آنجا شروع شد که شورای عالی شهرسازی و معماری در تاریخ چهارم خرداد ماه مصوبه‎ای ۱۰ بندی درباره بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی و بافت تاریخی شهر مشهد داشت که در یکی از بندهای این مصوبه آمده است تا زمان تصویب طرح بازنگری، هرگونه اقدام در بافت پیرامون حرم مطهر باید با استعلام از مشاور طرح بازنگری صورت گیرد و اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی به عنوان مسئول نظارت بر این امر معرفی شد؛ انتشار این مصوبه واکنش‏هایی را از سوی شهردار و اعضای شورای شهر مشهد به دنبال داشت.

شهردار مشهد اگرچه طی هفته‏های گذشته در جلسات شورای شهر و حاشیه برنامه‏های مختلف به این اتفاقات واکنش نشان داده اما این بار در نشستی خبری که روز شنبه برگزار شد، انتقادات تند خود را صراحتا مطرح کرد. سیدصولت مرتضوی در این جلسه با اشاره به مصوبه ۱۰ بندی شورای عالی معماری و شهرسازی، گفت: در جلسه‏ این شورا به ما گفته شد که مصوبه‌ای وجود ندارد اما این ۱۰ بند در این جلسه تصویب شد؛ این تخلف است یا پروانه دادن به ساختمانی که بیشتر از حد مجاز ساخته می‌شود؟ هر دو تخلف‌اند اما کدام یک سنگین‌تر است؟ ما با زمین‌خواری و رانت‌خواری مبارزه کردیم؛ میزان صدور پروانه‌های تجاری در شهرداری مشهد ۸۵ درصد کاهش یافته است و این یعنی ۸۵ درصد میزان تخلفات کاهش پیدا کرده، آیا این موضوع مستحق تشویق است یا مستوجب تنبیه؟

تخلفات شهرداری را ثابت کنند

مرتضوی با بیان اینکه معاونت عمرانی استانداری و مدیرکل راه و شهرسازی باید جلسه‌ای را برگزار کند و تخلفات شهرداری را به ما اثبات کنند، افزود: اگر تخلفی صورت گرفته، باید طبق روال در استان به آن پرداخته شود اما بدون طی این فرایند، استاندار را دور زدند و مسائل را در شورای عالی شهرسازی مطرح کردند؛ جایگاه شورای عالی شهرسازی در قانون مشخص است؛ در چارچوب وظایف این شورا به مصوبات آن عمل می‎کنیم اما قانون‎گریزی را از شورای عالی شهرسازی نمی‎پذیریم؛ به چه حقی بدون تصویب شورای شهر، طرح‏های تفصیلی مشهد را در شورای عالی شهرسازی مطرح می‏کنند؟ قانون وجود دارد و هر کسی که تخلف کرده، باید پاسخگو باشد. شهردار مشهد در پاسخ به سؤالی در خصوص سردرگمی مدیریت شهری در مقوله مرتفع‎سازی در شهر مشهد، اظهار کرد: شهرداری باید بر اساس طرح‎های مصوب عمل کند؛ در فرهنگ معماری و شهرسازی دو واژه طرح‎های جامع و تفصیلی به چشم می‏خورد؛ به استناد قانون طرح‎های جامع هر از گاهی توسط مشاور بازنگری و پس از تصویب در شورای شهر و شورای برنامه‎ریزی استان باید به تأیید شورای عالی معماری و شهرسازی برسد. مرتضوی ادامه داد: طرح جامع مشهد تصویب شد و پس از تصویب، دبیرخانه شورای عالی معماری موظف به ابلاغ آن است؛ قرار شد استعلام‎های لازم درباره آب مشهد، تقسیمات سیاسی در غرب مشهد و جمعیت این شهر گرفته و طرح جامع ظرف دو یا سه هفته پس از تصویب، ابلاغ شود؛ اکنون ۱۸ ماه از تصویب این طرح می‎گذرد اما هنوز ابلاغ نشده است و تا زمانی که طرح جامع ابلاغ نشود، ملاک عمل، طرح قبلی(پارت) خواهد بود.

سردرگمی مدیریت شهری

شهردار مشهد در خصوص طرح‏های تفصیلی نیز خاطرنشان کرد: رسیدگی به این طرح‎ها در صلاحیت شورای عالی معماری و شهرسازی نیست؛ طبق قانون، طرح‏های تفصیلی بعد از تصویب در شورای شهر باید به تصویب کمیسیون ماده پنج در استان برسد؛ به دلیل تعلل در ابلاغ طرح جامع، نتوانستیم طرح‎های تفصیلی را هم به تصویب برسانیم و تأخیر در ابلاغ طرح جامع باعث سردرگمی مدیران شهری شده است. مرتضوی در بخش دیگری از سخنان خود در واکنش به اظهارات سیدمحمد بهشتی، عضو پژوهشکده ثامن مشهد که گفته بود «دورانی بر شهر مشهد گذشته که سوداگران با اندیشه‌های سوداگرانه‌شان بافت‌های تاریخی را تصرف، پرچم خود را به زمین کوبیده‌اند »، گفت: از فردی که معتقد به کرسی‎داری در دانشگاه‎هاست، انتظار می‌رود ادبیاتش موجب وهن به جایگاه علمی او نشود و برای او بار حقوقی و کیفری به دنبال نداشته باشد. وی با بیان اینکه بحث بلندمرتبه‎سازی در اطراف حرم و اصلاح این ساختمان، یکی از شعارهای اساسی مدیریت شهری است، افزود: یکی از اعتراضات مدیریت شهری به عدم ساماندهی ساخت‌وسازهای پیرامون حرم بود و بنده بعد از انتصاب همواره به این موضوع اعتراض داشتم که هیچ‎کس حق ندارد، حرم را در محاق قرار دهد و اطراف آن را پر از سیمان و آجر کند؛ اگر اختیار و توان مالی داشتم بعد از فضای قدسی حرم رضوی، تا ۳۶۰ درجه فاصله آن را خریداری و به فضای سبز تبدیل می‌کردم؛ اگر به جای سازه‌های زمختی که اطراف حرم ایجاد شده، آرامستان می‎ساختیم، هم درآمد بیشتری داشت هم فضای معنوی ایجاد می‎شد.

شهردار مشهد با اشاره به اینکه طرح نوسازی بافت پیرامون اطراف حرم در دورانی که آقای مفیدی در استانداری مشغول بود به تصویب رسید، عنوان کرد: همچنین آقای بهشتی آن زمان در سازمان میراث فرهنگی مسئولیت داشت؛ دوستان تصور می‎کنند هنوز زمان انشا و شعار است؛ تصور می‏کنند پس از سه سال از دوران مسئولیت باید خود به جای پاسخگویی به مردم، شعار بدهند؛ بیایند بگویند در دوران تصدی خود چه کمکی به بافت پیرامون حرم رضوی کرده‎اند؟ سازمان میراث فرهنگی چقدر کمک کرده است؟ شهرداری مشهد بخش قابل توجهی از آثار تاریخی و فرهنگی اطراف حرم از قبیل خانه داروغه، خانه توکلی، خانه کرمانی و ... را تملک کرده است. وی سخنان بهشتی را غیرکارشناسانه خواند و از شنیدن آن‎ها ابراز شرمندگی کرد و با بیان اینکه خود ایشان باید پاسخ مشکلات به وجود آمده را بدهند، تصریح کرد: از ابتدای اجرای طرح تا زمان تصدی ما حدود یک میلیون و ۲۵۳ هزار مترمربع پروانه در بافت پیرامون حرم صادر شده است؛ ما کمترین پروانه را صادر کردیم و تمام این پروانه‎ها در چارچوب قانون بوده و حتی یک وجب تراکم‎فروشی نکرده‎ایم.

تیم غوغاسالار در دولت!

مرتضوی با بیان اینکه این تیم غوغاسالار که بخشی از دولت را تصدی کرده، همواره فرافکنی می‎کند، افزود: این افراد در مسند قدرت هستند و نقش اپوزسیون را بازی می‌کنند؛ رئیس جمهور وعده کمک هزار میلیارد تومانی به بافت فرسوده اطراف حرم را داده بود، اما این قول‌ها عملی نشد؛ استاندار خراسان رضوی نهایت تلاشش را در خصوص واسطه‌گری میان دولت و شهرداری انجام داده و جلسات متعددی برای احقاق حقوق شهرداری توسط استانداری انجام شد اما خروجی همه آن جلسات صفر بوده است. شهردار مشهد در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه رفتارها و سخنان سیاسی شما چقدر در بحث و جدل‌های شکل گرفته میان شهرداری و شورای عالی شهرسازی تاثیرگذار بوده است، گفت: ما هیچ‌وقت در اینگونه مباحث شروع‌کننده نبودیم، متاسفانه در یک جلسه داخلی، شورای عالی شهرسازی کل اسناد را در اختیار خبرگزاری‌ها قرار داده است؛ باید برای مردم کار کرد، شعارهای سیاسی برای آنان نان و آب نمی‌شود، بعد از رسانه‌ای شدن موضوع روزنامه‌های مربوط به اصلاحات مواردی را مطرح کردند و من صرفا در مقام پاسخ‌گویی صحبت کردم.