جلوگیری از تغییر وزن در ماه رمضان

عارف مومنی

کارشناس تغذیه

متخصصان به افرادی که برای افزایش وزن و لاغر شدن و رسیدن به تناسب اندام در ماه مبارک رمضان به آن‌ها مراجعه می‌کنند مصرف انواع حلیم، کله‌پاچه، خوراک گوشت، خوراک کبک و گوشت بزغاله را در وعده افطار توصیه می‌کنند. آن‌ها معتقدند گنجاندن این مواد به سبد غذایی افراد لاغر به آن‌ها کمک می‌کند که بر لاغری خود در ماه مبارک رمضان غلبه کنند. آن‌ها مصرف شیربرنج، شیرینی‌هایی مانند باقلوا، قطاب، خوردن پسته، فندق، بادام، کنجد و گنجاندن میوه‌های شیرین به سبد غذایی را از دیگر عوامل موثر در افزایش وزن افراد لاغر در ماه رمضان می‌دانند.

 

آیا روزه سبب لاغری می شود ؟

در کسانی‌که به نحو صحیح روزه می‌گیرند و دو وعده غذای نسبتا سبک در سحری و افطار می‌خورند روزه سبب لاغری می‌شود. به بیان دیگر، اگر در هنگام روزه‌داری یک وعده غذای انسان حذف شود طبعا کالری دریافتی کمتر از میزان نیاز بوده و برای تأمین مازاد نیاز به انرژی از چربی ذخیره در بدن استفاده خواهد شد و فرد لاغر می‌شود، اما اگر غذای مصرفی در سحر، افطار و تا هنگام خواب، در حد نیاز بدن و یا حتی بیشتر باشد لاغری رخ نمی‌دهد.چاق شدن در زمان روزه‌داری اگر فرد کالری مصرفی را رعایت نکند و اگر در زمان روزه‌داری رعایت کند و بلافاصله پس از اتمام روزه‌داری (پس از ماه رمضان) و آن هم به‌علت افزایش کالری مصرفی، اتفاق خواهد افتاد.پس راه چاره چیست؟ آخرین اطلاعات علم تغذیه بر ‌کاهش نیافتن تعداد وعده‌های مصرفی در طول روزه تاکید دارد، بنابراین یک رژیم صحیح در طول ماه مبارک رمضان شامل یک وعده غذای سبک پس از اذان مغرب ، شام با فاصلة حداقل ۲ ساعت از اذان و سحری است

روزه و افزایش وزن

برخلاف گروه اول، گروه دیگری که برای افزایش وزن تلاش می‌کنند، سوال می‌کنند که چگونه می‌توانند رژیم خود را در ماه رمضان ادامه دهند. در پاسخ به این گروه موارد زیر توصیه می‌شود:شما می‌توانید در طول ماه مبارک رمضان هم، از رژیم افزایش وزن خود پیروی کنید. برای این کار می‌توانید از غذاهای با کالری بالا و حجم کم (با دانسیته انرژی بالا) که بیشتر غذاهای چرب و شیرین هستند با درنظر گرفتن سالم بودن آن‌ها استفاده کنید. برای مثال در سوپ‌های خود خامه اضافه کنید. برنج خود را با کره میل کنید. همچنین می‌توانید به خورش‌ها قدری آرد اضافه کنید تا هم غلیظ‌تر شوند و هم میزان کالری آن‌ها بیشتر شود. استفاده مناسب از موادغذایی شیرین مانند خرما، شله‌زرد و انواع فرنی، حلوا و کاچی و شیربرنج‌ خانگی با افزودن عسل به آن راه دیگری برای دریافت کالری اضافی است. استفاده از تمام وعده‌ها و میان‌وعده‌ها در مدت زمان مجاز به دریافت مقادیر اضافی کالری کمک می‌کنند، بنابراین وعده سحری را از دست ندهید و آن را جایگزین وعده ناهار کنید.

ریزه خواری ممنوع

برخی افراد مرتبا در یخچال را باز می‌کنند و چیزی برای خوردن برمی‌دارند؛ این خود باعث اضافه وزن می‌شود. لازم است در ماه مبارک رمضان نیز این عادات غلط تغذیه‌ای کنار گذاشته شود. بسیاری از افراد پس از اتمام ماه مبارک رمضان، چاق می‌شوند. این افراد معمولا در وعده افطار افراط و بدخوری می‌کنند.

بدخوری شایع‌تر از پرخوری است

درحال حاضر بدخوری شایع‌تر از پرخوری است. استفاده‌ی زیاد از مواد چاق‌کننده و مضر چون زولبیا و بامیه و انواع شیرینی‌ها از جمله مصادیق بدخوری است و افراد تصور می‌کنند به این علت که در طول روز هیچ چیز نمی‌خورند، مجاز هستند از این خوراکی‌ها مصرف کنند.

وعده سحری را حذف نکنید

در این میان حذف وعده غذایی سحری بسیار آسیب‌زننده است. این تصور هم که وعده غذایی شام می‌تواند جایگزین وعده سحر شود بسیار اشتباه است زیرا فرد دچار افت قندخون در طول روز می‌شود و تمایل فرد را به مصرف غذاهای شیرین و پرکالری زیاد می‌کند.

جلوگیری از تغییر وزن در ماه رمضان