فوران حاشیه

لی‌لا رضایی

سی و دومین جشنواره موسیقی فجر در حالی برگزار خواهد شد که از همین حالا عنوان یکی از پرحاشیه‌ترین جشنواره‌ها طی سی و دو سال گذشته را به خود اختصاص داده است.

حواشی این دوره از جشنواره بیش از هر چیز مربوط‌به انتصاب حمیدرضا نوربخش، مدیرعامل خانه موسیقی ایران به‌عنوان رئیس جشنواره است که همیشه منتقدانی دارد و اعتراض آنها امسال به مدیریت این رویداد برمی‌گردد. در همین رابطه ۷۰۰ نفر از اهالی موسیقی نامه‌ای را به وزیر فرهنگ و ارشاد نوشته و در آن اشاره کرده‌اند که بعداز گذشت ۳۱ سال هنوز اساسنامه‌ای در این رابطه وجود ندارد و گردانندگان آن بر اساس روابط و پارتی انتخاب می‌شوند؛ جشنواره‌ای سلیقه‌ای که کاملا بر اساس سلیقه گردانندگان سفارشی شکل می‌گیرد. امضاکنندگان نامه جشنواره را بیشتر در حد یک شعار، نمایشی تبلیغاتی و یک رفع تکلیف دولتی تنزل یافته متصور شده‌اند که با بی‌علاقگی و بی‌انگیزگی بخش مهمی از هنرمندان و فعالان این حوزه مواجه شده است. سپردن دوباره این اتفاق هنری به مدیرعامل خانه موسیقی که سال گذشته نیز اهالی موسیقی به او انتقاد می‌کردند و بسیاری بر روند مدیریتی او خرده گرفتند، باعث شد تا یکبار دیگر تب‌و‌تاب‌ها به‌وجود بیاید و این نامه نوشته شود.

منتقدان مدعی هستند که دوره ۳۱ جشنواره موسیقی فجر با مدیریت نوربخش، ضعیف‌ترین و پرحاشیه‌ترین دوره برگزاری این رویداد بوده است و حتی عدم‌پاسخگویی صریح این مسوول به خبرنگاران و هنرمندان انتقاد‌هایی است که بر مدیریت او وارد شده است. اهالی موسیقی برآن چه که بی‌برنامگی و ابهام در برنامه‌ریزی و اطلاع‌رسانی، انتخاب گزینشی گروه‌های شرکت‌کننده، عدم‌رعایت انصاف و بی‌ضابطه بودن دستمزد گروه‌ها و عوامل اجرایی، ابهام در چگونگی فروش بلیت، هویت سایت‌های مربوط و روابط برخی از آنها با مدیران جشنواره، ابهام در نقش و عملکرد حامیان خصوصی و تجاری مالی جشنواره و ارتباطات موجود با گردانندگان جشنواره و همین طور شیوه انتخاب داوران، اعطای جوایز، عدم‌شفاف‌‌سازی مسائل مالی، دیدگاه تجاری و... عنوان می‌کنند، انتقاد دارند.

ماجرای تلقی توهین به منتقدان

در این بین حاشیه‌های متفاوتی به وجود آمد تا رابطه برخی امضاکنندگان نامه با دست‌اندرکاران جشنواره را بحرانی‌تر کند. ماجرا از این قرار است که مهدی وجدانی؛ آهنگساز و مدیر روابط عمومی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که اخیرا به‌عنوان مدیر روابط عمومی جشنواره موسیقی فجر هم معرفی شده است به‌طور غیررسمی و در فضای مجازی پستی را در پاسخ به یکی از منتقدان جشنواره منتشر کرد که به‌دنبال آن پیروز ارجمند؛ آهنگساز و مدیرکل سابق دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آن پست را باتوجه به‌جایگاه حقوقی مدیر جشنواره موسیقی فجر، توهین به منتقدان هنرمند امضاءکننده نامه عنوان کرد. وجدانی در پستی که در شبکه اجتماعی خود منتشر کرده بود منتقدان را به متخصص مغز و اعصاب ارجاع داد که پیروز ارجمند در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اعلام کرد قصد شکایت از وی را در دادگاه دارد. ارجمند متذکر شد که پاسخ این توهین را از طریق مراجع قضایی می‌دهند.

واکنش مدیر جشنواره به انتقادها

از سویی دیگر با بالا گرفتن انتقادها به جشنواره دوره قبل و مدیریت کنونی آن خبری منتشر شد مبنی‌بر اینکه داوری جشنواره باربد تغییر می‌کند. شاید این تغییرات به نوعی برای آرام کردن فضا بود، اما این اتفاق نیفتاد و نتوانست واکنش‌های منفی را پایان بدهد. درهمین حال هوشنگ کامکار آهنگساز پیشکسوت در مصاحبه‌ای از مدیرجشنواره حمایت کرد و گفت: بدون جانبداری باید بگویم هدف این افراد موسیقی نیست و دنبال چیز دیگری هستند. هیچ‌کدام دلشان برای موسیقی ایران نسوخته است و دائم به نوربخش تهمت می‌زنند و بیهوده انتقاد می‌کنند. همه‌شان را روی هم بگذارید توانایی انجام یک کار ندارند و اگر پول بگیرند دیگر انتقاد نمی‌کنند.

در همین رابطه حمید رضا نوربخش هم در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفت: تمام تلاش من و همکارانم در ستاد برگزاری جشنواره موسیقی فجر این است که تمام اتفاقات جشنواره حول محور «جایزه باربد» اتفاق بیفتد و این مهم‌ترین رویکردی است که باید در برگزاری جشنواره موسیقی فجر به آن اهمیت داد و در جهت پررونق شدن آن حرکت کنیم. حواشی همچنان ادامه دارد، در حالی که قرار است سی و دومین جشنواره موسیقی فجر به دلیل همزمانی با ایام فاطمیه یک ماه زودتر از موعد همیشگی سالانه یعنی از ۲۲ دی تا ۱ بهمن برگزار ‌شود. بر اساس اخبار منتشر شده در این رویداد محمد علیزاده،محسن یگانه و اشوان در بخش موسیقی پاپ در سالن نمایشگاه میلاد برای علاقه‌مندان خود به اجرای برنامه می‌پردازند و آریا عظیمی نژاد هم در بخش موسیقی تلفیقی جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر در سالن برج آزادی به روی صحنه می‌رود و علیرضا افتخاری خواننده نام آشنا هم به‌عنوان خواننده ارکستر ملی در اولین برنامه سی و دومین جشنواره موسیقی فجر به اجرای آلبوم‌های «نیلوفرانه» و «شور عشق» و آثار حسین دهلوی می‌پردازد.