ظرفیت‌های کرمانشاه نیازمند توجه دولت

بخش خصوصی در استان کرمانشاه دارای ظرفیت بالفعل و بالقوه‌ بسیار مناسبی است که متاسفانه از این امکان به نحوه مطلوب استفاده نمی شود. این گفته دبیر کل اتاق بازرگانی کرمانشاه در خصوص شرایط بخش خصوصی در استان کرمانشاه است. داریوش پناهی با بیان اینکه شرایط بخش خصوصی در استان کرمانشاه نیز تابع شرایط اقتصادی و عمومی کشور است، گفت: در حال حاضر رکود سنگین حاکم بر حوزه فعالیت بخش خصوصی در کشور بسیار مخرب بوده و در مناطق غرب کشور از جمله استان کرمانشاه، این شرایط تشدید شده است. پناهی با اشاره به اینکه استان کرمانشاه دارای ظرفیت‌های تجاری بسیار مناسبی است، خاطرنشان کرد: ۳۳۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق و فعالیت ۶ مرز رسمی و بازارچه‌ای امکان مناسبی را برای مبادلات تجاری فراهم کرده است. بنابراین استان کرمانشاه باید دارای زیرساخت‌های مناسب جهت بهره‌برداری مطلوب از این ظرفیت باشد که متاسفانه فاقد آن است. تاسیسات مناسب در مرزهای تجاری، جاده مناسب ترانزیتی و راه‌آهن و... از مهم‌ترین زیرساخت‌هایی هستند که استان کرمانشاه به شدت به آن نیاز دارد.

وی در خصوص حضور بخش‌خصوصی در استان کرمانشاه گفت: اتاق بازرگانی کرمانشاه با بیش از ۱۰۰۰ عضو، اتاق اصناف با بیش ۶۰ هزار واحد صنفی در استان کرمانشاه و اتاق تعاون با بیش از ۴۹۰۰ تعاونی، مهمترین تشکل‌های ما در بخش خصوصی هستند. از طرفی سازمان نظام مهندسی کشاورزی، سازمان نظام مهندسی عمران، خانه صنعت، خانه معدن، خانه کشاورز، اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان دام، انجمن ارگانیک، شورای ملی نخود ایران، اتحادیه‌های صنفی از دیگر تشکل‌های فعال اقتصادی استان هستند. در همین حال در استان کرمانشاه قریب ۹۶۰ واحد صنعتی دارای پروانه بهره‌برداری هستند که ۶۰ درصد آنها در حال تولید هستند. علاوه بر این استان دارای حدود یکهزار بازرگان است که عموما به فعالیت تجاری اشتغال دارند.

پناهی با بیان اینکه حوزه‌های فعالیت این بنگاه‌های اقتصادی بسیار متنوع است، افزود: بخشی از این واحدها در صنایع سنگین مانند سیمان، فولاد، کاشی، لبنیات، پتروشیمی، پالایشگاه، قطعات خودرو، روغن نباتی، رب گوجه، و بخش دیگر در تجارت خارجی و داخلی و بخش و بخش دیگر صنایع سبک و بخشی نیز در تعاونی‌های تولیدی و خدماتی اشتغال دارند. تعدادی از بنگاه‌های اقتصادی نیز در تولید اقلام کشاورزی و در حوزه دام و طیور و شیلات و گلخانه‌ها فعالیت دارند. تعدادی از بنگاه‌های اقتصادی استان نیز در حوزه‌های درمان، حمل و نقل و سایر خدمات حضور دارند. وی با اشاره به چالش‌های بخش‌خصوصی در کرمانشاه گفت: رکود سنگین، بدهی‌های کلان بانکی، سود بانکی غیرقابل توجیه، قوانین مالیاتی و تاثیر اجتماعی نامناسب و عدم حمایت موثر دولت، از مهم‌ترین چالش‌های بخش خصوصی در استان کرمانشاه است.

وی اظهار امیدواری کرد: با عبور از رکود و حمایت‌های ویژه دولت در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته کشور شرایط عمومی این بخش نیز در استان بهبود یابد. دبیر کل اتاق کرمانشاه در ادامه در خصوص ورود هیات‌های تجاری به اتاق کرمانشاه خاطرنشان کرد: پذیرش و اعزام هیات‌های تجاری و بازرگانی به منظور بازاریابی برای محصولات ایرانی و توسعه مبادلات از مهم‌ترین وظایف اتاق‌های بازرگانی است. در این راستا اتاق کرمانشاه در سال‌های اخیر نسبت به این مهم اقدام کرده است. در سال ۹۳ تعداد چهار هیات از استان گرمیان و دیالی کشور عراق پذیرش و چهار هیات به استان‌های کوت، بغداد، کربلا، نجف و بابل و استان‌های اقلیم کردستان عراق اعزام شده است. همچنین در این سال اتاق کرمانشاه میزبان سفرای عمان و ژاپن بوده است. همچنین در سال ۹۳ هیات‌هایی از استان سلیمانیه عراق، استانبول ترکیه، بابل و دیالی عراق و نیز یک هیات به استان بغداد عراق اعزام گردیده است. در سال ۹۴ نیز تعداد هشت هیات از استان‌های مختلف عراق از کرمانشاه بازدید کرده‌‌اند و دو هیات نیز به ایتالیا و عراق اعزام شده است. در سال ۹۵ نیز یک هیات بلندپایه از استان ازمیر ترکیه به کرمانشاه ورود کرده‌اند و سایر برنامه‌های اعزام و پذیرش سالجاری نیز در در دست برنامه‌ریزی و انجام است.