تعادل بازار از راه تشویق صادرات ایجاد می‌شود
بزرگترین مانع ایجاد تعامل مناسب میان حوزه های بالادست و پایین‌دست صنعت پتروشیمی فقدان برنامه‌ریزی است. محمدرضا بانکی معاون بازرگانی شرکت پتروشیمی آبادان با اذعان به این امرکه تنها راه فائق آمدن بر این چالش ،تدوین یک نظام منسجم مبادلاتی است ، می‌گوید: باید راهبردهایی طراحی کرد که بتوان در سایه اجرایی کردن آنها به نوعی، هم از فروش داخل حمایت کرد وهم صادرات را تشویق کرد. معاون بازرگانی پتروشیمی آبادان تاکید می‌کند : در کنار توازن بازار داخل، باید به طورحتم به بازار صادراتی اندیشید و برای توسعه آن برنامه‌های راهبردی داشت.
وی درباره پتانسیل‌ها، مزیت‌های نسبی و مزیت‌های مطلق صنعت پتروشیمی در اقتصاد ملی و همچنین توانایی‌ها و پتانسیل‌های موجود در صنایع پایین‌دستی پتروشیمی؛ فاصله وضعیت موجود و وضعیت مطلوب در ارتباط و اتصال بین صنعت پتروشیمی و صنایع پایین‌دست می گوید:صنعت پتروشیمی در بیست سال گذشته هم در بخش صنایع بالادست و هم از نظر صنایع پایین‌دست، صاحب زیرساخت هایی شده است. درحال حاضر قادر هستیم سالانه پنجاه میلیون تن انواع محصولات پتروشیمی را تولید کنیم.فقط در حوزه محصولات پتروشیمی PVC،توان تولید داخل به حدود ۶۰۰ هزار تن رسیده است این در حالی است که تولید اسمی پتروشیمی آبادان حدود۱۱۰هزار تن است. وی در این باره می افزاید :توفیق در ایجاد چنین ظرفیت هایی فقط در سایه ایجاد همین زیربناها محقق شده است.از نظر مزیت اقتصادی، پتروشیمی دارای بالاترین مزیت است. نکته این است که صنایع پایین‌دست پتروشیمی هم باید بتواننداز این مزیت اقتصادی برخوردار باشند.
بانکی درباره عمده‌ترین چالش‌ها و موانع پیش رو برای ارتقا و توسعه در این حوزه تصریح می کند:بزرگترین چالشی که می‌تواند وجود داشته باشد این است که صنعت نتواند برای آینده خودبرنامه‌ریزی دقیقی داشته باشد. این مساله وابسته به این موضوع است که عامل های اقتصادی ازنظر انرژی، تامین قطعات یدکی و مواد اولیه چقدر باثبات باشد. تغییرات غیرمنتظره مکرر درتحویل مواد اولیه چالش بزرگی برای تولید کنندگان بوجود می‌آورد.
معاون بازرگانی پتروشیمی آبادان با اشاره به نقش صنایع پایین‌دستی در توسعه و ارتقای این صنعت خاطر نشان کند؟ اگر فعالان صنایع پایین‌دستی بتوانند در قالب تعاونی‌ها و اتحادیه‌ها با صنایع بالادست ارتباط برقرار کنند هم از نظر تسهیل جریان نقدینگی برای تولیدکنندگان و هم از نظر انسجام در برنامه‌ریزی می‌توانند این رابطه را فعالانه تر برقرار کنند. تفرق و تعاملات فردی با تولیدکنندگان هم نیازها را به درستی منتقل نمی کند و هم نمی‌تواند اثربخش باشد.
محمدرضا بانکی در پاسخ به این پرسش که نقش حاکمیت را در تحکیم و توسعه این رابطه چطور می‌بینید؟ می گوید :حاکمیت از قبل تدارکات لازم را دیده است، زیرا در برنامه‌های ایران 1400 و برنامه‌های 5 ساله اقتصادی، صنعت پتروشیمی نقش تعیین‌کننده‌ای درتولید به عهده گرفته وسرمایه‌گذاری‌های زیربنایی بزرگی در عسلویه و ماهشهر انجام شده است. این سرمایه‌گذاری‌ها باعث می‌شود که اول نیازداخل برطرف شود . وی بر این باور است که انسجام بخشیدن به قوانین و سیاست گذاری و باثبات کردن بازار درکنار تصمیم گیری های سریع لازم و دینامیک برای مواجهه با شرایط بازار از سوی دولت می تواند به همه کمک کند .
بانکی معتقد است که شرکت ملی صنایع پتروشیمی باید بتواند با همکاری اتحادیه‌ها و نهادهای تخصصی و صنفی در هر دو بخش بالا دست و پایین دست، سیاست‌گذاری منسجمی داشته باشد تا بتواند منافع طرفین را در هر دو حوزه دنبال کند.
معاون بازرگانی پتروشیمی آبادان درباره نقش پتروشیمی‌ها در رشد و رونق صنایع پایین‌دست تصریح می‌کند :در واقع بخش بالادست و پایین‌دست در صنعت پتروشیمی درست به اجزای یک تیم ملی می‌مانند. تیم ملی خوب ، تیمی است که باشگاه‌های خوبی در آن فعال باشند. وی می‌افزاید : هر چه به بالادست نزدیک می‌شویم به جنبه ملی این صنعت نزدیک می‌شویم. کشوری می‌تواند در زمینه اقتصادی موفق باشد که هم اجزا و هم ارکان آن موفق باشند. صنعت پایین‌دست موفق نتیجه حضور صنایع بالادست موفق هستند و به عقیده بنده یک رابطه تنگاتنگ و مستقیم میان این دو هست.
بانکی به نقش و جایگاه نمایشگاه ایران پلاست را در تحکیم و توسعه این صنعت اشاره کرد ه و می گوید:نمایشگاه‌ها در تمام جهان فضای تبادل اطلاعات هستند. نمایشگاه فرصتی فراهم می‌کند تا شرکت‌های تازه به بازار معرفی شوند وظرفیت‌ها و قابلیت‌های فعالان این صنعت چه در زمینه فروش داخلی چه در زمینه صادرات شناخته شود.
وی خاطر نشان می کند:یک نمایشگاه موفق باید بتواند به بهترین شکل ممکن قابلیت‌ها و زمینه‌های صادراتی صنعت پتروشیمی ایران را نشان دهد. از طرفی باید بتواند ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری را برای علاقه مندان تبیین کند. همچنین برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی، سیاست‌های کاربردی و اجرایی خوبی را طراحی و دنبال کند. به علاوه اینکه توانایی شرکت‌ها را در زمینه واردات نشان دهد. معاونت بازرگانی پتروشیمی آبادان ثبات این صنعت به تعادل میان واردات و صادرات نیازمند است. یعنی در کنارتوازن بازارداخل، باید به طورحتم به بازار صادراتی هم اندیشید وبرای توسعه آن برنامه‌های راهبردی داشت.