سرانجام مبهم شهربازی تهران
کمتر از یک دهه از رفتن وسایل غول پیکر شهربازی قدیم تهران در بزرگراه چمران می‌گذرد. در آن زمان شهردار تهران قول داده بود، شهربازی مدرنی در شهر آفتاب احداث کند تا پایتخت‌نشینان جای خالی شهربازی قدیمی را احساس نکنند و مشکلات ترافیکی این بزرگراه هم حل شود و تهرانی‌ها هم لذت چمران خلوت را احساس کنند و هم شهربازی مدرن‌تری نصیبشان شود. اما تهرانی‌ها حالا پشت ترافیک بزرگراه چمران خاطره شهربازی از دست‌رفته‌شان را زنده می‌کنند.
شهربازی چمران را به بهانه احداث یک پل روگذر خالی کردند تا شبکه بزرگراهی شهر تهران که از دهه ۵۰ معطل مانده بود تکمیل شود. زمزمه‌های تخریب این شهربازی از سال ۸۲ به گوش می‌رسید تا سال ۸۳ که محمدی‌زاده معاون خدمات شهری شهردار وقت خبر خداحافظی شهربازی با تهرانی‌ها را داد. قالیباف شهردارتازه‌وارد آن سال‌ها هم راه حل باز شدن گره ترافیکی این بزرگراه را رفتن شهربازی از این منطقه تشخیص داد و در نهایت در ۲۱ فروردین سال ۸۵ موافقت اصولی بنیاد شهید انقلاب اسلامی و معاونت فنی شهرداری تهران به دست آمد و شهرداری در ازای دریافت سند مالکیت شهربازی مبلغ ۲۳ میلیارد تومان پرداخت. قالیباف همان سال‌ها به تهرانی‌ها وعده داد شهربازی مدرن‌تر و به روزتری را در شهر آفتاب احداث خواهد کرد.قطار بزرگ، سفینه، مونوریل، آبشار آبی، ارابه، اسب پرنده، تاب بچه، چرخ عصار، سینما سه‌بعدی، توفان، کاترپیلار، آبشار، آکروجت، افلاک‌نما، ترن هوایی، کشتی سبا، ماشین برقی، قالیچه پرنده، رودخانه وحشی، سورتمه، چرخ و فلک، رولر کاستر، گردش فضایی، رنجر و اختاپوس ۲۵ وسیله بازی بودند که مدیران شهری آن سال‌ها وعده دادند تهرانی‌ها در شهر بازی جدیدشان با آن هیجان خود را تخلیه خواهند کرد. کمبود فضای تفریحی در پایتخت مورد تایید همه مسوولان است.

مدیران دولتی و شهری در این زمینه اتفاق نظر دارند. با وجود این هنوز تهرانی‌ها از داشتن یک شهربازی استاندارد محروم هستند. احمد حکیمی‌پور عضور شورای شهر تهران معتقد است: شهربازی خوب و فضای تفریحی مناسبی برای کودکان و البته بزرگسالان نداریم. او درباره این موضوع می‌گوید: متاسفانه شهربازی‌های ما از استانداردهای لازم برخوردار نیست و هراز گاهی هم خبرهایی را مبنی بر مرگ هموطنان در اوج شادی می‌شنویم. به نظر می‌رسد اعضای شورای شهر باید فکری در این باره بکنند. البته این موضوع فقط مربوط به شهرداری‌ها نیست بلکه بسیاری از ارگان‌ها باید در این باره اقدام کنند.وی ادامه داد: سرمایه‌گذاران هم علاقه چندانی ندارند که روی شهربازی‌ها سرمایه‌گذاری کنند چرا که برایشان دردسرهای فراوانی به دنبال دارد. این در حالی است که جای خالی شهربازی در شهرهای بزرگ بسیار به چشم می‌آید. شورای شهر باید برنامه‌ای داشته باشد تا بخش خصوصی را ترغیب به راه‌اندازی شهربازی کند. آخرین وعده مدیریت شهری درخصوص احداث یک شهربازی در تهران ایجاد بزرگ‌ترین شهربازی خاورمیانه در منطقه ۲۲ بود. پروژه‌ای که هیچ نشانه‌ای از روند پیشرفت آن به چشم نمی‌خورد. کلنگ هزار و یک شهر در تابستان سال ۹۰ بر زمین زده شد و قول داده شد تا سال ۹۳ نخستین فاز آن به بهره‌برداری برسد. پروژه هزار و یک شهر در فضایی به‌وسعت ۱۳۹ هکتار و در سه فاز طراحی شده است که از ۱۰ زیرپروژه شامل بزرگ‌ترین و مجهزترین شهربازی مدرن ایران، بزرگ‌ترین مجتمع تجاری ایران، سه هتل سه، چهار و پنج ستاره و با ظرفیت مجموعا ۳۰۰۰ تخت، پارک آبی سرپوشیده، برج‌های اداری و هتل‌آپارتمان، مرکز مطالعات اسلامی و شهر هنر تشکیل شده است.

زیربنای این پروژه فراملی، یک‌میلیون و ۹۰۰هزار مترمربع پیش‌بینی شده که شامل کاربری‌های مسجد، مجتمع اداری تجاری، شهربازی و پارک آبی، مرکز همایش‌ها و مجتمع فرهنگی، سینمایی و هتل است‌ اما شهربازی و پارک آبی هزار و یک شهر در زمینی به‌مساحت ۵۵ هکتار با زیربنای ۷۵هزار مترمربع و مشتمل بر کاربری‌های ضروری مورد نیاز شامل رستوران و فضای تجاری و تفریحی روباز در دست احداث است. هرچند از ابتدا قرار بود در فاز نخست این پروژه، شهربازی، فاز یک مجتمع تجاری و خیابان سرگرمی اجرا شود‌ اما چندی بعد با تصمیم مدیریت شهری، سرمایه‌گذار بخش خصوصی که در اجرای این پروژه با شهرداری مشارکت می‌کند، مکلف شد که در فاز نخست شهربازی ۵۰هکتاری را احداث و آماده بهره‌برداری کند و سپس سایر فازها را اجرا کند. به این ترتیب سرمایه‌گذار نمی‌تواند تا زمان تحویل شهربازی، حتی یک متر از مجموع ۳۹۶هزار مترمربع زیربنای تجاری پیش‌بینی شده را احداث کند.برخی از مدیران شهری روند کند توسعه این پروژه را سند مالکیت پروژه هزار ویک شهر می‌دانند. یکی از مسوولان مرتبط با این پروژه در این رابطه توضیح می‌دهد: در خصوص سند مالکیت این پروژه توافقاتی بین شهرداری و ارتش صورت گرفته و مقرر بود این زمین به نام شهرداری منتقل شود اما این مهم هنوز محقق نشده است، این در حالی است که شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران خارجی مالکیت زمین را از شرایط ضمن عقد قرارداد می‌دانند. یکسال پس از این قول‌های مساعد و وعده حل مشکل انتقال سند زمین پروژه هزار و یک به نام سرمایه‌گذاری و شهرداری، اقبال شاکری، رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران ضمن اشاره به اینکه مشکل سند همچنان پابرجا است و سازنده برای تامین مالی پروژه با مشکل مواجه شده است، می گوید: بر اساس اطلاعات واصله، بخش خصوصی به‌جای اینکه راسا برای حل مشکل خود اقدام کند سعی دارد توپ را به زمین شهرداری بیندازد تا شهرداری مشکل مالی آن را حل کند. او با بیان اینکه درست نیست پروژه‌ای با عنوان مشارکت آغاز شود؛ اما در میانه راه بخش خصوصی بخواهد تا شهرداری نسبت به تامین سرمایه اقدام کند، ادامه می‌دهد: شهرداری باید از حقوق خود دفاع کند و براساس مفاد قرارداد از بخش خصوصی بخواهد تا تاخیرات خود را جبران کند. با این حال واقعیت این است که مشکل تامین مالی سرمایه‌گذار که از سال ۱۳۹۰ تاکنون دنباله‌دار شده است، ناشی از عدم ایفای تعهدات شهرداری تهران مبنی بر انتقال سند بخشی از اراضی هزار و یک شهر به نام سرمایه‌گذار است که طبق قرارداد باید طی ۶ ماه صورت می‌گرفت.

مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز مشکل تاخیر در بهره‌برداری از پروژه را بیش از هر چیز مرتبط با عدم‌انتقال سند می‌داند و توضیح می‌دهد: طبعا سرمایه‌گذار نمی‌تواند تمام نقدینگی مورد نیاز پروژه را تامین کند و اگر سند به نام او انتقال می‌یافت از طریق وام منابع لازم را تامین می‌کرد. عدم انتقال سند زمین به نام سرمایه‌گذار نیز در تاخیر پروژه نقش داشته است.چمران درباره جزئیات مشکل سند زمین هزار و یک شهر توضیح می‌دهد: ارتش و سازمان زمین شهری هر دو روی این زمین ادعای مالکیت داشته‌اند. ماجرا از این قرار است که اوایل انقلاب سازمان زمین شهری برای این اراضی به نام خودش سند صادر می‌کند، درحالی‌که این زمین‌ها در محدوده اراضی تیر چیتگر و متعلق به ارتش بوده است. ارتش نیز این اراضی را در قبال تراکم در جاهای دیگری به شهرداری واگذار کرده است. وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد ادعای ارتش صحیح است، می‌گوید: ارتش تلاش خود را برای حل مشکل این سند انجام داده و توافقاتی نیز صورت گرفته بود اما موضوع همچنان در جریان رسیدگی حقوقی است. آن گونه که رئیس شورای شهر تهران خبر می‌دهد، مساله دادگاه این اراضی در حال حل شدن است و به‌زودی مشکل برطرف می‌شود. چمران با اعلام اینکه از موعد بهره‌برداری از فاز یک هزار و یک شهر گذشته است، تاکید می‌کند: با وجود این مشکلات فعلا نمی‌توانند وعده جدیدی مطرح کنند.