دغدغه‌های مالی را کاهش دهیم
آزاده داوودی «کم شدن دغدغه‌های مالی خانوارها از طریق توانمندسازی بر مبنای استعدادهای شخصی افراد» بخشی از اهداف و خواسته موسسه توانمندسازی آوای ماندگار بوده که براساس گفته صفا پوینده و مونا دهقان قاضیانی از اعضای هیات امنای این موسسه به نظر می‌رسد تا حدودی تحقق پیدا کرده است. گفتگویی که می خوانید سعی در پاسخ به این سوال دارد که عمده مشکلات پیش روی موسسات خیریه ای نظیر موسسه آوای ماندگار چیست؟
چه تغییرات محسوسی در این مدت در فضای جامعه هدف موسسه ایجاد شده است که می‌توان آن را به فعالیت‌های شما نسبت داد؟
دهقان: از بعد تاثیرات اجتماعی می‌توان توجه به امر بومی‌سازی را در خلال سال‌های فعالیت موسسه شاهد بود؛ به‌طوری‌که موسسه با آموزش مربیانی از ساکنان محله در زمینه‌های چون بافندگی و خیاطی به سمت درون‌زا کردن این فعالیت‌ها بین خود اهالی حرکت کرده است. از طرفی این امر به اتحاد و همدلی بیشتری بین بانوان محله منجر شده است. از بعد تاثیرات اقتصادی نیز می‌توان به مزیت درآمدزایی برای این مددجویان اشاره کرد. به‌دلیل سرعت بالای آموزش در این مرکز مددجو در مدت کوتاهی به مرحله کار با چرخ صنعتی و تولید محصول می‌رسد. در ادامه این فرآیند بانوان آموزش دیده می‌توانند بیرون از موسسه و به‌طور حرفه‌ای نیز مشغول به فعالیت شوند. همین‌طور شناسایی استعدادهای ممتاز میان کودکان مشغول به تحصیل در موسسه از دیگر نتایج عملکرد آن بوده است.
پوینده: در زمینه آموزش به بانوان نیز با برگزاری کلاس‌های مهارت‌های زندگی با سرفصل‌هایی مانند فرزندپروری، همسرداری، تحلیل رفتار متقابل و سوادآموزی سعی در فرهنگ‌سازی مناسب بین مددجویان کرده‌ایم. این آموزش‌ها و شرکت در کلاس‌های هنری می‌تواند به مرور موجب فاصله گرفتن زنان از خانه‌هایشان و رسیدن به خودباوری و پرهیز از کارهای فرسایشی خانگی شود. کسب انگیزه برای زندگی و درآمد برای تامین نیازهای خود و فرزندان بخشی از اهدافی است که ذیل عنوان «تثبیت فرهنگ توانمندسازی» در موسسه آوای ماندگار پیگیری شده است.
چه فعالیت نوآورانه‌ای از جانب موسسه در طول این سال‌ها تجربه شده است که می‌تواند راه‌گشای فعالیت‌های مشابه باشد؟
پوینده: صرف وجود چنین مرکزی که با رویکرد تحقیقی و توانمندسازی زنان و کودکان آسیب‌پذیر راه‌اندازی شده است نوعی نوآوری در منطقه به حساب می‌آید؛ چراکه با وجود خرج‌های کلان عمرانی که در این منطقه در طول سال‌ها شده است، همچنان شاهد ناامنی و تعدد معتادان در معابر هستیم. درواقع توجه به توانمندسازی و تامین حداقل نیازهای مادی خانواده می‌تواند از بروز ناهنجاری‌ها در نسل‌های آینده نیز جلوگیری کند. موسسه آوای ماندگار توانسته است در راستای تلاش برای کم شدن دغدغه‌های مالی خانوارها از طریق توانمندسازی بر مبنای استعدادهای شخصی افراد به بخشی از این مهم دست پیدا کند.
مشکلات کلان در رابطه با بحث زنان آسیب‌پذیر و کودکان کار و جزئی را در حال حاضر چه می‌دانید؟
دهقان: با وجود تمام اقدامات که ارگان‌های ذی‌ربط در این منطقه انجام داد‌ه‌اند؛ وجود اعتیاد، فقر، ناامنی و سایر آسیب‌های اجتماعی در محله دروازه غار امری محسوس است؛ به‌طوری‌که ساکنان محل اکثرا آلوده به این آسیب‌ها هستند یا در معرض هرروزه این معضلات قرار دارند. بسیاری از مددجویان مرکز حتی برای خروج از منزل و آمدن به موسسه نیز با خطر ناامنی معابر روبه‌رو هستند و خیلی از خانواده‌های آنها از حضورشان جلوگیری می‌کنند.
چه راهکار عملیاتی برای حمایت از طرف سایر ارگان‌ها و همین‌طور اشخاص حقیقی می‌توان تصور کرد؟
پوینده: توجه به بحث توانمندسازی پیش‌نیاز اقدامات حمایتی در این راستا خواهد بود. درواقع فعالیت‌های مددکارانه‌ای از این دست موجب می‌شود که با بومی شدن آموزش‌ها و فرهنگ‌سازی در منطقه پس از خروج مددکار نیز همچنان روند رو به رشد مددجویان استمرار داشته باشد. در حالی‌که یک درمانگر تنها در مدت حضور خود می‌تواند اثر مثبتی بر ساکنان محل داشته باشد و پس از او بار دیگر آسیب‌های موجود گریبان‌گیر مردم منطقه می‌شود.


از چه بگویم؟!
از کودکی که با دستان کوچکش نان‌آور خانواده‌ای ۸ نفره است! یا از مادری که برای دادن اجاره‌بهای خانه‌ای محقر و قدیمی که رو به ویرانی است وجودش را وقف کار کردن برای حفظ زندگی کوچکش می‌کند. از چه بگویم؟! از دختری که به خاطر نداشتن حداقل امکانات زندگی، زمانی که می‌پرسی هدف و آرزویت چیست؟ می‌گوید: کاش مردی بیاید و او را از این فقر و بدبختی نجات بدهد، اما چون مجبور می‌شود، تن به ازدواج با مردی ۴۰ ساله یا حتی نابینا می‌دهد. باز هم چیزی که نصیبش می‌شود فقر و بدبختی است.


کار کودک، ممنوع
مرکز توانمندسازی آوای ماندگار دروازه غار حاصل ۱۵ سال تلاش مستمر برای تغییر شرایط زندگی کودکان است. تلاشی که با شعار «کارکودک، ممنوع» شروع شد. لیکن حذف کودکان از چرخه کار وایجاد درآمد برای خانواده نه تنها خانواده را توانمند نمی‌ساخت؛ بلکه به فقرشان دامن زده می‌شد و تامین ابتدایی‌ترین نیازهای کودک را با مشکل مواجه می‌کرد. مرکز توانمندسازی آوای ماندگار یک مرکز توانمندسازی زنان و دختران است. در این مرکز نه تنها به سوادآموزی توجه ویژه می‌شود (افراد بی سواد بدون شرکت در کلاس‌های سوادآموزی حق شرکت درکلاس‌های آموزش کار را ندارند)؛ بلکه درکنار سوادآموزی می‌توانند از کلاس‌های آموزشی برای کار شرکت کنند و درصورت ارتقا درحد یک تولیدکننده خوب، سفارش کار بگیرند.
نشانی: تهران، مولوی، بازار پارچه و پرده، کوچه اردستانی، کوچه افتخاریان، پلاک ۱۰
تلفن: ۵۵۱۶۸۵۳۵، ۵۵۶۰۶۸۷۱
پست الکترونیکی: info@amdg.ir