افق‌های روشن در انتظار گردشگری ایران

پائولو آلبانو/ آرشیتکت و طراح داخلی هتل از ایتالیا

نگاهی به مطبوعات بزرگ و معتبر بین‌المللی نشان می‏دهد که ایران طی سال‏های آتی به یکی از کشورهایی که دارای جاذبه‏های گردشگری قوی است تبدیل می‏شود. من این موضوع را در کنفرانس ۱۰۰ هتل، ۱۰۰ کسب و کار و وقتی که در حاشیه این کنفرانس با سرمایه‏گذاران مشتاق و خوش بین برای حضور در صنعت گردشگری و پذیرایی ایران شرکت کرده بودند ملاقات و گفتگو کردم. یک کشور ثروتمند و تاریخی که ۱۹سایت و محوطه باستانی‏اش در یونسکو به ثبت جهانی رسیده و هر کدام دارای اصول مهندسی و رنگ آمیزی خاص خودشان هستند.

در حال حاضر تمام این محوطه‏های باستانی قابل بازدید هستند و در آینده شهرهایی که دارای معماری‏های خاصی هستند مورد استقبال چشمگیر گردشگران قرار خواهند گرفت. من معتقد هستم رسیدن به این هدف به یک برنامه ریزی تکنیکی و فرهنگی نیاز دارد. راهکار پیش روی گردشگری ایران در حوزه و بخش هتلینگ، از یک طرف ارتقا هتل‌های موجود و از سوی دیگر ساخت هتل‌های جدید و بر اساس دانش روز است. برای حصول به این مقصود ابتدا باید امکانات موجود را بر اساس استاندارد‌های معتبر به روز کرد و ارتقاء داد. البته معمولا یکی از مشکلات در بازسازی و نوسازی هتل‌ها در رابطه با معماری داخلی است که کار چندان ساده‌ای نیست. گام بعد به روز کردن خدمات و تجهیزات هتل بر اساس استانداردها و معیارهای بین‌المللی است.

مرحله بعد، به روز کردن ساختمان و بدنه هتل است که مسیر متفاوتی را برای نوسازی و بهسازی طی کند زیرا مهارت طراحی و روند توسعه این رشته نشان می‏دهد. بر همین اساس یکی از گروه‌هایی که از موفقیت ایران در توافقات هسته‌ای بسیار خرسند شدند، توراپراتورها و مدیران هتل‌های ایران بودند، چراکه این توافقات موجب باز شدن قفل بسته صنعت گردشگری ایران شد. پس از این توافقات و لغو تحریم‌های اقتصادی صنعت گردشگری ایران به سرعت شروع به رشد کرد و غربی‌ها نه تنها برای دیدن و سفر به ایران اقدام کردند بلکه آماده سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری ایران شدند. گروه‌های سرمایه‌گذاری هتل‌ها از سراسر دنیا گروه گروه به ایران رفته و برای سرمایه‌گذاری در این کشور از یکدیگر سبقت می‌گیرند.

علاوه بر این، ایران برای همکاری کشورهای خارجی در زمینه مرمت سایت‌های تاریخی و مراکز تفریحی - گردشگری هم اعلام آمادگی کرده است. مشارکت گروه هتل‌های «روتانا» از امارات متحده عربی(ابوظبی)، گروه هتل‌های آکور، یکی از گروه هتل‌های معروف و معتبر دنیا با هتل‌های ۴ ستاره در تهران و شهرهای بزرگ ایران دلیلی بر این مدعاست. در همین رابطه «عمر کادوری»، مدیرعامل گروه هتل‌های «روتانا» اعلام کرده تا سال ۲۰۱۸ دو هتل در تهران و دو هتل در مشهد احداث خواهد کرد . او معتقد است به زودی ایران به یکی از پر کشش ترین مقاصد گردشگری دنیا تبدیل خواهد شد.

گروه هتل‌های آکور فرانسه نیز چندی است که در ساخت هتل در ایران مشارکت کرده و دو هتل در تهران احداث کرده است. «کریستف لیدیس»، رئیس بخش خاورمیانه گروه هتل‌های آکور، هتل‌های ساخته شده توسط این شرکت را در تهران، «ایبیس» و «نووتل» خوانده و می‌گوید: توافقات هسته‌ای اخیر ایران در ترغیب ما برای حضور در این کشور خیلی موثر بود. مالک گروه هتل‌های اینترکنتیننتال، نیز تمایل خود برای توسعه همکاری‌های گردشگری با ایران اعلام کرده است. توراپراتورهای انگلیسی نیز اعلام آمادگی کرده اند که تورهایشان را به ایران افزایش دهند و تردد اتباعشان را به ایران آسان تر کنند. این موضوع به خصوص برای انگلیسی‌ها که پیش از این فقط مجاز به سفرهای رسمی و برنامه ریزی شده به ایران بودند خیلی حائز اهمیت است.

اما هنوز مشکلاتی برای توسعه این صنعت در ایران وجود دارد مثلا «دیوید مک گینس»، مدیر شرکت سفرهای ماجراجویانه» و یک گردشگر علاقمند سفر‌های منظم به ایران، که تاکنون به شهرهای اصفهان، کرمان و یزد در ایران سفر کرده، معماری ایران را در این شهرها بسیار دیدینی و بی نظیر می‌داند.او در یزد اوج هنر و معماری اسلامی و پیش از اسلام، زرتشتیان، نقطه کانونی و یکی از قدیمی ترین شهرهای خشتی جهان و در اصفهان، مساجد، قصرها و کاخ‌های پادشاهان برایش جالب توجه بوده است. با این وجود یکی از مشکلاتی که در حال حاضر برای این سفرها وجود دارد نحوی پرداخت هزینه‌ها است و «دیوید مک گینس»، معتقد است بعضی بانک‌ها حساب‌هایی را که به ایران پول ارسال می‌کنند، مسدود می‌کنند. «رائول مارتین»، یک متخصص تغذیه از لندن، که اخیرا سفری به ایران داشته است، یکی از مشکلاتش را در سفر به ایران خرید عنوان کرد چراکه همواره فقط می‌توانست خرید نقدی داشته باشد حال آنکه حمل پول نقد هم همیشه میسر نیست.

وی که در ایران به اصفهان و کرمان سفر کرده بود، بازارهای این دو شهر را بسیار زیبا توصیف کرد و به خصوص برخورد مردم را گرم و دوست داشتنی خواند. او امیدوار است که مجدد به ایران سفری داشته باشد. در حال حاضر حدود ۳۰۰ هزار عکس از زیبایی‌های طبیعی، تاریخی و انسانی ایران در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده است که هر بیننده‌ای را برای سفر به ایران ترغیب می‌کند. عکس در رسانه‌های اجتماعی به عنوان بخشی از «باید به ایران نگاه کنید» به اشتراک گذاشته شده، نشان دادن کوه چشمگیر این کشور، دریاها خلیج روشن و بازار معتبر است.در حال حاضر ۱۹ سایت تاریخی ایران نیز در یونسکو به ثبت جهانی رسیده اند و هر ساله چند اثر جدید از ایران توسط ایران به یونسکو معرفی می‌شوند. ایران امیدوار است با اجرای برنامه‌های مختلف خود در سطح داخلی و خارجی تا سال ۲۰۲۵ موفق به جذب بیش از ۲۰ میلیون گردشگر شود. البته ایران به لحاظ آثار تاریخی و جاذبه‌های طبیعی دارای ظرفیت‌های فراوان است ولی باید این ظرفیت‌ها مدیریت و برنامه ریزی شود.

برای موفقیت در هرکاری به خصوص گردشگری مشکلات را هم باید دید و مورد بررسی قرار داد مثلا در رابطه با گردشگری اقامت، حمل و نقل، جا به جایی پول و هزینه‌ها در ایران باید توسعه پیدا کنند. حضور گروه‌های سرمایه گذار در حوزه‌های مختلف اعم از آی تی به ایران کمک می‌کند تا نه تنها در زمینه‌های ساخت و توسعه فیزیکی هتل‌ها بلکه در زمینه خدمات نرم افزاری و سایر بخش‌ها هم توسعه پیدا کند. آموزش در این زمینه خیلی مهم است و کشورهای موفق در زمینه گردشگری مانند ایتالیا، اسپانیا، آلمان و سوئیس در این زمینه می‌توانند به ایران کمک کنند. تربیت نیروی انسانی ماهر در صنعت گردشگری خیلی اهمیت دارد و به سرعت دست یافتنی نیست بنابراین ایران برای موفقیت در صنعت گردشگری باید بر روی لایه‌های اساسی این صنعت که همانا یکی از مهم ترین آنها تربیت نیروی انسانی است سرمایه‌گذاری کند.

حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی و برگزاری نمایشگاه سالانه گردشگری در ایران نیز فرصتی بسیار خوب برای این گونه تبادلات است. حضور کشورهای متعدد از سراسر دنیا در دهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری ایران نیز نشان داد که این نمایشگاه جایگاه خود را تقریبا در بین کشورهای گردشگرپذیر دنیا باز کرده است اما کافی نیست و باید هرسال بهتر از قبل شود. در مجموع باید گفت ایران با عزمی قوی درصدد توسعه صنعت گردشگری خود است و با اجرای برنامه‌هایی که پیش‌بینی کرده می‌تواند به زودی شاهد تحقق اهداف خود در این صنعت باشد.

افق‌های روشن در انتظار گردشگری ایران