پیاده سازی طرح نوین استانداردسازی و تحول نظام  استاندارد در سیستان و بلوچستان
اسماعیل عاقلی، مدیر کل اداره کل استاندارد سیستان و بلوچستان مهندسی صنایع و فوق لیسانس مدیریت فناوری اطلاعات دارد.
او ۲۴ سال به عنوان مسئول برنامه ریزی تولید و کنترل تولید، کارشناس ماشین آلات، مدیر ماشین آلات، کارشناس استاندارد، رئیس اداره صادرات و واردات، رئیس امور اداری و معاون فنی در حوزه استاندارد فعالیت کرده است. عاقلی همچنین مقالات زیادی در مورد استاندارد و مسائل مربوط به آن نگاشته که برخی از آنها به این شرح است: کنترل کیفیت و تاریخچه آن ،اندازه گیری و استاندارد، آشنایی با سیستم تجزیه و تحلیل خطر و کنترل نقاط بحرانی، استاندارد و نقش آن در توسعه بازرگانی خارجی، مشارکت در تدوین ۲۰ استاندارد ملی، طرح بررسی وضعیت سیلندرهای گاز مایع استان، همکاری در طرح تحقیقاتی دستگاه‌های‌اندازه گیری قدرت جذب در فرآورده‌های جاذب و استانداردسازی دستگاه‌اندازه گیری ،بررسی و مطالعه تطبیقی فرآیند خط تولید سیمان تیپ ۱ کارخانه سیمان سیستان و تعیین شکاف آن با استانداردهای تولید، ارائه طرح نظارت و کنترل بر کالاهای خارجی در مراکز عرضه و توزیع کالا، بررسی طرح اجرای هماهنگ استاندارد (طاها) در استان، بررسی وضعیت مصنوعات و فلزات گرانبها در استان، بررسی وضعیت واحدهای تولیدی مصالح ساختمانی استان، بررسی وضعیت واحدهای تولیدی آرد استان. گفت و گوی دنیای اقتصاد با او را بخوانید.

لطفا اداره کل استاندارد سیستان و بلوچستان را به اختصار معرفی کنید.
اداره کل استاندارد سیستان وبلوچستان در شهر زاهدان استقرار دارد. این اداره کل با سایر زیر مجموعه‌های خود که در برخی شهرستانهای استان قرار گرفته‌اند، بر اساس قوانین و مقررات سازمان ملی استاندارد ایران و در راستای ماموریت‌ها و تکالیف و برنامه‌های مورد نظر سازمان استاندارد فعالیت می‌کند. اداره کل استاندارد استان فعالیتهای خود را از سال ۱۳۴۱ با ایجاد آزمایشگاهی در گمرک زاهدان با کنترل کیفیت کالاها و خدمات و شناسایی و آنالیز کالاهای وارداتی و صادراتی توسط کارشناسان کنترل کیفیت آغاز کرد ودر سال ۱۳۵۸ بنا بر دلایلی تعطیل و بعد از پنج سال وقفه به طور مجدد در سال ۱۳۶۳ با تلاش مسئولان وقت استان و سازمان ملی استاندارد با سه نفر پرسنل آغاز به کار کرد. این فعالیت با گسترش صادرات و واردات کالاهای گوناگون و ایجاد منطقه آزاد تجاری و صنعتی چابهار، همچنین ایجاد بازارچه‌های مرزی و ایجاد و راه‌اندازی واحدهای تولیدی و خدماتی توسعه یافت، به طوری که در سالهای بعد تقویت و توسعه امکانات آزمایشگاهی و ساختار سازمانی مورد نظر قرار گرفت. به این ترتیب، در سال ۱۳۶۸ اداره شهرستان چابهار شروع به فعالیت کرد و به دنبال آن اداره و نمایندگی استاندارد در شهرستانهای ایرانشهر،زابل،سراوان، و نمایندگی‌های مستقر در منطقه آزاد تجاری وصنعتی چابهار، بازارچه مرزی میلک، شهرستان سرباز، پایانه مرزی میرجاوه، گمرک زاهدان و پایانه مرزی میلک، به ترتیب در سالهای ۷۱- ۷۶ -۷۷ - ۸۲ - ۸۴ - ۸۸ - ۸۸- ۸۹ و ۸۹ راه‌اندازی شدند.

اداره استاندارد تحت مدیریت شما در سال‌های اخیر چه فعالیت‌ها و اقداماتی را برای رشد کمی و کیفی استاندارد انجام داده است؟
مهم ترین فعالیت‌ها و اقدامات ما در سالهای اخیر،فعالیت‌های عمرانی، اجرای کابل فیبر نوری، فعالیت‌های آزمایشگاهی، ترویج فرهنگ استاندارد، تدوین، تحقیقات و آموزش، پیاده سازی سیستم و سامانه قاچاق کالا و پیاده سازی سامانه نظارت بر اجرای سازمان است.

برنامه‌های جنابعالی برای سال پیش رو جهت ترویج، تعمیق و تحت پوشش درآوردن خدمات و تولیدات استاندارد در استان چیست؟
مهم ترین برنامه‌های این اداره کل در سال ۹۴ به این شرح است:
- افزایش پوشش استاندارد برای محصولات تولیدی استان
- توسعه و ترویج فرهنگ استاندارد
- ایجاد ادارات و نمایندگی‌های استاندارد در شهرستانهای فاقد اداره و نمایندگی (زهک، هیرمند و خاش)
- توسعه فضاهای آزمایشگاهی در استان ( منطقه آزاد تجاری و صنعتی چابهار، معاونت استاندارد چابهار، میلک و زاهدان)
- تمرکز بر تجهیز آزمایشگاه‌های ایرانشهر، سراوان، چابهار و زابل به عنوان آزمایشگاه‌های منطقه ای در استان
- راه‌اندازی آزمایشگاه‌های بلوک‌های پلی استایرن و بافت شناسی در زاهدان

- انعقاد تفاهم نامه با دانشگاهها و دستگاه‌های اجرایی استان به منظور استفاده از توانمدیها و ظرفیت‌های متقابل و توسعه و ترویج فرهنگ استاندارد
- ایجاد دفاتر تدوین استاندارد در دانشگاهها
- گسترش فعالیت‌های ۵ کمیته متناظر سازمان بین المللی استاندارد ( ایزو ) در استان
- پیاده سازی طرح نوین استانداردسازی و تحول نظام استانداردسازی در استان
- پیگیری اصلاح ساختار و ارتقاء نمایندگی ایرانشهر و سراوان به اداره

به نظر شما چه حمایت‌های قانونی و امکانات اجرایی برای رشد همه جانبه استاندارد در کشور مورد نیاز است تا بتوان به توفیقات بیشتری دست یافت؟
ابتدا در اولویت قرارگرفتن قانون جدید سازمان ملی استاندارد در مجلس شورای اسلامی و بررسی و تصویب آن. همانطور که می‌دانید قانون قبلی مصوب بهمن ماه ۷۱ و اصلاحیه بعدی آن خردادماه ۷۶ می‌باشد، که پاسخگوی نیاز امروز کشور با حجم گسترده انتظارات از سازمان ملی استاندارد نیست.

از سوی دیگر، با توجه به فرهنگ سازی که طی چندسال اخیر صورت گرفته، مطالبات مردم از سازمان ملی استاندارد روبه افزایش است. انتظارات قانونگذار و دولت از سازمان ملی استاندارد نیز افزایش یافته است. مقام معظم رهبری در بند ۲۴ سیاستهای ابلاغی اقتصاد مقاومتی « افزایش پوشش استاندارد برای کلیه محصولات داخلی و ترویج آن « را ابلاغ فرموده‌اند. به این ترتیب، نقش و جایگاه سازمان ملی استاندارد در بهبود کیفیت کالاهای تولیدی و افزایش میل مصرف کالاهای تولید داخل با اعتماد سازی، تثبیت نقش و جایگاه سازمان ملی استاندارد در توسعه تجارت خارجی، حفظ بازارهای خارجی و... امکانپذیر می‌شودو سازمان ملی استاندارد با این امکانات و تجهیزات و نیروی انسانی دیگر نمی تواند پاسخگوی مطالبات و انتظارات باشد و حمایت قانونگذار و دولت را بیش از پیش می‌طلبد. بنابراین نیروی انسانی متخصص، امکانات و تجهیزات آزمایشگاهی به روز و تامین منابع مالی مورد نیاز برای بسترسازی و توسعه منابع و امکانات سازمان ملی استاندارد یکی از الزامات مورد نیاز سازمان در شرایط موجود است.

فاصله ایران با کشورهای توسعه یافته در حوزه استاندارد به چه میزان و شامل چه مواردی است؟
در خصوص نقش سازمان ملی استاندارد ایران در مجامع بین المللی باید بگویم که تاکنون سازمان ملی استاندارد ایران ۲۷ هزار سند ملی استاندارد در بخش‌های مختلف صنعت، کشاورزی، خدمات و... تدوین نموده است.
همچنین سازمان ملی استاندارد ایران در 11 مجمع و اتحادیه بین المللی عضویت دارد، و هم اکنون مقام بیست و نهم را بین 166 کشور عضو سازمان بین المللی استاندارد ( ایزو ) کسب کرده است. عضویت در سازمان بین المللی استاندارد( ISO )، سازمان بین المللی‌اندازه شناسی( OIML)، انجمن سازمانی تحقیقات صنعتی و تکنولوژی (WAITRO ) و همچنین فعالیت در کمیته بین المللی تایید صلاحیت ایران (IAF ) از جمله پتانسیل‌های این سازمان است.
کسب ۶۰۷ وظیفه و مسئولیت بین المللی در سازمان‌های بین المللی استانداردسازی(ISO,IEC,OIML,CODEX)و عضویت فعال در ۲۷۲کمیته فنی بین المللی سازمان‌های بین المللی استانداردسازی، عضویت ناظردر ۳۲۶ کمیته فنی بین المللی سازمان‌های بین المللی استاندارد سازی، رهبری تدوین ۳۶ استاندارد بین المللی، تاسیس بیش از ۱۹۰ کمیته فنی متناظر با کمیته‌های فنی بین المللی به منظور ساماندهی مشارکت صاحب نظران و گروه‌های ذینفع و ذی ربط در تدوین استانداردهای بین المللی، همچنین ارائه سالانه ۳۶۰۰ نظر اصلاحی (کامنت) بر روی پیش نویس‌ها بیانگر مشارکت پررنگ سازمان ملی استاندارد ایران در حوزه بین المللی است.
سه سال عضویت فعال و موثر کمیته فنی متناظر فولاد در تدوین استانداردهای بین المللی به منظور ارتقای سطح مشارکت و گام نهادن در مسیر معرفی ایران به عنوان یکی از کشورهای صاحب نظر و تولید کننده علم نیز از دیگر دستاوردهای سازمان است .

علاوه بر آن، سازمان ملی استاندارد ایران با همکاری کمیته فنی ماشین ابزار ISIRI/TC39موفق به درج واژگان فارسی در متون استانداردهای بین المللی ISO شده که از دیگر دستاوردهای مشارکت در تدوین استانداردهای بین المللی است.

به نظر شما توجه به مقوله استاندارد و سازمان متولی آن در دولت یازدهم چه میزان بوده و چه تفاوتی با دولت‌های پیشین دارد؟
توجه دولت یازدهم به مقوله استاندارد در کشور و سازمان ملی استاندارد زیاد است، طوری که بعد از حدود ۱۱ سال اولین شورای عالی استاندارد کشور در دولت یازدهم تشکیل شد. به این ترتیب رئیس سازمان ملی استاندارد می‌تواند در بالاترین سطح اجرایی کشور نسبت به ارائه گزارش عملکرد و بیان مشکلات، انتظارت و ارائه راهکارهای لازم بپردازد و مصوبات خوبی هم برای استاندارد سازی در کشور مصوب شده است. همچنین رئیس جمهور ضمن تاکید بر مباحث استاندارد می‌گوید: اعتبار مهر استاندارد در جامعه باید حفظ شود، عملکرد شایسته استاندارد می‌تواند موجب ارتقای حیثیت جمهوری اسلامی ایران شود. این گفته نشاندهنده توجه شخص ایشان به مسئله استاندارد است.در دولت قبل این توجه و تمرکز وجود نداشت و اعمال نفوذ برای تامین نظرات، در مقاطعی سازمان ملی استاندارد را با چالش‌هایی روبرو ساخت. با مصوبه شورای عالی استاندارد، سازمان ملی استاندارد به عضویت بسیاری از کارگروه‌ها در سطح کشور و استان در می‌آید که نشاندهنده توجه بیش از پیش دولت یازدهم به مقوله استاندارد در کشور است.