چند سالی است که تورهای گردشگری درون شهری ویژه شهروندان جهت آشنائی با مواریث فرهنگی برگزار می شود که توسط نهادهائی همچون میراث فرهنگی و در بعد وسیع تر توسط سایر نهادهای خدمات رسان شهری برگزار می شود که در جای خود اقدامی ارزشمند به شمار می رود. لکن سئوالی که در اینجا مطرح است این است که چرا این تورها تا کنون نتوانسته آنطور که بایسته و شایسته است در مقولات میراث فرهنگی و گردشگری چندان موفق عمل کند. بی شک در پاسخ به این پرسش با چند شاخصه مهم مواجه هستیم: اول اینکه این مقوله حداقل از دو منظر میراث فرهنگی و گردشگری قابل بحث است . بنابراین در ابتدا به برگزاری این تورها از منظر گردشگری می پردازیم . بی شک درهرگونه برگزاری یک تور گردشگری استانداردهای خاصی اعم از تعداد وسن شرکت کنندگان ، زمان برگزاری ، مسیرهای برگزاری تور و نوع خدمات ارائه شده در آنها باید در نظر گرفته شود. در این جا سئوال دیگری مطرح می باشد و آن اینکه آیا در تورهای گردشگری اصفهان گردی تمامی این استانداردها رعایت شده است ؟

نکته دیگر اینکه هدف از برگزاری این تورها چیست؟ و بدنبال دستیابی به چه هدف و یا اهدافی می باشیم؟ پرسش دیگر اینکه آیا تاکنون پژوهش علمی ومتقنی در رابطه با علل و اهداف برگزاری این تورها و یا بررسی چگونگی برگزاری این تورها و یا دستاوردهای برگزاری این تورها داخل شهری انجام شده است؟ بی شک در پاسخی کلی به برخی از این پرسشها(آنهم در حوزه میراث فرهنگی)باید گفت یکی از اصلی ترین اهداف برگزاری این تورها می بایست در قالب تعریف واژه هویت و ارتباط آن با مقوله میراث فرهنگی باشد، اگر در حوزه میراث فرهنگی بتوانیم اهداف مطلوبی را تعریف کرده که بر آن مبنا مردم یک جامعه بدانند خود برترین نگاهبانان هویت خود (که بخش قابل توجهی از آن در میراث ملموس و نا ملموس فرهنگی خود متبلور می شود،) می باشند روی همین اصل آحاد جامعه مسئولانه تر در این حوزه قدم بر می دارند، لذا یکی از شاخصه های دست یابی به این مقوله مهم برگزاری تورهای گردشگری با این پیش زمینه است .

در عین حال باید این نکته را در نظر گرفت که برگزاری این تورها می بایست با اهداف خاص همراه بوده و در نهایت با جلب اعتماد مردم به افزایش آگاهی آنان منجر شود. نکته دیگر اینکه باید با برگزاری این تورها بتوانیم به این پرسش پاسخ دهیم که امروز مردم اصفهان از مسئولین فرهنگی خود حداقل در حوزه های هویتی چه انتظاراتی دارند؟ بی شک با درک این انتظارات باید بخشی از آنها را در این تورها برآورده ساخت، لذا اعتقاد نگارنده بر است که نیازهای شهری در حوزه های هویتی و حتی تهدیداتی که در این زمینه اعم از خشکسالی ، آلودگی هوا، خشک شدن زاینده رود و مواردی از این است وجود دارد می بایست درهرگونه برنامه ریزی برای برگزاری این تورها موثر باشد. لذا در این زمینه باید ازفکر وخدمات صاحبنظران ، افراد خوش سلیقه و حتی شخصیت های معروف در حوزه های مختلف هنری جهت بهبود عملکرد این تورها در قالب افزایش میزان آگاهی شرکت کنندگان د رتورها وحتی افزایش میزان رضایتمندی های آنها در این تورها از طریق افزایش خدمات فرهنگی وحتی نشاط آور استفاده کرد. بدون شک اگر اصفهان به عنوان شهر جهانی خلاق انتخاب شده ، خلاقیت جهت برگزاری این تورها حرف اول و آخر را خواهد زد.