داروخانه‌ها بنگاه تجاری شده‌اند

دنیای اقتصاد- رئیس اتاق اصناف اصفهان با انتقاد بر اینکه داروخانه ها امروز به یک بنگاه تجاری برای فروش لوازم آرایشی و بهداشتی مبدل شده اند، گفت: داروخانه ها برای فروش محصولات آرایشی و بهداشتی خود باید پروانه کسب از اتحادیه دریافت کنند در حالیکه تاکنون این اتفاق رخ نداده است.

هفته گذشته در جلسه کمسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه قاچاق کالا و ارز استان اصفهان، معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به اینکه در بازرسی های بعمل آمده توسط کارشناسان، بازار جعفری و سرای مخلص و برخی از مکان های دیگر شهر مرکز تخلف و توزیع کالای قاچاق و فاقد صلاحیت بهداشتی هستند، تاکید کرد که داروخانه ها تنها محل امن ارائه خدمات خوب و فروش کالاهای آرایشی و بهداشتی سالم هستند. در واکنش به این اظهارنظر در همان جلسه رئیس اتحادیه لوازم آرایشی و بهداشتی اصفهان و همچنین رئیس اتاق اصناف اصفهان، اظهارات معاون غذا و دارو را به دور از حقیقت دانست و گفت: اکثریت فروشندگان و توزیع کنندگان صنف آرایشی بهداشتی قانونمند هستند و آموزش لازم را در خصوص ارائه مشاوره و خدمات فرا گرفته و رعایت قانون و حقوق مکتسبه مصرف کننده را در نظر می گیرند. به اعتقاد محمدرضا پاک نژاد، بیشترین تخلفات در زمینه محصولات آرایشی بهداشتی در محل داروخانه ها اتفاق می افتد که مهمترین آنها به عدم حضور مسئول فنی داروخانه باز می گردد، بنابراین باید در این مورد سازمان تعزیرات حکومتی به طور ویژه عمل کند. در این خصوص رئیس اتاق اصناف اصفهان، با اشاره به اینکه به اعتقاد معاون غذا و دارو، داروخانه ها تنها محل برای خرید کالای آرایشی بهداشتی سالم بوده و اطلاعات مشاوره ای خوب در اختیار مصرف کننده قرار داده، و مراکز دیگری که این محصولات را عرضه می کنند، محل فروش کالاهای غیر مجاز هستند، اظهار کرد: بنده به عنوان رئیس اتحادیه به این موضوع معترض هستم و معتقدم که هر فردی که پروانه کسب از اتحادیه لوازم آرایشی و بهداشتی دریافت می کند آموزش های لازم را در ارتباط با خرید، مشاوره و نگهداری و ... این محصولات را برای ارائه به مشتریان کسب کرده و کارآزموده است.

به گفته محمدرضا پاک نژاد، ما به عنوان اتحادیه معتقدیم بسیاری از تخلفات در سطح داروخانه ها انجام می شود، ولی با توجه به اینکه مردم داروخانه را فضایی پزشکی و دارویی می دانند کمتر این تخلفات را احساس می کنند. وی با اشاره به برخی از تخلفات داروخانه ها در بحث فروش لوازم آرایشی و بهداشتی، گفت: داروخانه ها می توانند مانند برخی از فروشگاه ها که جنس درجه دو می فرشند این گونه عمل کنند؛ همچنین اخیرا مشاهده شده برخی داروخانه مسئول فنی ندارند. به گفته رئیس اتحادیه لوازم آرایشی و بهداشتی، در حال حاضر سطح بازرسی ها از داروخانه ها نسبت به اصناف پایین تر است. وی تاکید کرد: داروخانه ها برای فروش محصولات آرایشی و بهداشتی خود باید پروانه کسب از اتحادیه دریافت کنند در حالی که تاکنون این اتفاق رخ نداده است. پاک نژاد تاکید کرد: آنچه اکنون بیشتر نمایان است، داروخانه ها به فروش لوازم آرایشی و بهداشتی تبدیل شده و وسعت کمی از آن ها به داروها اختصاص دارد. وی با اشاره به اینکه داروخانه ها در امور صنفی آرایشی و بهداشتی مهارت کافی را ندارند، گفت: داروخانه ها باید برای فروش لوازم آرایشی مجوزات لازم را از اتحادیه لوازم آرایشی و بهداشتی دریافت کنند. رئیس اتاق اصناف اصفهان با انتقاد بر اینکه با وجودی که داروخانه ها، هم صنف اتحادیه لوازم آرایشی و بهداشتی تلقی می شوند اما سرکشی از آنها کمتر است، تصریح کرد: متاسفانه داروخانه ها به یک بنگاه اقتصادی برای فروش محصولات آرایشی و بهداشتی برندهای مختلف تبدیل شده اند. به گفته وی در حال حاضر حدود ۷۰۰ واحد لوازم آرایشی و بهداشتی در شهرستان اصفهان دارای مجوز کسب هستند؛ واحدهایی که این مجوز را ندارند غیرقانونی شناخته می شوند.پاک نژاد تاکید کرد: داروخانه ها عملا داروخانه نیستند و به بنگاه تجاری تبدیل شده اند؛ در صورتی که اگر فردی قصد خرید کالای آرایشی و بهداشتی دارد به طور ۱۰۰ درصد در فروشگاه آرایشی و بهداشتی می تواند مشاوره خرید دریافت کند.