فاطمه سادات نجفیان 10 تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر 5 راهکار عمده در جهت حفظ منابع طبیعی به ویژه «منابع آب» تاکید کردند. این نمایندگان از کمیسیون‌هایی چون «آب، منابع طبیعی و کشاورزی»، «اقتصادی»، «آموزش و تحقیقات» و «صنایع و معادن» بر «استفاده از آبیاری تحت فشار و قطره‌ای»، «تقویت سفره‌های آب زیرزمینی»، «تغییر الگوی مصرف آب در کشاورزی» و «تغییر الگوی کشت کشاورزی» و همچنین «مکانیزه‌سازی کشاورزی» تاکید کردند.
این ۵ راهکار در حالی مطرح است که از هم‌اکنون و به دستور معاون اول رئیس‌جمهور ستادهای بحران آب در کشور ایجاد شده است. بنابراین به نظر می‌رسد بیش از هر زمان دیگری وقت آن باشد که آستین بالا زده و به راهکارها جامه عمل بپوشانیم.
گرم شدن کره زمین، واقع شدن کشورمان در کمربند خشکی و پیش‌بینی‌ها در مورد وضعیت نامطلوب آب کشور در 30 سال آینده شرایط سختی را برای‌مان به لحاظ آبی در چشم‌انداز نه چندان دور رقم می‌زند. بر همین اساس موضوع را با 10 نفر از نمایندگان مجلس مطرح کرده و نظر آنها را در این خصوص جویا شدیم.
«علیرضا سلیمی» نماینده محلات و دلیجان معتقد است، سرانه مصرف آب ما سه برابر کشورهای اروپایی است و این نشان از فرهنگ نادرستی است که در ما جا افتاده است. به گفته وی در ابتدای امر باید اصلاح الگوی مصرف شکل گیرد و این موضوع باید فرهنگ‌سازی شود. موضوع دیگر تبدیل آب سالم و شیرین به آب غیرسالم است. یعنی برداشت بی‌رویه از منابع زیرزمینی، این باعث شده سطح منابع آبی ما پایین رود و به مرور آب استخراجی با املاح مختلف مخلوط می‌شود و این باعث از دست دادن آب شیرین می‌شود. این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات تغییر روش استخراج آب از منابع زیرزمینی را یکی از راه‌های برون رفت از بحران آب می‌داند.
نظر نمایندگان در جدول زیر به نمایش گذاشته شده است که در ادامه می‌خوانید.