چراغ‌ها زیر ذره‌بین ایمنی

موضوع ایمنی در خودروهای امروزی نسبت به یک دهه گذشته تغییرات زیادی کرده است و با رشد چشمگیری مواجه شده است. سازمان امنیت و ایمنی بزرگراه‌های آمریکا یکی از موسساتی است که در این زمینه سختگیری‌های خاص خود را دارد و در قوانین و آزمایش‌های خود همواره موارد جدیدی از آزمایش‌ها را اضافه کرده است تا به نتایج بهتری دست پیدا کنند. این موسسه در بررسی‌ها خود سراغ چراغ‌های جلوی خودرو‌ها رفته است و نقش آنها را در تصادفات جاده‌ای سنجیده است و در بررسی‌ها مشخص شده که نور چراغ‌های خودروهای تراک و پیکاپ رضایت‌بخش نیست و می‌توانند خود عاملی برای افزایش احتمال بروز سوانح رانندگی باشند. این موسسه پیش از این مدل‌های مختلفی از خودروهای سدان سایز متوسط و پیکاپ‌ها و خودروهای آفرود را بررسی کرده است.

از سال ۲۰۱۷ خودروها در بخش نور چراغ هم باید حداقل امتیاز قابل قبول را به‌دست آورند تا سایر موارد مورد سنجش قرار گیرد و این موضوعی است که مورد بررسی فنی قرار خواهد گرفت. این موسسه دریافته است که وضعیت نور چراغ‌های جلو در برخی مدل‌های موجود رضایت بخش نبوده و این موسسه با بررسی ۷ نوع تراک سایز بزرگ و ۴ نوع خودروی SUV با اندازه کوچک تقریبا اکثر خودروهای معروف و پر فروش بازار را بررسی کرده است که نام شورولت و فورد و تویوتا در بین این خودروها نام آشنا‌تر بوده‌اند و در میان خودروهای افرود سایز کوچک مدل‌هایی از نیسان، جی ام و شورولت وجود داشته‌اند که بدترین امتیاز را در بخش چراغ‌های جلو دریافت کرده‌اند و تنها هوندا ریج لاین توانسته است نمره «خوب» را دریافت کند.

آزمایش تست نور خودرو فرآیند خاص خود را دارد، اما به‌طور خلاصه اینکه چراغ‌ها بتواند یک مسیر مستقیم را روشن کنند اهمیت زیاد تری دارد و یکی از ملاک‌های سنجش است و اینکه چه مقدار نور به خودروهای رو‌به‌رویی می‌رسد هم مورد بررسی قرار می‌گیرد. در بررسی‌ها مشخص شده است که چراغ‌های هالوژن و LED نور کافی برای خودرو‌ها تولید نمی‌کنند که این موضوع به روش‌های مختلفی مورد سنجش قرار گرفته است. برای روشن تر شدن موضوع سراغ اعداد و ارقام می‌رویم. در مدل شورولت کرولادو نور پایین هالوژن تنها ۱۲۳ پا (معادل ۴/ ۳۷ متر) را روشن می‌کند اما در مدل ریج لاین این مسافت به عدد ۳۵۸ پا (۱۰۹ متر) می‌رسد که از چراغ‌های LED استفاده می‌کند. این موضوع نشان می‌دهد که خودرو سازان باید نسبت به چراغ‌هایی که در خودروهایشان استفاده می‌کنند تجدید نظر کنند و تنها در این مورد به قوانین ایالتی توجه نکنند و چرا‌غ‌ها را در دنیای واقعی و شرایط واقعی هم آزمایش کنند. از طرفی خودرو‌سازان معمولا امتیاز‌های مربوط به خودروهایی را اعلام می‌کنند که بالاترین رده را به خود اختصاص داده‌اند. موضوع نور در خودروها و در هنگام رانندگی در شب مورد توجه موسسه ایمنی ترافیک بزرگراه‌های ملی آمریکا هم قرار گرفته است. در سال‌های آینده خودرو‌سازان بر اساس فشارهای این دو موسسه مجبور خواهند بود که در نوع چراغ‌های خود تجدید نظر داشته باشند.

نور کم یا زیاد هر دو می‌تواند خطر آفرین باشد و باعث شود که راننده دید کمتری داشته باشد یا در صورت زیاد بودن نور راننده‌های جلویی دچار مشکل خواهند شد. نکته جالبی که در بررسی‌ها مشاهده شده است این بوده که خودروهای مطرح نیز با چراغ‌های معیوب شناسایی شده‌اند، ب ام و سری ۳ با چراغ‌های هالوژن نمره «ضعیف» را به‌دست آورده است و البته چراغ‌های انتخابی خودرو امتیاز «در مرز» را به‌دست آورده است. از طرفی در بررسی‌ها مشخص شده است که خودرو کیا اوپتیما نیز برای سایر راننده‌ها مزاحمت نوری ایجاد می‌کند. موسسه ایمنی بزرگراه‌ها ۵ نو آزمایش را برای سنجش نور چراغ‌ها انجام می‌دهد تا میزان نور تولیدی توسط چراغ‌ها مشخص شود. برخی خودروها با استفاده از چراغ‌های گردان که با حرکت فرمان تغییر جهت می‌دهند سعی کرده‌اند تا یک نقطه ضعف چراغ‌ها را در سر پیچ‌ها رفع کنند اما حجم و نوع نور تولیدی موضوعی است که اهمیت یافته و خودروهای آینده باید نسبت به این موضوع استانداردهای مشخصی را در نظر بگیرند که پیش از این کمتر به آن توجه می‌شد.

خودروها برای اینکه بتوانند در بازارهای آمریکا و اروپا به فروش برسند باید از سوی موسسات ایمنی بررسی و امتیازات لازم را دریافت کنند و مشخص می‌شود که هر خودرو در چه بخشی امتیاز بهتری گرفته است. پیش از این نیز این موسسات روی روش‌های آزمایش‌های خود تجدید نظرهایی را انجام داده‌اند تا بتوانند بهتر و دقیق تر ایمنی خودروها را مورد سنجش قرار دهند.

چراغ‌ها زیر ذره‌بین ایمنی

چراغ‌ها زیر ذره‌بین ایمنی