راه‎‌اندازی اتاق مشترک خراسان رضوی و پاکستان

دنیای اقتصاد، رها بخشایش- فعالان اقتصادی خراسان رضوی روز گذشته میزبان هیأتی ۱۰ نفره از اعضای اتاق بازرگانی مشترک پاکستان در این کشور بودند که در این نشست هر دو طرف بر لزوم راه‎اندازی اتاق بازرگانی مشترک اتفاق نظر داشتند. محمدرضا توکلی‎زاده، نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی در ابتدای این نشست با اشاره به پیشینه روابط دوستانه مردم ایران و پاکستان، ابراز امیدواری کرد: این روابط دوستانه بین دو کشور پایدار باشد.

راه‎اندازی اتاق مشترک ایران و پاکستان برای تقویت روابط

رئیس این هیأت پاکستانی و مشاور ارشد اتاق مشترک بازرگانی و صنایع ایران و پاکستان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه اتاق بازرگانی مشترک ایران و پاکستان حدود ۶ ماه پیش در این کشور راه‎اندازی شده است، عنوان کرد: هدف اصلی از تأسیس این اتاق، افزایش روابط تجاری بین ایران و پاکستان است. محمد اعجاز الحق با بیان اینکه مردم پاکستان همیشه دوستدار مردم ایران بوده‌اند، افزود: ایده اصلی از راه‎اندازی اتاق مشترک تقویت روابط تجاری بین ایران و پاکستان و نیز ایجاد انگیزه بیشتر در تجار برای تقویت این روابط است. این نماینده مجلس پاکستان همچنین از برگزاری نمایشگاهی با محوریت پاکستان در بهار سال آینده در مشهد و تهران خبر داد.

استفاده از ظرفیت حضور زنان برای تقویت روابط

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع زنان بهاولپور با بیان اینکه دو کشور با همکاری زنان حاضر در اتاق بازرگانی می‎توانند تجارت قوی و موفقی داشته باشند، تصریح کرد: پاکستان تلاش دارد مشکلات موجود در بحث تبادل ارزی و نیز گمرک را برطرف کند و انتظار داریم از طرف ایران نیز این مسائل مدنظر باشد. شیرین ارشد خان ادامه داد: پیشنهاد می‏کنیم تفاهم‎نامه‎ای بین اتاق مشترک ایران و پاکستان با اتاق بازرگانی خراسان رضوی و نیز بین زنان بازرگان مشهد و پاکستان برای گسترش همکاری‎های تجاری منعقد شود.

کاهش تراز تجاری ایران و پاکستان

نایب رئیس ارشد اتاق مشترک بازرگانی و صنایع ایران و پاکستان هم در بخشی از این نشست با اشاره به اینکه بیشترین تراز تجاری بین ایران و پاکستان ۱.۳۲ میلیارد دلار بوده است، خاطرنشان کرد: در سال‎های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ این تراز به ۵۷۳ میلیون دلار رسیده است. سهیل لاشاری با اشاره به کاهش روابط تجاری بین ایران و پاکستان ظرف سه سال گذشته، اظهار کرد: در حال حاضر توافق‌نامه تجارت آزاد بین ایران و پاکستان مطرح است که امیدواریم ظرف پنج سال آینده سطح مبادلات تجاری تا رقم پنج میلیارد دلار افزایش یابد.

وی اضافه کرد: با هدف افزایش سطح مبادلات تجاری بین دو کشور تا پنج میلیارد دلار تصمیم گرفتیم اتاق مشترک بازرگانی بین ایران و پاکستان را ایجاد کنیم و امیدواریم بتوانیم تفاهم‎نامه‌ای نیز با اتاق خراسان رضوی داشته باشیم. نایب رئیس ارشد اتاق مشترک بازرگانی و صنایع ایران و پاکستان با اشاره به ضرورت راه‎اندازی اتاق مشترک خراسان رضوی و پاکستان در مشهد، یادآور شد: پس از لغو تحریم‎ها علیه ایران امکان گسترش روابط تجاری بین دو کشور وجود دارد و امیدواریم در آینده این جلسات مشترک بیشتر شود. لاشاری همچنین پیشنهاد برگزاری کنفرانس مشترکی را برای گسترش روابط بین ایران و پاکستان مطرح کرد.

تشکیل شورای مشترک برای شناسایی تجار قابل اعتماد

محمد اعجاز الحق، مشاور ارشد اتاق مشترک بازرگانی و صنایع ایران و پاکستان هم در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به سؤال یکی از فعالان اقتصادی خراسان رضوی مبنی بر راه‏های شناسایی تجار مورد تأیید پاکستان، اینطور عنوان کرد: امیدواریم پس از امضای تفاهم‎نامه بین اتاق‎های بازرگانی بتوانیم شورای مشترکی برای شناسایی تجار قابل اعتماد و مورد تأیید تشکیل دهیم. توکلی‎زاده، نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی نیز در پایان این نشست، با بیان اینکه راه‏اندازی اتاق مشترک خراسان رضوی و پاکستان در اولویت قرار می‎گیرد و این امر به تهران نیز توصیه می‏شود، ابراز امیدواری کرد: با راه‎اندازی این اتاق مشترک مشکلات موجود برای توسعه همکاری‎های تجاری بین دو کشور از این طریق پیگیری و برطرف شود.