آزاده حسینی در حالی شاهد برگزاری هشتمین بزرگداشت روز صنعت و معدن هستیم که برگزار کنندگان این مراسم محور آن را اجرای اقتصاد مقاومتی درحوزه صنعت و معدن عنوان کرده اند . به نظر می رسد اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی در بخش صنعت و معدن آن هم پس از شرایط تحریم از ملزوماتی است که باید مورد توجه واحد های صنعتی و معدنی قرار گیرد. نخستین گام برای اجرای اقتصاد مقاومتی شناسایی ظرفیت های داخلی است که شامل ظرفیت انسانی، طبیعی، علمی ، پژوهشی و دانشی می شود و دومین گام نیز به کارگیری ظرفیت و پتانسیل های شناسایی شده است . عملیات شناسایی منابع می تواند خوراک مغذی اطلاعاتی برای مدیران تصمیم ساز باشد و می تواند تسهیل کننده فرآیند تولید ، برای صنعتگران و معدنکاران بوده و در نهایت منجر به افزایش بهره وری و تحرک و پویایی اقتصاد شود.
با توجه به این موضوع که دستیابی به رونق اقتصادی بدون توجه به سرمایه گذاران خارجی و بازار های خارجی امکان پذیر نیست ، تشویق سرمایه گذاری‌های خارجی، ارتقای توان رقابت پذیری، شناسایی بازارها و بازارسازی‌ها، تسهیل در فرایند اداری و کاهش بوروکراسی و توسعه روابط تجاری و بین‌المللی در مناسبات جهانی از جمله مواردی است که در توسعه صادرات باید مورد توجه قرار گیرد.
با جود آنکه در طول سالهای گذشته خصوصی سازی به معنی واقعی شکل نگرفته و بخش شبه دولتی روز به روز بزرگتر شده است ، بخش خصوصی واقعی در همین شرایط نیز ،با مشقت فراوان توانسته گام های مثبتی در بخش صنعت و معدن بردارد.
در این بین آنچه که باعث بروز مشکلات در واحد های صنعتی و معدنی شده عدم پایداری قوانین و مقررات بوده و به نظر می رسد بزرگترین خواسته آنها قبل از هر چیزی ثبات قوانین و مقررات و بهره گیری دولت از نظرات کارشناسی بخش خصوصی است.
با دورخیزی که دولت یازدهم برای اصلاح امور داشته و در بخش های سیاسی و اقتصادی این اصلاحات مشهود است ، می توان در بخش صنعت نیز شاهد شکوفایی و بالندگی باشیم .گرچه هم اکنون رکود در حوزه صنعت و معدن مشاهده می شود اما با توجه به اقدامات صورت گرفته و گذر از این دوره می توانیم شاهد رشد صنعتی باشیم کما اینکه این اقدامات باعث شده تا رشد منفی بخش صنعت متوقف شود.
به نظر می رسد همانطور که هدف از برگزاری مراسم روز صنعت و معدن ،تعامل بیشتر صنعتگران و معدنکاران با مسوولان ومدیران بوده این اتفاق بتواند با حمایت و دلگرمی به صنعتگران و معدنکاران به توسعه بخش صنعت شتاب بیشتری دهد.