مرز صنایع دستی باید مشخص شود

دنیای اقتصاد- رییس اتحادیه صنایع دستی استان اصفهان گفت: باید زمینه برپایی حراجی های بزرگ و غرفه های فروش صنایع دستی در اصفهان فراهم شود. عباس شیردل در مراسم اختتامیه همایش هنر و صناعات در فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی با تأکید بر هنرهای رو به فراموشی در دانشگاه اصفهان اظهار کرد: در اصفهان و در مهد هنر و فرهنگ، از دیرباز هنرمندان و صنعتگرانی زیسته اند که با خلق آثار منحصر به فرد و بی نظیر نام این مرز و بوم را در عرصه جهانی بلندآوازه و سربلند کرده اند. این هنرمندان نه با فروش نفت و مواد خام معدنی که با آثار هنری خود در تنگناهای اقتصادی باعث ارزآوری و رونق اقتصادی شده اند.

وی افزود: هنرمندان در شرایط مختلف که در دهه های اخیر به علت تحریم های ظالمانه که سخت و دشوار بوده است، با تحمل سختی ها، هنر این مرز و بوم را زنده نگه داشته اند و مانع از انهدام و نابودی این گنجینه گران بها شده اند. رییس اتحادیه صنایع دستی استان اصفهان ادامه داد: آنچه که امروز این میراث چند هزار ساله را تهدید می کند تحریم های اقتصادی و شرایط بین المللی نیست. متأسفانه تهدید جدی، عدم تصمیم گیری های به موقع و استفاده از فرصت ها و گاهی اخذ تصمیمات اشتباه و موازی کاری های غیر ضروری است. تصمیم گیری هایی که عموماً به علت عدم بهره گیری از افراد متخصص و اهل فن و استخوان خرد کرده های صنایع دستی است. شیردل خاطرنشان کرد: اتحادیه صنایع دستی به عنوان یک نهاد کاملاً مردمی و دارای تشکیلات غیردولتی که بیشترین ارتباط را با هنرمندان در تمامی رسته ها دارد، در بسیاری از تصمیمات و سیاست گزاری ها به حاشیه رانده شده و این موضوع سبب ناهماهنگی و نارضایتی هنرمندان کشور می شود.

وی افزود: عدم نظارت های کارشناسانه بر فعالیت های هنری در عرصه تولید و بازار، باعث شده است تا زمینه ای برای ورود افراد سودجو که هیچ دغدغه و سابقه هنری ندارند، به این عرصه فراهم شود تا جایی که با جایگزین کردن تکنولوژی های روز، بعضی از رسته ها را تا مرز انقراض پیش برده اند. رییس اتحادیه صنایع دستی استان اصفهان نیز گفت: به فراموشی سپرده شدن هر یک از هنرهای اصیل کشور به منزله از دست رفتن ده ها فرصت شغلی و کاسته شدن از اعتبارات هنری کشور است. شیردل به راهکارهایی برای حل مشکلات موجود در حوزه صنایع دستی اشاره و خاطرنشان کرد: قوانین مربوط به صنایع دستی باید مورد بازنگری قرار گیرند و در مواردی اصلاح و بازنویسی شوند. همچنین باید شورای ارزشیابی هنرمندان به طور مستقل، تحت نظر سازمان میراث فرهنگی عمل کند تا تمام ملاحظات هنری در نظر گرفته شود. وی اضافه کرد: پیشنهاد می شود تعریف درستی از صنایع دستی ارائه شود و مرزهای آن مشخص و خطر ورود تکنولوژی های روز به عرصه صنایع دستی و آسیب رساندن جدی به آن رفع شود. رئیس اتحادیه صنایع دستی استان اصفهان ادامه داد: پیشنهاد می شود دولت برای رفع دغدغه هنرمندان، با بیمه فراگیر، تمامی رسته های هنری را پوشش دهد تا نگرانی های آنان از بابت درمان و بازنشستگی برطرف شود.

شیردل با بیان اینکه قوانین مالیاتی مربوط به فعالان هنری باید اصلاح شود، گفت: با درنظر گرفتن تشویق های مختلف مالیاتی برای صادرکنندگان و اعطای تسهیلات ارزان قیمت بانکی به تولیدکنندگان و فروشندگان زمینه رغبت آنان به ادامه فعالیت های هنری فراهم می شود. وی تاکید کرد: باتوجه به اینکه اصفهان، شهر جهانی صنایع دستی و شهر خلاق صنایع دستی است و دبیرخانه جهانی صنایع دستی در اصفهان قرار دارد، لازم است تا وزارتخانه صنایع دستی در این شهر تشکیل شود. رییس اتحادیه صنایع دستی استان اصفهان با تأکید بر لزوم برپایی موزه های تخصصی صنایع دستی با محوریت آثار فاخر و شاخص اظهار کرد: زمینه برپایی حراجی های بزرگ و غرفه های فروش صنایع دستی نیز باید در اصفهان فراهم شود.